The purpose of this study is to
determine the social distances or acceptance levels of normally developing high
school students towards individuals with special needs. For this purpose, a
Guttman-type scale was developed which aims scaling the items based on the
responses of the subjects and placing the items on the psychological dimension.
The study group is 492 participants selected by stratified and purposeful
sampling from students in different high schools in Adıyaman province. In this
descriptive study, it was determined how high school students are willing to be
in the same district, school, class, group and desk with individuals with special
needs. The reproducibility (> 0.90) and the scalability (> 0.60)
coefficients for all the special needs groups met the recommended criteria and
the predominant order of the scale items was found to be in place. According to
the findings, in terms of average acceptance levels of high school students,
they preferred to be in the same district, school and classroom with mentally
disabled and autistic individuals; however, they did not prefer to work in the
same group or to be desk mate. It has been seen that they prefer to work in the
same district, school, class and group with individuals having learning
disabilities, hearing, sight and physical handicapped individuals, but they do
not prefer to be desk mate. It was seen that high school students preferred to
sit in the same desk with gifted individuals in addition to all the promised
environments. There was no statistically significant difference between the
social distances of high school students towards special needy individuals in
terms of their class levels (p>0.05). Finally, the findings were
discussed and some suggestions were made.
Guttman-type scale Students with normal development Individuals with special needs Social acceptance Social distance
Bu çalışmanın amacı, normal gelişim gösteren lise
öğrencilerinin özel gereksinimli bireylere yönelik sosyal mesafelerini veya
kabul düzeylerini belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda, psikolojik boyut
üzerine maddeleri yerleştirme yaklaşımlarından olan ve denek tepkilerine
dayanarak maddeleri ölçeklemeyi hedefleyen Guttman tipi bir ölçek
oluşturulmuştur. Araştırmanın çalışma grubu, Adıyaman ilindeki çeşitli
okullarda okuyan lise öğrencilerinden tabakalı ve amaçlı örnekleme yoluyla
seçilen 492 katılımcıdır. Tarama modelinde olan bu çalışmada, lise
öğrencilerinin özel gereksinimli bireylerle aynı mahallede, okulda, sınıfta,
grupta ve sırada bulunmaya ne düzeyde istekli oldukları belirlenmiştir. Tüm
özel gereksinim grupları için yeniden üretilebilirlik (>0,90) ve
ölçeklenebilirlik (>0,60) katsayılarının önerilen ölçütleri karşıladığı ve
ölçek maddelerinin önsel dizilimlerinin oldukça yerinde olduğu görülmüştür.
Araştırma bulgularına göre, lise öğrencilerinin ortalama kabul düzeyleri
açısından, zihin engelli ve otizmli bireylerle aynı mahallede, okulda ve
sınıfta okumayı tercih ettikleri; aynı grupta çalışmayı veya sıra arkadaşı
olmayı tercih etmedikleri görülmüştür. Öğrenme güçlüğü olan, işitme, görme ve
fiziksel engelli bireylerle aynı mahallede, okulda, sınıfta ve grupta çalışmayı
tercih ettikleri ancak sıra arkadaşı olmayı tercih etmedikleri anlaşılmıştır. Üstün
zekalı/yetenekli bireylerle ise sözü edilen tüm ortamlarla birlikte aynı sırada
oturmayı da tercih ettikleri görülmüştür. Lise öğrencilerinin sınıf düzeyleri
açısından engelli bireylere yaklaşım düzeyleri arasında anlamlı farklılık
bulunamamıştır (p>0.05). Araştırmada bulgular tartışılarak bazı önerilerde
bulunulmuştur.
Guttman ölçekleme Normal gelişim gösteren öğrenciler Özel gereksinimli öğrenciler Sosyal kabul Sosyal mesafe
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |