Tiyatral metinlerin sinemaya uyarlanmış formlarını incelemek tiyatro ve edebiyatın, sinema ile ilişkisini hem görünür kılar hem de bu iki alan arasındaki farkları belirginleştirir. Söz konusu farklılıklar, doğal olarak birçok kez uyarlama metnin, asıl esere göre birtakım değişimler yaşamasını gerektirir. Bu değişimlerden en çok etkilenen yapı unsurlarından biri de kişiler dünyasıdır. Bu durum Türk Edebiyatı’nda da birçok kez varlık gösteren bir yapıya sahiptir. 1983 yılında Turgut Özakman’ın yazmış olduğu “Bir Şehnaz Oyun” isimli tiyatro oyunu, aynı dönemde Yavuz Turgul’un senaryolaştırmasıyla birlikte “Şekerpare” ismiyle sinema filmi olarak uyarlanmıştır. Yapılan uyarlama neticesinde özellikle karakterler çerçevesinde hem yapısal ve teknik hem de karakteristik açılardan birçok değişim ortaya çıkmıştır. Bu çalışmada, tiyatral bir anlatı olan “Bir Şehnaz Oyun” isimli piyes ve sinemasal bir kurgu olan “Şekerpare” isimli sinema filminin şahıs kadroları arasında karşılaştırmalı bir inceleme yapılmış ve orijinal eserin sinema filmine aktarımı sırasında karakterlere yansıdığı gözlemlenen değişimlerin gerekçeleri, her iki formun da gereklilikleri doğrultusunda analiz edilmiştir.
Studying the forms of theatrical texts adapted to cinema both makes the relationship of theater and literature with cinema visible and decrees the differences between these two fields. These differences naturally often require the adaptation to undergo some changes compared to the original work. One of the building elements most affected by these changes is the characters This situation has a structure that exists many times in Turish Literature. In 1983, the theater play “Bir Şehnaz Oyun”, written by Turgut Özakman, was adapted as a motion picture under the name “Şekerpare” with the screenplay by Yavuz Turgul at the same time. As a result of the adaptation, many changes have emerged both structurally, technically and characteristically, especially within the framework of the characters. In this study, a comparative examination was made between the individual cast of the play “Bir Şehnaz Oyun”, which is a theatrical narrative, and the film “Şekerpare”, which is a cinematic fiction. the reasons for the changes observed to be reflected in the characters during the transfer of the original work to the motion picture have been analyzed in accordance with the requirements of both forms.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çağdaş Tiyatro Çalışmaları, Türkiye Sahası Yeni Türk Edebiyatı |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 34 |
Açık Erişim Politikası