Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Expert Opinions in Reference to the Performability of Turkish Music Pieces Composed for the Piano in Performance-Based Certificate Exam Programs

Yıl 2025, Cilt: 45 Sayı: 1, 511 - 541, 30.04.2025
https://doi.org/10.17152/gefad.1472961

Öz

In this research, the performability of original Turkish music studies and pieces composed for the piano in Associated Board Royal School of Music’s (ABRSM) piano performance exam repertoire has been handled. By adding Turkish music studies and pieces composed originally in the exam repertoire, it has been suggested that the certificate exam literature will be enriched in terms of world music. Furthermore, this international exam has been put forward to be more effective, sufficient and prevalent for the applicants while being held particularly in the Republic of Türkiye, in Türkiye’s neighbouring countries and especially in Turkic republics. In order to evaluate the original Turkish music studies and pieces composed for the piano, the piano exam curriculum content of the fifth grade (Grade 5) of ABRSM, which is widely used in our country and is internationally accredited, was taken as the reference and included in this research. For this research, the "Turkish Music Pieces Repository List" including their notes was firstly offered to the experts and they were asked to play these on the piano considering the ABRSM Grade 5-piece list and evaluate them within the scale of "appropriate or not appropriate". To determine the agreement coefficient among the experts, the whole data were analyzed by using the "Fleiss Kappa Coefficient". As a result of the evaluation, 75 original Turkish music pieces composed for the piano were determined as performable for the "Grade 5" at fifth grade of ABRSM’s certification exam system.

Kaynakça

  • ABRSM (n.d.). Exam dates and fees. The Associated Board of the Royal Schools of Music. https://tr.abrsm.org/en/exam-booking/exam-dates-and-fees/ sayfasından erişil-miştir.
  • ABRSM (n.d.). Our history. The Associated Board of the Royal Schools of Music. https://www.abrsm.org/en-gb/who-we-are/our-history sayfasından erişilmiştir.
  • ABRSM (2010). Piano Exam Pieces 2011&2012. London: Oxford University Press.
  • ABRSM (2012). Piano Exam Pieces 2013&2014. London: Oxford University Press.
  • ABRSM (2014). Piano Exam Pieces 2015&2016. London: Oxford University Press.
  • ABRSM (2016). Piano Exam Pieces 2017&2018. London: Oxford University Press.
  • ABRSM (2018). Piano Exam Pieces 2019&2020. London: Oxford University Press.
  • ABRSM (2020). Piano Exam Pieces 2021&2022. London: Oxford University Press.
  • Epik Müzik Okulu (n.d.). ABRSM. https://www.mariaritaepikmuzikokulu.com/abrsm-2/ sayfasından erişilmiştir.
  • Gabrielsson, A. (1999b). Studying emotional expression in music performance. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 47-53.
  • Polit, D. F., Beck, C. T., & Owen, S. V. (2007). Is the CVI an acceptable indicator of content validity? appraisal and recommendations. Research in nursing & health, 30(4), 459-467.

Piyano İçin Bestelenmiş Türk Müziği Eserlerinin Performansa Dayalı Sertifika Sınav Programlarında Kullanılabilirliğine Yönelik Uzman Görüşleri

Yıl 2025, Cilt: 45 Sayı: 1, 511 - 541, 30.04.2025
https://doi.org/10.17152/gefad.1472961

Öz

Bu araştırmada, uluslararası sertifika sınav sistemlerinden Associated Board Royal School of Music’in (ABRSM) piyano performans sınav repertuvarında, piyano için bestelenmiş özgün Türk müziği etüt ve eserlerin kullanılabilirliği ele alınmıştır. Özgün olarak bestelenmiş Türk müziği etüt ve eserlerin sınav repertuvarına eklenmesiyle sertifika sınav literatürün dünya müzikleri açısından zenginleşeceği ve uluslararası olan bu sınavın başta Türkiye Cumhuriyeti, Türkiye’nin komşu ülkeleri ve özellikle Türk asıllı cumhuriyetlerde kullanılırken adaylar açısından daha etkin, elverişli ve yaygın olabileceği ileri sürülmüştür. Piyano için bestelenmiş özgün Türk müziği etüt ve eserlerin değerlendirilebilmesi için, yaygın bir şekilde ülkemizde kullanılan ve uluslararası akrediteye sahip ABRSM’nin 5. Seviye (Grade 5) piyano sınav müfredat içeriği referans alınmış ve bu düzey araştırmaya dâhil edilmiştir. Araştırma için öncelikle uzmanlara “Türk Müziği Eser Havuzu Listesi” notalarıyla birlikte verilmiş, ABRSM Grade 5 eser listesi göz önünde bulundurularak kendilerinden bu eserleri piyanoda çalmaları ve “uygun ve uygun değil” boyutlarında değerlendirmeleri istenmiştir. Uzmanlar arası uyum katsayısını tespit etmek için tüm veriler “Fleiss Kappa Katsayısı” ile analiz edilmiştir. Değerlendirme sonucunda piyano için bestelenmiş 75 özgün Türk Müziği eseri, ABRSM’nin sertifika sınav sisteminin 5. Seviyesinde “Grade 5” için kullanılabilir olarak belirlenmiştir.

Kaynakça

  • ABRSM (n.d.). Exam dates and fees. The Associated Board of the Royal Schools of Music. https://tr.abrsm.org/en/exam-booking/exam-dates-and-fees/ sayfasından erişil-miştir.
  • ABRSM (n.d.). Our history. The Associated Board of the Royal Schools of Music. https://www.abrsm.org/en-gb/who-we-are/our-history sayfasından erişilmiştir.
  • ABRSM (2010). Piano Exam Pieces 2011&2012. London: Oxford University Press.
  • ABRSM (2012). Piano Exam Pieces 2013&2014. London: Oxford University Press.
  • ABRSM (2014). Piano Exam Pieces 2015&2016. London: Oxford University Press.
  • ABRSM (2016). Piano Exam Pieces 2017&2018. London: Oxford University Press.
  • ABRSM (2018). Piano Exam Pieces 2019&2020. London: Oxford University Press.
  • ABRSM (2020). Piano Exam Pieces 2021&2022. London: Oxford University Press.
  • Epik Müzik Okulu (n.d.). ABRSM. https://www.mariaritaepikmuzikokulu.com/abrsm-2/ sayfasından erişilmiştir.
  • Gabrielsson, A. (1999b). Studying emotional expression in music performance. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 47-53.
  • Polit, D. F., Beck, C. T., & Owen, S. V. (2007). Is the CVI an acceptable indicator of content validity? appraisal and recommendations. Research in nursing & health, 30(4), 459-467.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Burçin Yaşmut 0000-0002-1624-5112

Enver Tufan 0000-0002-2037-2376

Gönderilme Tarihi 24 Nisan 2024
Kabul Tarihi 3 Şubat 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 45 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yaşmut, B., & Tufan, E. (2025). Piyano İçin Bestelenmiş Türk Müziği Eserlerinin Performansa Dayalı Sertifika Sınav Programlarında Kullanılabilirliğine Yönelik Uzman Görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 45(1), 511-541. https://doi.org/10.17152/gefad.1472961
AMA Yaşmut B, Tufan E. Piyano İçin Bestelenmiş Türk Müziği Eserlerinin Performansa Dayalı Sertifika Sınav Programlarında Kullanılabilirliğine Yönelik Uzman Görüşleri. GEFAD. Nisan 2025;45(1):511-541. doi:10.17152/gefad.1472961
Chicago Yaşmut, Burçin, ve Enver Tufan. “Piyano İçin Bestelenmiş Türk Müziği Eserlerinin Performansa Dayalı Sertifika Sınav Programlarında Kullanılabilirliğine Yönelik Uzman Görüşleri”. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 45, sy. 1 (Nisan 2025): 511-41. https://doi.org/10.17152/gefad.1472961.
EndNote Yaşmut B, Tufan E (01 Nisan 2025) Piyano İçin Bestelenmiş Türk Müziği Eserlerinin Performansa Dayalı Sertifika Sınav Programlarında Kullanılabilirliğine Yönelik Uzman Görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 45 1 511–541.
IEEE B. Yaşmut ve E. Tufan, “Piyano İçin Bestelenmiş Türk Müziği Eserlerinin Performansa Dayalı Sertifika Sınav Programlarında Kullanılabilirliğine Yönelik Uzman Görüşleri”, GEFAD, c. 45, sy. 1, ss. 511–541, 2025, doi: 10.17152/gefad.1472961.
ISNAD Yaşmut, Burçin - Tufan, Enver. “Piyano İçin Bestelenmiş Türk Müziği Eserlerinin Performansa Dayalı Sertifika Sınav Programlarında Kullanılabilirliğine Yönelik Uzman Görüşleri”. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 45/1 (Nisan2025), 511-541. https://doi.org/10.17152/gefad.1472961.
JAMA Yaşmut B, Tufan E. Piyano İçin Bestelenmiş Türk Müziği Eserlerinin Performansa Dayalı Sertifika Sınav Programlarında Kullanılabilirliğine Yönelik Uzman Görüşleri. GEFAD. 2025;45:511–541.
MLA Yaşmut, Burçin ve Enver Tufan. “Piyano İçin Bestelenmiş Türk Müziği Eserlerinin Performansa Dayalı Sertifika Sınav Programlarında Kullanılabilirliğine Yönelik Uzman Görüşleri”. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 45, sy. 1, 2025, ss. 511-4, doi:10.17152/gefad.1472961.
Vancouver Yaşmut B, Tufan E. Piyano İçin Bestelenmiş Türk Müziği Eserlerinin Performansa Dayalı Sertifika Sınav Programlarında Kullanılabilirliğine Yönelik Uzman Görüşleri. GEFAD. 2025;45(1):511-4.