Evde Uygulanan Eğitim Etkinliklerinin 48-60 Aylık Çocukların Okumaya Ve Yazmaya Hazırlık Becerileri Üzerine Etkisinin İncelenmesi
Yıl 2019,
, 873 - 893, 01.08.2019
Lütfiye Coşkun
,
Ümit Deniz
Öz
Araştırma aileler tarafından evde uygulanan eğitim etkinliklerinin 48-60
aylık çocukların okumaya ve yazmaya hazırlık becerileri üzerine etkisini
belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 23’ü
deney 23’ü kontrol grubu olmak üzere toplam 46 çocuk oluşturmuştur. Araştırma
verileri “Demografik Bilgi Toplama Formu”, “Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların
Yazmaya Hazırlık Becerilerini Değerlendirme Kontrol Listesi” ve bu araştırma
kapsamında geliştirilen “Okumaya Hazırlık Becerilerini Değerlendirme Kontrol
Listesi” aracılığı ile toplanmıştır. Çalışma kapsamında çocukların okumaya ve
yazmaya hazırlık becerilerini desteklemek amacıyla araştırmacı tarafından
hazırlanan eğitim etkinlikleri 8 hafta boyunca anneleri tarafından deney grubu
çocuklarına uygulanırken kontrol grubu çocuklarına herhangi bir müdahalede
bulunulmamıştır. Deney ve kontrol grubu çocukların yazmaya hazırlık becerileri
son-test puanlarına Mann Whitney U Testi, okumaya hazırlık becerileri son-test
puanlarına ise ANCOVA analizi ile bakılmıştır. Araştırmadan elde edilen
bulgular değerlendirildiğinde deney ve kontrol grubu çocukların okumaya
hazırlık becerileri son-test puanları arasında deney grubu lehine anlamlı bir
farklılık bulunurken yazmaya hazırlık becerileri son-test puanları bakımından
bir farklılığa rastlanmamıştır. Çalışmada deney grubu çocuklarına aileleri
tarafından uygulanan ev etkinliklerinin çocukların okumaya hazırlık
becerilerine olumlu yönde katkı sağladığı sonucuna ulaşılmıştır.
Kaynakça
- Alisinanoğlu, F., & Şimşek, Ö. (2013). “Okul öncesi dönemdeki çocukların yazmaya hazırlık becerilerini değerlendirme kontrol listesi”nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(3), 1163-1176.
- Bingham, G. E., Hall Kenyon, K. M., & Culatta, B. (2010). Systematic and engaging early literacy: Examining the effects of paraeducator implemented early literacy instruction. Communication Disorders Quarterly, 32(1), 38-49.
- Bronfenbrenner, U. (1986). Ecology of the family as a context for human development: Research perspectives. Developmental Psychology, 22, 723-742.
- Coşkun, L. & Deniz, Ü. (2016). Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Yazmaya Hazırlık Becerilerini Değerlendirme Kontrol Listesi İçin Geçerlik Güvenirlik Çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Bilimleri Dergisi, 17(1), 149-163.
- Craig, S. A. (2006). The effects of an adapted interactive writing intervention on kindergarten children’s phonological awareness, spelling, and early reading development: A contextualized approach to instruction. Journal of Educational Psychology, 98(4), 714-731.
- Çelenk, S. (2006). Etkinlik temelli ilk okuma ve yazma öğretimi. İstanbul: Morpa.
- Deretarla Gül, E., & Bal, S. (2006). Anasınıfı öğretmenlerinin okuma yazmaya hazırlık çalışmalarına ilişkin bakış açıları, sınıf içi kullanılan materyal ve etkinlikler ile çocukların okuma yazmaya ilgilerinin incelenmesi. Çocuk Gelişimi ve Eğitim Dergisi, 12, 33-51.
- Glogowska, M., Campbell, R., Peters, T., Roulstone, S., & Enderby, P. (2002). A multimethod approach to the evaluation of community preschool speech and language therapy provision. Child Care, Health and Development, 28(6), 513-521.
- Güleç, G. (2008). Okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin okuma yazmaya hazırlık çalışmaları ile ilgili görüş ve uygulamaları. (Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Pamukkale.
- Hilbert, D. D., & Eis, S. D. (2014). Early intervention for emergent literacy development in a collaborative community pre-kindergarten. Early Childhood Educational Journal, 42, 105-113.
- Irwin, J. R., Moore, D. L., Tornatore, L. A., & Fowler, A. E. (2012). Expanding on early literacy promoting emerging language and literacy during storytime. Children and Libraries, Summer/Fall, 20-24.
- Justice, L. M., & Pullen, P. C. (2003). Promising interventions for promoting emergent literacy skills: Three evidence-based approaches. Topics in Early Childhood Special Education, 23, 99-113.
- Justice, L. M., Chow, S. M., Capellini, C., Flanigan, K., & Colton, S.(2003). Emergent literacy intervention for vulnerable preschoolers: Relative effects of two approaches. American Journal of Speech-Language Pathology, 12, 320-332.
- Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. (21. basım). Ankara: Nobel.
- Lawhon, T., & Cobb, J. B. (2002). Routines that build emergent literacy skills in infants, toddlers, and preschoolers. Early Childhood Education Journal, 30(2), 113-118.
- Lust, C. A., & Donica, D. K. (2011). Research scholars initiative-effectiveness of a hand writing readiness program in Head Start: A two-group controlled trial. American Journal of Occupational Therapy, 65, 560-568.
- Massetti, G. M. (2009). Enhancing emergent literacy skills of preschoolers from low income environments through a classroom-based approach. School Psychology Review, 38(4), 554-569.
- Morton, T. (2014). Paired books: Literature connections for emergent learners. The Journal of the Texas Association for the Education of Young Children, 35(4), 24-28.
- Nancollis, A., Lawrie, B. A., & Dodd, B. (2005). Phonological awareness intervention and the acquisition of literacy skills in children from deprived social backgrounds. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 36, 325-335.
- Overby, M. S., Trainin, G. Smit, E. B., Bernthal, J. E., & Nelson, R. (2012). Preliteracy speech sound production skill and later literacy outcomes: A study using the templin archive. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 43, 97-115. Piasta, S. B., Justice, L. M., McGinty , A. S., & Kaderavek, J. N. (2012). Increasing young children’s contact with print during shared reading: Longitudinal effects on literacy achievement. Child Development, 83(3), 810-82.
- Pinto, G., Bigozzi, G., Gamannossi, B. A., & Vezzani, C. (2012). Emergent literacy and early writing skills. The Journal of Genetic Psychology, 173(3), 330-354.
- Shay Lear, W. (2012). Carry-over effect of a handwriting readiness program on handwriting-related skills of children the year following intervention. Master’s Thesis, East Carolina University, Carolina.
- Shepherd, J. M. (2011). Finger-point reading instruction using storybooks: The effects on kindergarten children’s early literacy skills. Doctoral Dissertation, Fordham University, New York.
- Smetana, L. (2005). Collaborative storybook reading: Bring parents and at-risk kindergarten students together. Reading Horizons, 45(4), 283-320.
- Stone, K. A. (2006). Enhancing early literacy skills of pre-kindergarteners with Histories of expressive phonological impairments: A preliminary study. Master’s Thesis, University of California, California.
- Strickland, D. S. (1993). Emergent literacy: How young children learn to read and write. Educational Leadership, 47(3), 9-14.
- Taylor, J. J. (2011). Paternal support of emergent literacy development: Latino fathers and their children. The International Honor Society in Psychology,16(2), 58-72.
- Trostle Brand, S. (2006). Facilitating emergent literacy skills: A literature-based, multiple intelligence approach. Journal of Research in Childhood Education, 21(2), 133-148.
- Vandermas Peeler, M., Nelson, J., Bumpass, C., & Sassine, B. (2009). Numeracy-related exchanges in joint storybook reading and play. International Journal of Early Years Education,17(1), 67-84.