Bu çalışmanın amacı, ilköğretim fen bilimleri dersinde 5. sınıf
"Işığın ve Sesin Yayılması" ünitesinde araştırma sorgulamaya dayalı
öğrenme yaklaşımının, öğrencilerin akademik başarı, üstbiliş ve sorgulama
becerisi algıları üzerine etkisini araştırmaktır. Çalışmada, ön test- son test
kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini
2016-2017 eğitim öğretim yılında, Samsun ili Havza ilçesinde bulunan bir
ortaokulda öğrenim gören 31 öğrenci oluşturmaktadır. Uygulama kapsamında,
araştırma sorgulamaya dayalı öğrenme yaklaşımına uygun etkinlikler
geliştirilmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak; başarı testi,
Sorgulayıcı Öğrenme Becerileri Algısı ölçeği ve Üstbiliş ölçeği kullanılmıştır.
Deney grubunda araştırma sorgulamaya dayalı öğretim yaklaşımı uygulanırken
kontrol grubunda daha önceden sınıfta uygulanan yöntemle konunun öğretimi
yapılmıştır.Çalışmanın analizinde SPSS 20.0 istatistik paket programı
kullanılmıştır. Verilerin normal dağılımı, çarpıklık-basıklık değerlerinden ve
Kolmogorov Smirnov testi ile kontrol edilmiştir. Normal dağılım gösteren
verilere parametrik testler uygulanmıştır. t-testi ve ANCOVA varsayımlarının
kontrolü yapılmış ve bu testlerin uygulaması uygun bulunmuştur. Sonuçlar p=0.05
anlamlılık düzeyinde değerlendirilmiştir. Araştırmada,araştırma sorgulamaya
dayalı öğrenme yaklaşımının; öğrencilerin akademik başarıları, sorgulayıcı
öğrenme becerileri ve üstbilişleri üzerinde anlamlı etkisi olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Araştırmacılara yönelik çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
Araştırma sorgulamaya dayalı öğretim Fen öğretimi Sorgulama becerileri Üstbiliş
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |