In this research, the performability of original Turkish music studies and pieces composed for the piano in Associated Board Royal School of Music’s (ABRSM) piano performance exam repertoire has been handled. By adding Turkish music studies and pieces composed originally in the exam repertoire, it has been suggested that the certificate exam literature will be enriched in terms of world music. Furthermore, this international exam has been put forward to be more effective, sufficient and prevalent for the applicants while being held particularly in the Republic of Türkiye, in Türkiye’s neighbouring countries and especially in Turkic republics. In order to evaluate the original Turkish music studies and pieces composed for the piano, the piano exam curriculum content of the fifth grade (Grade 5) of ABRSM, which is widely used in our country and is internationally accredited, was taken as the reference and included in this research. For this research, the "Turkish Music Pieces Repository List" including their notes was firstly offered to the experts and they were asked to play these on the piano considering the ABRSM Grade 5-piece list and evaluate them within the scale of "appropriate or not appropriate". To determine the agreement coefficient among the experts, the whole data were analyzed by using the "Fleiss Kappa Coefficient". As a result of the evaluation, 75 original Turkish music pieces composed for the piano were determined as performable for the "Grade 5" at fifth grade of ABRSM’s certification exam system.
Music Music Education Instrument Education Piano Education ABRSM Turkish Music
Bu araştırmada, uluslararası sertifika sınav sistemlerinden Associated Board Royal School of Music’in (ABRSM) piyano performans sınav repertuvarında, piyano için bestelenmiş özgün Türk müziği etüt ve eserlerin kullanılabilirliği ele alınmıştır. Özgün olarak bestelenmiş Türk müziği etüt ve eserlerin sınav repertuvarına eklenmesiyle sertifika sınav literatürün dünya müzikleri açısından zenginleşeceği ve uluslararası olan bu sınavın başta Türkiye Cumhuriyeti, Türkiye’nin komşu ülkeleri ve özellikle Türk asıllı cumhuriyetlerde kullanılırken adaylar açısından daha etkin, elverişli ve yaygın olabileceği ileri sürülmüştür. Piyano için bestelenmiş özgün Türk müziği etüt ve eserlerin değerlendirilebilmesi için, yaygın bir şekilde ülkemizde kullanılan ve uluslararası akrediteye sahip ABRSM’nin 5. Seviye (Grade 5) piyano sınav müfredat içeriği referans alınmış ve bu düzey araştırmaya dâhil edilmiştir. Araştırma için öncelikle uzmanlara “Türk Müziği Eser Havuzu Listesi” notalarıyla birlikte verilmiş, ABRSM Grade 5 eser listesi göz önünde bulundurularak kendilerinden bu eserleri piyanoda çalmaları ve “uygun ve uygun değil” boyutlarında değerlendirmeleri istenmiştir. Uzmanlar arası uyum katsayısını tespit etmek için tüm veriler “Fleiss Kappa Katsayısı” ile analiz edilmiştir. Değerlendirme sonucunda piyano için bestelenmiş 75 özgün Türk Müziği eseri, ABRSM’nin sertifika sınav sisteminin 5. Seviyesinde “Grade 5” için kullanılabilir olarak belirlenmiştir.
Müzik Müzik Eğitimi Çalgı Eğitimi Piyano Eğitimi ABRSM Türk Müziği
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Güzel Sanatlar Eğitimi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 24 Nisan 2024 |
| Kabul Tarihi | 3 Şubat 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 45 Sayı: 1 |