The aim of this study is to examine the relationship between primary school teachers' work engagement levels, school climate perceptions and teacher leadership. Accordingly, the study investigated whether there are significant relationships between teachers' perceptions of job engagement and school climate and teacher leadership, and the direct and indirect effects of school climate on job engagement through teacher leadership. The research was designed in a relational survey model and a hypothesis model was tested showing the relationships between school climate, teacher leadership and teachers' work engagement. The study group of the research consists of 267 primary and pre-school teachers working in Kastamonu, Çankırı and Sinop provinces. The results of the research showed that the direct effects of sincere school climate and teacher leadership on work engagement are significant. In addition, supportive, guiding, and friendly school climates indirectly affect teachers' work engagement.
Work Engagement School Climate Teacher Leadership Indirect Effect Structural Equation Modeling
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim okulu öğretmenlerinin işle bütünleşme düzeyleri ile okul iklimi algıları ve öğretmen liderliği arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu doğrultuda, araştırmada öğretmenlerin işle bütünleşme ile okul iklimi ve öğretmen liderliği algıları arasında ilişki olup olmadığı ve okul ikliminin işle bütünleşme üzerindeki doğrudan ve öğretmen liderliği yoluyla dolaylı etkileri incelenmiştir. Araştırma ilişkisel tarama modelinde tasarlanmış olup okul iklimi ve öğretmen liderliği değişkenlerinin öğretmenlerin işle bütünleşmeleriyle ilişkilerini gösteren bir hipotez model test edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Kastamonu, Çankırı ve Sinop illerinde görev yapan 267 ilköğretim ve okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma sonuçları okul ikliminin samimilik boyutunun ve öğretmen liderliğinin işle bütünleşmeye doğrudan etkilerinin anlamlı olduğunu göstermiştir. Ayrıca destekleyici, yönlendirici ve samimi okul iklimi öğretmenlerin işle bütünleşmelerini dolaylı olarak etkilemektedir.
İşle Bütünleşme Okul İklimi Öğretmen Liderliği Dolaylı Etki Yapısal Eşitlik Modellemesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitimde Liderlik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |