Futbol başta olmak üzere,
sportif aktivitelerin 20. yüzyıl boyunca gittikçe artan bir oranda ticarileşmesi
ve siyasileşmesi, sporcularda, "her ne pahasına olursa olsun kazanma"
düşüncesini hakim kılmıştır. Profesyonellerde normal karşılanan bu durum artık
amatör sporun da kabul alanına girmiştir. Son yıllardaki yetişkin sporculara
yönelik yoğun bilinçlendirme kampanyalarının ise, "Fair Play" anlayışını
yerleştirmekte yetersiz kaldığı bilinmektedir. Bu nedenle, çalışmaların başlangıç
noktasını ilk ve orta öğretim öğrencilerinin oluşturması gerektiği düşüncesi ağırlık
kazanmıştır. Ancak, bu çabaların başarılı olması, okul beden eğitiminde Fair
Play’in nasıl kazandırılacağının bilinmesine ve bu yeterliliğe sahip beden eğitimi
öğretmeninin varlığına bağlıdır. Bununla birlikte, Türkiye’de halen yürürlükte
olan; ilköğretim Okulları, Lise ve Dengi Okullar Beden Eğitimi Dersi Öğretim
Programları’nda, beden eğitimi dersinde Fair Play’e ilişkin davranışların hangi
öğrenme yaşantılarıyla kazandırılması gerektiği belirtilmemektedir. Dolayısıyla
bu çalışmanın amacı, profesyonel ve amatör spordan, okul sporuna uzanan çizgide
sporda Fair Play anlayışında yaşanan gerileme sürecine değinmek ve okul beden eğitimi
ve sporunda Fair Play anlayışını kazandırmada kullanılan çağdaş yöntemleri
vurgulayarak, beden eğitimi öğretmenlerine uygulamada rehberlik edecek bilgiler
sunmaktır.
Fair Play eğitimi Beden eğitimi dersi Beden Eğitimi Öğretmeni
As a result of, sports activities –football as
fore more of all- became much more commercial and political during the 20th
century, the idea of "to win, what ever it takes" strarted to rule
the sportsman. This situation which seems normal in professionals becames
acceptable in ameteur sports too. It’s fact that the campains to make adult
sportsman conscious about fair play fails in recent years. For that reason, the
thought of the starting points of these studies should be primer school
students becomes more important. However success of these studies is releated
to know how to gain in fair play in physical education lessons in schools and
the existence of physical education teacher has this capability. Besides in
primary and secondary schools physical education lesson programs that is in
operation in Turkey, that is not specified how to gain fair play behaviours
with which learning activities in physcial education lessons. So the aim of
this study is to mention the regression process in fair play mentality in the
line of sports that is coming up to school sports from professional and amateur
sports and to introduce knowledge that is guides physical education teachers in
practice by emphasizing the modern methods that are using to give fair play
concept in school sports.
Konular | Spor Hekimliği |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2005 |
Gönderilme Tarihi | 2 Şubat 2005 |
Kabul Tarihi | 12 Mayıs 2005 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2005 Cilt: 10 Sayı: 1 |
Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi yılda dört kez (Mart, Haziran, Eylül, Aralık) yayımlanan bilimsel ve hakemli bir dergidir.