Bu araştırmada, öğretmen adaylarının öğretmenliğe
hazır olma düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi amaçlanmıştır.
Tarama modelinin kullanıldığı araştırma, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında fen
bilgisi ve biyoloji öğretmenliği anabilim dallarında öğrenim gören 192 öğretmen
adayı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, öğretmen adaylarının öğretmenlik
mesleğine hazır olma durumları cinsiyet, anabilim dalı, anabilim dalı
tercihlerindeki isteklilik durumu, sınıf düzeyi, lisans not ortalaması
değişkenleri açısından incelenmiştir. Verilerin toplama aracı olarak
“Öğretmenliğe Hazır Olma Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçek, sırasıyla “Etkili
öğrenme”, “Öğretim sürecini tasarlama”, “Teknopedagojik yeterlik” ve “Öğreneni
anlama” olmak üzere 4 alt faktör ve 20 sorudan oluşan 5’li likert tipindedir.
Ölçekteki sorular; 1=çok yetersiz, 5=çok yeterli şeklinde numaralandırılarak
değerlendirilmiştir. Bu araştırmada, ölçeğe ait güvenirlik Cronbach’s alpha
katsayısı (α=.92) ve ölçeği oluşturan etkili öğrenme (α=.83), öğretim sürecini
tasarlama (α=.84), teknopedagojik yeterlik (α=.82) ve öğreneni anlama (α=.64)
olarak belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine hazır olma
düzeyleri, öğrenim görülen ana bilim dalı, ana bilim dalına isteyerek gelme
durumu, sınıf düzeyi ve lisan not ortalaması değişkenlerinde istatistiksel
olarak anlamlı farlılık olduğu tespit edilmiştir. Cinsiyet değişkenine göre
öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine hazır olma düzeylerinde istatiksel olarak anlamlı farklılık olmadığı belirlenmiştir.
Araştırmada kullanılan ölçeğin alt faktörlerinin tamamında sınıf düzeyi anlamlı
fark oluşturan bir değişken olarak belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |