Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının kültür kavramına ilişkin
metaforlarını tespit etmektir. Kültür, insanın yaşamı anlamlandırışını
belirlemekte ve eylemlerini yönlendirmektedir. Kültür kavramına ilişkin görüşlerin
belirlenmesiyle kültüre nasıl bir anlam yüklendiği açıklık kazanacaktır. Öğretmenlerin,
geleceği teşkil edecek önemli kültür aktarıcılarından biri olması sebebiyle, geleceğin
öğretmenlerinin kültüre yönelik bakış açılarını ortaya koymak önem
taşımaktadır. Bu doğrultuda, öğretmen adaylarının kültür kavramına ilişkin
metaforlarının neler olduğu, bu metaforların hangi kategoriler altında
toplandığı ve bu kategorilerin anabilim dallarına göre farklılaşıp
farklılaşmadığı incelenmiştir. Nitel araştırma yöntemlerinden temel nitel
araştırmaya göre düzenlenen araştırmanın çalışma grubu, 2016-2017 eğitim
öğretim yılında Ankara ilindeki bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinin
coğrafya, felsefe grubu, sosyal bilgiler ve tarih eğitimi anabilim dallarında
öğrenimine devam eden 312 öğretmen adayından oluşmaktadır. Araştırmanın
verileri metafor formu ile toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi ile
incelenmiştir. Araştırma sonucunda öğretmen adayları kültür kavramına ilişkin
114 metafor ortaya koymuştur. Buna göre kültür; coğrafya öğretmen adaylarının
çoğu tarafından “bütünlüğün içindeki farklılık”, felsefe grubu öğretmen
adaylarının çoğu tarafından “toplumu yansıtan”, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının
çoğu tarafından “geçmişten geleceğe aktarılan”, tarih öğretmen adaylarının çoğu
tarafından ise “geçmişi aktaran” olarak belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |