Üstün Yetenekli Öğrencilerin İstenmeyen Davranışlarına Yönelik Öğretmenlerin Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi
Yıl 2017,
, 835 - 853, 27.12.2017
Nisa Gökden Kaya
,
Ayşegül Ataman
Öz
Bu çalışma üstün yetenekli ortaokul öğrencilerinin öğretmenlerin,
istenmeyen öğrenci davranışları konusundaki hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının
belirlenmesini amaçlamıştır. Yarı yapılandırılmış görüşmelerden nitel veriler
ile sınıf içi gözlemlerden nicel veriler elde edilmiştir. Araştırma sonucunda,
öğretmenlerin
öğrencilerin istenmeyen davranışlarıyla sıkça karşılaştıkları, bazı durumlarda
kullandıkları çözüm yöntemlerinin yetersiz kaldığı ve bu konuda hizmet içi
eğitime ihtiyaç duydukları belirlenmiştir.
Kaynakça
- Ataman, A. (2004). Üstün zekâlılar için ilköğretimde uygulanabilir bir model. I. Türkiye üstün yetenekli çocuklar kongresi seçilmiş makaleler kitabı, İstanbul: Çocuk Vakfı.
- Atıcı, M. (2006). İlköğretim öğrencilerinin davranış problemleriyle baş etme konusunda öğretmen-psikolojik danışman işbirliğine ilişkin görüşlerin karşılaştırılması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 25, 55- 65.
- Aydın, B. (2011). Rehber öğretmenlerin istenmeyen öğrenci davranışlarına ilişkin çözüm önerileri. e-Journal of New World Sciences Academy, 6 (4), 2469-2481.
- Best, J. W., & Kahn, J. V. (1998). Research in Education (8. baskı). Boston: Allyn and Bacon.
- Boldurmaz, A. (2000). İlköğretim okullarındaki sınıf yönetimi süreçlerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
- Çetinkaya, Ç; Maya Çalışkan, İ., & Güngör, H. (2012). Üstün yetenekli öğrencilerin liderlik özelliklerinden kaynaklanan sınıf yönetimi sorunları. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (24), 7-29.
- Davis, G.A. (2006). Gifted children and gifted education: A practical guide for teacher and parents. Scottsdale, AZ: Great Potential Press, Inc.
- İlgar, L. (2007). İlköğretim öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- İnci, G. (2014). Üstün yetenekli öğrencilerin sınıf içi davranış sorunlarının belirlenmesi ve çözüm önerileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
- Özdemir, İ. E. (2007). Sınıf Ortamında İstenmeyen Davranışlar ve Yönetimi. M. Çağatay Özdemir (Editör), Sınıf Yönetimi (221-246). Ankara: Asil.
- Renzulli, J. S. (1977). The enrichment triad model: A guide for developing defensible programs for the gifted and talented. Mansfield Center, CT: Creative Learning Press.
- Sadık, F. (2006). Öğrencilerin istenmeyen davranışları ve bu davranışlarla baş edilme stratejilerinin öğretmen, öğrenci ve veli görüşlerine göre incelenmesi ve güvengen disiplin modeli temele alınarak uygulanan eğitim programının öğretmenlerin baş etme stratejilerine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
- Sezer, Ş. (2015). Üstün yeteneklilerin sınıf içindeki olumsuz davranışları ve yönetilmesine ilişkin öğretmen görüşleri. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(4), 317-333.
- Siyez, D. M. (2009). Liselerde görev yapan öğretmenlerin istenmeyen öğrenci davranışlarına yönelik algıları ve tepkileri, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(25), 67-80.
- Tannenbaum, A. J. (2003). The meaning and making of giftedness. Nicholas Colangelo & Gary A. Davis (Editörler). Handbook of gifted education. (45-59). Boston: Allyn & Bacon.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. baskı). Ankara: Seçkin.
- Yüksel, A., & Ergün, M. (2005). Sınıfta istenmeyen öğrenci davranışları ve çözüm yolları, Yaşadıkça Eğitim, 88, 11-16.