Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

On Boredom in Edip Cansever’s Letters to Alev Ebüzziya

Yıl 2024, Sayı: 34, 99 - 112, 30.06.2024

Öz

Letters of writers and poets are important sources for the literary history. Letters can sometimes contain information about the factors influencing the creation of a work, as well as details about artists' personal lives, daily routines, and mental state. Such details can be useful in interpreting literary masterpieces and artists' poetics. The letters that Edip Cansever wrote to Alev Ebüzziya reveal a great deal about the poet's daily life habits and the elements that nourish his art. At this point, it can be claimed that the boredom frequently expressed in the letters is effective in Edip Cansever's daily life and art. Edip Cansever discusses and muses over his inner boredom in his letters. Cansever typically alludes to an inner kind of boredom that lacks a clear, tangible cause. This kind of existential boredom is often associated with modernity and the modern individual by thinkers and researchers. Unlike previous generations, the modern individual has experienced existential boredom. In addition, many artists and thinkers have argued that boredom is directly related to creative thought and production. This argument holds true for Edip Cansever's literary works as well. As seen from Edip Cansever's letters, boredom haunted him throughout his life. Cansever transformed his boredom into literary production from time to time and saw it as an inseparable part of himself. This article attempts to identify the sources of Edip Cansever's profound/internal/existential boredom and how it is related to his creative output based on his letters.

Kaynakça

  • BENJAMIN, W. (2006). Son Bakışta Aşk (haz. Nurdan Gürbilek). İstanbul: Metis Yayınları. BENJAMIN, W. (2014). Pasajlar (çev. Ahmet Cemal). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. BERNSTEIN, H. E. (1975). “Boredom and the Ready-Made Life.” Social Research, Autumn, 42/3: 512-537. CANSEVER, E. (2017). Şiiri Şiirle Ölçmek (haz. Devrim Dirlikyapan). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. CANSEVER, E. (2021). İki Satır, İki Satırdır (haz. Habil Sağlam). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. CIORAN, E. M.. (2016). Ezeli Mağlup (çev. Haldun Bayrı). İstanbul: Metis Yayınları. KIERKEGAARD, S. (1987). Either/Or Part I (ed. Howard V. Hong - Edna H. Hong), New Jersey: Princeton University Press.

EDİP CANSEVER’İN ALEV EBÜZZİYA’YA MEKTUPLARINDA SIKINTI ÜZERİNE

Yıl 2024, Sayı: 34, 99 - 112, 30.06.2024

Öz

Yazarların, şairlerin mektupları edebiyat tarihi açısından önemli belgelerdir. Mektuplar kimi zaman bir eserin oluşumuna etki eden unsurlar hakkında, kimi zaman sanatçıların ruhsal durumlarına, özel yaşamlarına, gündelik alışkanlıklarına dair bilgiler barındırabilir. Bu türden bilgiler edebî eserleri ve sanatçıların poetikalarını açıklamak için işlevsel rol oynayabilir. Edip Cansever’in Alev Ebüzziya’ya yazdığı mektuplar şairin gündelik yaşam alışkanlıklarının yanı sıra onun sanatını besleyen unsurlara ilişkin oldukça fazla malzeme barındırır. Bu noktada mektuplarda sıklıkla dile getirilen sıkıntının Edip Cansever’in günlük yaşamında ve sanatında etkili olduğu söylenebilir. Edip Cansever’in mektuplarında hem iç sıkıntısından söz ettiği hem de sıkıntı üzerine düşünce ürettiği görülür. Cansever’in söz ettiği sıkıntılar genellikle belirli somut bir nedene dayanmayan içsel sıkıntılardır. Bu türden varoluşsal sıkıntılar düşünürler ve araştırmacılar tarafından genellikle modernite ve modern bireyle ilişkilendirilir. Modern birey geçmiş kuşaklardan farklı olarak varoluşsal sıkıntıyı deneyimlemiştir. Ayrıca pek çok sanatçı ve düşünür sıkıntının yaratıcı düşünce ve üretimle doğrudan ilişkili olduğunu öne sürmüştür. Bu sav Edip Cansever ve onun edebî üretimi için de geçerlidir. Edip Cansever’in mektuplarında görüldüğü üzere sıkıntı yaşam boyu onun peşini bırakmamıştır. Cansever sıkıntısını zaman zaman edebî üretime dönüştürmüş, sıkıntıyı kendisinin ayrılmaz bir parçası olarak görmüştür. Bu makalede Edip Cansever’in mektuplarından hareketle derin/içsel/varoluşsal sıkıntısının kaynakları ve bu sıkıntının sanatsal üretimiyle ilişkisi tespit edilmeye çalışılmıştır.

Kaynakça

  • BENJAMIN, W. (2006). Son Bakışta Aşk (haz. Nurdan Gürbilek). İstanbul: Metis Yayınları. BENJAMIN, W. (2014). Pasajlar (çev. Ahmet Cemal). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. BERNSTEIN, H. E. (1975). “Boredom and the Ready-Made Life.” Social Research, Autumn, 42/3: 512-537. CANSEVER, E. (2017). Şiiri Şiirle Ölçmek (haz. Devrim Dirlikyapan). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. CANSEVER, E. (2021). İki Satır, İki Satırdır (haz. Habil Sağlam). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. CIORAN, E. M.. (2016). Ezeli Mağlup (çev. Haldun Bayrı). İstanbul: Metis Yayınları. KIERKEGAARD, S. (1987). Either/Or Part I (ed. Howard V. Hong - Edna H. Hong), New Jersey: Princeton University Press.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkiye Sahası Yeni Türk Edebiyatı
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Akif Çetin 0000-0002-2221-5657

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 13 Şubat 2024
Kabul Tarihi 22 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 34

Kaynak Göster

APA Çetin, M. A. (2024). EDİP CANSEVER’İN ALEV EBÜZZİYA’YA MEKTUPLARINDA SIKINTI ÜZERİNE. Gazi Türkiyat(34), 99-112.

Açık Erişim Politikası