Bu çalışmada, Türkiye’de 2005-2017 yılları arasında ilköğretim ve
ortaöğretim düzeyinde fen bilimleri ve matematik alanlarında yürütülen program
değerlendirme lisansüstü tez çalışmalarının demografik özellikleri, yönteme ilişkin
özellikleri, program değerlendirme süreç ve uygulamaları açısından incelenmesi
amaçlanmıştır. Araştırmanın veri seti, güncellik ve program-odaklı yapılan
değişiklikler dikkate alınarak, 2005-2017 yılları arasında temel eğitim ve
ortaöğretim düzeyinde fen bilimleri ve matematik alanlarında yürütülen ve
ulusal tez merkezine kayıtlı olan program değerlendirme lisansüstü tez
çalışmaları kapsamında oluşturulmuştur. Elde edilen toplam 60 tez, araştırma
soruları doğrultusunda geliştirilen tez inceleme formu aracılığıyla analiz
edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, program değerlendirme lisansüstü tez
çalışmalarının, çoğunlukla (f=47) yüksek lisans
düzeyinde ve ilköğretim anabilim dallarında (f=12) yürütüldüğü; doktora
tezlerinin (f=13) ise Eğitim Programları ve Öğretim bilim dallarında (f=4)
tamamlandığı sonucuna ulaşılmıştır. İncelenen çalışmalarda, nitel araştırma
yöntemleri en az tercih edilen yöntem iken; her iki düzeyde de olasılığa dayalı
örnekleme yöntemleri ön plana çıkmaktadır. Veri toplama araçlarında ise yüksek
lisans düzeyinde tek bir veri toplama aracı (f=30); doktorada ise (f=10) birden
fazla veri toplama aracı kullanılmıştır. Program değerlendirmenin gerek
kuramsal temelleri gerekse uygulamaya dönük süreçlerinde, her iki düzeydeki tez
çalışmalarında da oldukça yüzeysel ve dar bir kapsamda ele alındığı sonucuna
ulaşılmıştır.
Program değerlendirme Lisansüstü tezler Matematik Fen Bilimleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |