İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Biyomimikri Algılarına Yönelik Yaptıkları Çizimlerin Analizi
Yıl 2019,
, 727 - 753, 01.08.2019
Mehmet Yakışan
,
Dilara Velioğlu
Öz
Çalışmanın amacı, ilkokul
4. Sınıf öğrencilerinin hayvanların özelliklerinden yararlanarak geliştirmeyi
tasarladıkları teknolojik ürünlerin belirlenmesidir. Bu amaçla Samsun il
merkezindeki bir ilkokulun 4. Çalışmanın amacı, ilkokul 4. Sınıf
öğrencilerinin hayvanların özelliklerinden yararlanarak geliştirmeyi
tasarladıkları teknolojik ürünlerin belirlenmesidir. Bu amaçla Samsun il
merkezindeki bir ilkokulun 4. sınıfında öğrenim gören 32’si kız, 26’sı erkek
olmak üzere toplam 58 öğrenci araştırmaya katılmıştır. Veri toplama aracı olarak öğrencilerin hayvan özelliklerinden
yararlanarak tasarlamayı düşündükleri teknolojik ürünlerle ilgili çizimler
kullanılmıştır. Çalışmada öğrencilerden hayvanların özelliklerinden
yararlanarak biyomimetik ürünler tasarlamaları ve tasarımları ile ilgili
çizimler yapmaları istenmiştir. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden durum
çalışması olup verilerin analizinde betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırma
sonuçlarına göre, öğrencilerin çeşitli hayvanlardaki farklı özelliklerden yaralanarak
çok çeşitli teknolojik ürün tasarımı çizdikleri tespit edilmiştir. Öğrencilerin
tasarladıkları teknolojik ürünler ile ilgili çizimlerine yaşamış
oldukları coğrafi çevreden öğrendiklerinin ve sosyalleştikleri ortamların
etkisinin olduğu görülmüştür. Özellikle öğrencilerin bilgisayar vb ortamlarda
oynadıkları savaş oyunları ve TV haberi ve filmler gibi ortamlarda gördükleri
savaş görüntülerinden dolayı daha çok savaş ve savunma teknolojisine yönelik
tasarım ürünlerine yönelik çizimler yaptıkları anlaşılmaktadır.
Kaynakça
- Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Corlu, M. S., Öner, T. ve Özdemir, S. (2015). STEM eğitimi Türkiye raporu: Günün modası mı yoksa gereksinim mi? [A report on STEM Education in Turkey: A provisional agenda or a necessity?][White Paper]. İstanbul, Turkey: Aydın Üniversitesi. Retrieved from http://www.aydin.edu.tr/belgeler/IAUSTEM-Egitimi-Turkiye-Raporu2015.pdf
- Anderson, C. A., Carnagey, N. (2005) The Effects of reward and punishment in violent video games on aggressive affect, cognition and behavior. Psychological Science, 16(11), 882-889.
- Belet, Y. D. ve Türkkan, B. (2007). İlköğretim öğrencilerinin yazılı anlatım ve resimsel ifadelerinde algı ve gözlemlerini ifade biçimleri (Avrupa Birliği örneği). VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, 270-278. Ankara:Nobel Yay. Dağ.
- Benyus, J. M. (1997). Biomimicry: Innovation Inspired by Nature. New York: William Morrow and Comp, Inc.
- Benyus, J. M. (2002). Biomimicry: Innovation Inspired by Nature.[Elektronik Sürüm]. New York: HarperCollins.
- Bilgiseven, A. K. (1995), Genel sosyoloji (5. Baskı). İstanbul: Filiz Kitapevi
- Brooks, M.(2009). Drawing, visualisation and young children’s exploration of “big ıdeas”. International Journal of Science Education, 31(3), 319-341.
- Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
- Canbek G. ve Sağıroğlu Ş. (2007). Çocukların ve gençlerin bilgisayar ve internet güvenliği. Politeknik Dergisi,10: 33–39.
- Cin M. ve Özçelik, I. (2002). A review of the literature on concept learning in physical geography. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 19 (1), 61–76.
- Ersoy, A. ve Türkkan, B. (2009). İlköğretim öğrencilerinin resimlerinde internet algısı. İlköğretim Online Dergisi, 8(1), 57-73.
- Kallioğlu, M. A., Karakaya H. ve Durmuş, A. (2013). Enerjiye farklı bir bakış açısı olarak biyomimikri kavramı. ULIBTK'13 19. Ulusal Isı Bilimi ve Tekniği Kongresi, 9-12 Eylül 2013, Samsun.
- Kara, B. ve Akarsu, B. (2013). Ortaokul öğrencilerinin bilim insanına yönelik tutum ve imajının belirlenmesi. Journal of European Education, 3(1), 8-15.
- Karaca, M. (2007). Sosyolojik Bir Olgu Olarak İnternet Gençliği: Elazığ Örneği. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Kaşıkçı, D. N., Çağıltay, K., Karakuş, T., Kurşun, E. ve Ogan C. (2014). Türkiye ve Avrupa’daki çocukların internet alışkanlıkları ve güvenli internet kullanımı. Eğitim ve Bilim, 171(39), 230-243.
- MEB (2018), Ortaöğretim biyoloji dersi öğretim (9, 10, 11 ve 12. sınıflar) öğretim programı. Ankara. Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
- Odabaşı, H. F. (2002). İnternet ve Çocuk. İstanbul: Kapital Medya Yayınları.
- Pınar, E. ve Yakışan, M. (2017). İlkokul öğrencilerinin çevre kavramları ile ilgili çizimlerinin analizi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(8), 97-113.
- Rodari, P. (2007). Science and scientists in the drawings of European children. Journal of Science Communication, 6 (3), 1-12.
- Şahin, A., Ayar, M.C. ve Adıgüzel, T. (2014). Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik içerikli okul sonrası etkinlikler ve öğrenciler üzerindeki etkileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. Educational Sciences: Theory & Practice, 14(1), 297-322
- Tezcan, Ş. ve Kara, M. 2014). Ortaöğretim öğrencilerinin şehir kavramını algılama düzeyleri: Çanakkale örneği, Journal of Theory and Practice in Education 10(2), 579-593.
- Tuğrul, B. (2010). Oyun temelli öğrenme. R. Zembat (Ed.), Okul Öncesinde Özel Öğretim Yöntemler. (s. 187-220). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Qintero, I. M. (1996). Understanding Children’s Conceptions of Geographical Space, a Thesis Presented to the Faculty of The Graduate School of Education of Harvard University in Partial Fulfillment of The Requirements for The Degree of Doctor of Education.
- We can help you share biomimicry with the next generation of change-makers(2018, 28 Haziran). Erişim adresi: https://biomimicry.org/education/
- What is Biomimicry?. (2018, 28 Haziran). Erişim adresi: http://environment-ecology.com/biomimicry-bioneers/367-what-is-biomimicry.html#cite_ref-5
- Yavuzer, H. (1997). Resimleriyle çocuk ‘Resimleriyle çocuğu tanıma’. İstanbul: Remzi Kitabevi.