The aim
of this study is to examine the effect of strategic cultural elements on the
security policies of the states through the cases of South Korea and Japan. It
can be said that with the concept of strategic culture which first emerged in
the international relations (IR) literature in the Cold War period, the effects of cultural elements on the
behavior of the states are examined. For strategic cultural theorists, the
beliefs, behaviour patterns or perceptions that arose from factors such as
experiences or geopolitical positions shape the security policies of the
states. South Korea and Japan as two important actors in the Asia-Pacific
region have effective military and economic elements that can affect strategic
calculations in the region. In this
study, it is argued that there are similarities and differences in the
strategic cultural elements of South Korea and Japan and these factors affect
the security policies of two states in the region.
Bu çalışmanın amacı, Güney Kore ve Japonya örnekleri
üzerinden stratejik kültür unsurlarının devletlerin güvenlik politikalarına
etkisini incelemektir. Uluslararası ilişkiler literatürüne Soğuk Savaş
zamanında giren stratejik kültür kavramı ile genel olarak kültürel ögelerin
devletlerin davranışlarına etkilerinin incelendiği söylenebilir. Stratejik
kültür kuramcılarına göre, devletlerin geçmiş deneyimleri ya da jeopolitik
konumları gibi faktörlerden kaynaklanan inanışlar, davranış kalıpları ya da
algılar geliştirdikleri güvenlik politikalarını şekillendirir. Asya-Pasifik
bölgesinde yer alan Güney Kore ve Japonya, bölgedeki stratejik hesaplamaları
etkileyebilecek askerî ve ekonomik unsurları barındıran iki önemli aktördür. Bu
çalışmada, Güney Kore ve Japonya’nın stratejik kültür unsurları bakımından
benzerliklerinin ve farklılıkların olduğu, bu durumun da iki ülkenin güvenlik
politikalarını etkilediği ileri sürülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Kasım 2018 |
Gönderilme Tarihi | 10 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |