Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kemanda Doğaçlama Uygulamalarına İlişkin Öğrenci Görüşleri

Yıl 2024, , 1675 - 1694, 30.08.2024
https://doi.org/10.17152/gefad.1433972

Öz

Bu araştırmanın amacı, keman öğrencilerinin kemanda doğaçlama uygulamalarına ilişkin görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırma, kemanda doğaçlama uygulamalarına yönelik farkındalık oluşturması bakımından önemli görülmektedir. Nitel bir çalışma olan bu araştırma, bir durum çalışması olup, elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda, keman öğrencilerinin çalgıları ile doğaçlama yapmalarının; onların yaratıcılık, tonalite, müzikalite, çalgıya hâkimiyet, özgürlük, farklı bakış açıları ve teknik gibi becerilerini geliştirerek çalgıyı daha iyi icra etmelerine olanak sağlayacağını ve bu sebeple doğaçlama uygulamalarının keman eğitiminde yer alması gerektiğini ancak keman ders saatlerinin bu tür çalışmaların yapılması için yeterli olmadığını düşündükleri sonuçlarına ulaşılmıştır. Elde edilen bulgulardan çıkarılan sonuçlar doğrultusunda, söz konusu becerilerin geliştirilmesi ve bu sayede çalgılarını daha iyi icra etmelerine olanak sağlanması amacıyla, doğaçlama çalışmalarına keman ve diğer bireysel çalgı eğitimlerinde de yer verilmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • Azzara, C. D. (1993). Audiation-based improvisation techniques and elementary instrumental students’ music achievement. Journal of Research in Music Education, 41(4), 328-342.
  • Bailey, D. (2011). Doğaçlama. (A. Bucak, Çev.). İstanbul: Pan.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2022). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Güleç, G. (2017). Keman çalmada doğaçlama çalışmalarının öğrencilerin müzikal yaratıcılık ve keman çalma performansları üzerindeki etkileri (Buca eğitim fakültesi örneği). Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hickey, M. (2009). Can improvisation be ‘taught’?: A call for free improvisation in our schools. International Journal of Music Education, 27(4), 285-299.
  • Kaplan, E. (2017). Caz doğaçlamasında melodi sazlarının zamansal ve dokusal kurgu ve davranış modellerinden hareketle vokal doğaçlama olanaklarının genişletilmesi. Geleneksel uygulamalar ve yeni yöntemler. Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Say, A. (2005a). Müzik ansiklopedisi. (c. 1). Ankara: Müzik Ansiklopedisi.
  • Say, A. (2005b). Müzik ansiklopedisi. (c. 2). Ankara: Müzik Ansiklopedisi.
  • Sönmez, V., Alacapınar, F. G. (2019). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.

Student Opinions on Improvisation Practices in Violin

Yıl 2024, , 1675 - 1694, 30.08.2024
https://doi.org/10.17152/gefad.1433972

Öz

The aim of this research is to determine violin students' views on improvisation practices in violin. The research is considered important in terms of creating awareness about improvisation practices in violin. This research, which is a qualitative study, is a case study and the data obtained were analyzed by content analysis method. In line with the findings obtained, it was concluded that violin students think that improvising with their instruments will enable them to perform the instrument better by improving their skills such as creativity, tonality, musicality, instrument dominance, freedom, different perspectives and technique, and for this reason, improvisation practices should take place in violin education, but violin lesson hours are not sufficient for such studies. In line with these results, recommended that improvisation practices should be included in violin and other individual instrument education in order to develop these skills and thus enable them to perform their instruments better.

Kaynakça

  • Azzara, C. D. (1993). Audiation-based improvisation techniques and elementary instrumental students’ music achievement. Journal of Research in Music Education, 41(4), 328-342.
  • Bailey, D. (2011). Doğaçlama. (A. Bucak, Çev.). İstanbul: Pan.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2022). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Güleç, G. (2017). Keman çalmada doğaçlama çalışmalarının öğrencilerin müzikal yaratıcılık ve keman çalma performansları üzerindeki etkileri (Buca eğitim fakültesi örneği). Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hickey, M. (2009). Can improvisation be ‘taught’?: A call for free improvisation in our schools. International Journal of Music Education, 27(4), 285-299.
  • Kaplan, E. (2017). Caz doğaçlamasında melodi sazlarının zamansal ve dokusal kurgu ve davranış modellerinden hareketle vokal doğaçlama olanaklarının genişletilmesi. Geleneksel uygulamalar ve yeni yöntemler. Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Say, A. (2005a). Müzik ansiklopedisi. (c. 1). Ankara: Müzik Ansiklopedisi.
  • Say, A. (2005b). Müzik ansiklopedisi. (c. 2). Ankara: Müzik Ansiklopedisi.
  • Sönmez, V., Alacapınar, F. G. (2019). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşe Çağlak 0000-0003-0085-456X

Mehmet Akpınar 0000-0003-3545-7169

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 8 Şubat 2024
Kabul Tarihi 1 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Çağlak, A., & Akpınar, M. (2024). Kemanda Doğaçlama Uygulamalarına İlişkin Öğrenci Görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44(2), 1675-1694. https://doi.org/10.17152/gefad.1433972
AMA Çağlak A, Akpınar M. Kemanda Doğaçlama Uygulamalarına İlişkin Öğrenci Görüşleri. GEFAD. Ağustos 2024;44(2):1675-1694. doi:10.17152/gefad.1433972
Chicago Çağlak, Ayşe, ve Mehmet Akpınar. “Kemanda Doğaçlama Uygulamalarına İlişkin Öğrenci Görüşleri”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 44, sy. 2 (Ağustos 2024): 1675-94. https://doi.org/10.17152/gefad.1433972.
EndNote Çağlak A, Akpınar M (01 Ağustos 2024) Kemanda Doğaçlama Uygulamalarına İlişkin Öğrenci Görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 44 2 1675–1694.
IEEE A. Çağlak ve M. Akpınar, “Kemanda Doğaçlama Uygulamalarına İlişkin Öğrenci Görüşleri”, GEFAD, c. 44, sy. 2, ss. 1675–1694, 2024, doi: 10.17152/gefad.1433972.
ISNAD Çağlak, Ayşe - Akpınar, Mehmet. “Kemanda Doğaçlama Uygulamalarına İlişkin Öğrenci Görüşleri”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 44/2 (Ağustos 2024), 1675-1694. https://doi.org/10.17152/gefad.1433972.
JAMA Çağlak A, Akpınar M. Kemanda Doğaçlama Uygulamalarına İlişkin Öğrenci Görüşleri. GEFAD. 2024;44:1675–1694.
MLA Çağlak, Ayşe ve Mehmet Akpınar. “Kemanda Doğaçlama Uygulamalarına İlişkin Öğrenci Görüşleri”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 44, sy. 2, 2024, ss. 1675-94, doi:10.17152/gefad.1433972.
Vancouver Çağlak A, Akpınar M. Kemanda Doğaçlama Uygulamalarına İlişkin Öğrenci Görüşleri. GEFAD. 2024;44(2):1675-94.