Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fen ve Matematik Dersi Öğretim Programları Değerlendirme Çalışmaları: 2005-2017 Yıllarındaki Lisansüstü Tezler

Yıl 2019, , 1235 - 1262, 24.12.2019
https://doi.org/10.17152/gefad.568854

Öz

Bu çalışmada, Türkiye’de 2005-2017 yılları arasında ilköğretim ve
ortaöğretim düzeyinde fen bilimleri ve matematik alanlarında yürütülen program
değerlendirme lisansüstü tez çalışmalarının demografik özellikleri, yönteme ilişkin
özellikleri, program değerlendirme süreç ve uygulamaları açısından incelenmesi
amaçlanmıştır. Araştırmanın veri seti, güncellik ve program-odaklı yapılan
değişiklikler dikkate alınarak, 2005-2017 yılları arasında temel eğitim ve
ortaöğretim düzeyinde fen bilimleri ve matematik alanlarında yürütülen ve
ulusal tez merkezine kayıtlı olan program değerlendirme lisansüstü tez
çalışmaları kapsamında oluşturulmuştur. Elde edilen toplam 60 tez, araştırma
soruları doğrultusunda geliştirilen tez inceleme formu aracılığıyla analiz
edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, program değerlendirme lisansüstü tez
çalışmalarının,
çoğunlukla (f=47) yüksek lisans
düzeyinde ve ilköğretim anabilim dallarında (f=12) yürütüldüğü; doktora
tezlerinin (f=13) ise Eğitim Programları ve Öğretim bilim dallarında (f=4)
tamamlandığı sonucuna ulaşılmıştır. İncelenen çalışmalarda, nitel araştırma
yöntemleri en az tercih edilen yöntem iken; her iki düzeyde de olasılığa dayalı
örnekleme yöntemleri ön plana çıkmaktadır. Veri toplama araçlarında ise yüksek
lisans düzeyinde tek bir veri toplama aracı (f=30); doktorada ise (f=10) birden
fazla veri toplama aracı kullanılmıştır. Program değerlendirmenin gerek
kuramsal temelleri gerekse uygulamaya dönük süreçlerinde, her iki düzeydeki tez
çalışmalarında da oldukça yüzeysel ve dar bir kapsamda ele alındığı sonucuna
ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aslan, M. ve Sağlam, M. (2015). Türkiye’de 2005-2014 yılları arasında yapılan program değerlendirme tezlerinin metodolojik açıdan incelenmesi. Üçüncü Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi Bildiri Özeti Kitabı. Adana: Çukurova Üniversitesi.
  • Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2007). Research methods in education. New York: Routledge Falmer.
  • Çalık, M. ve Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174), 33-38.
  • Dinçer, S. (2018). Content analysis in for educational science research: Meta-analysis, meta-synthesis, and descriptive content analysis. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 176-190.
  • Gökmenoğlu, T. (2014). The wide angle: Program evaluation studies in Turkey in terms of models and approaches. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 4(7), 55-70.
  • Hazır-Bıkmaz, F., Aksoy, E., Tatar, Ö. ve Atak-Altınyüzük, C. A. (2013). Eğitim programları ve öğretim alanında yapılan doktora tezlerine ait içerik çözümlemesi (1974-2009). Eğitim ve Bilim, 38(168), 259-274.
  • Kurt, A. ve Erdoğan, M. (2015). Program değerlendirme araştırmalarının içerik analizi ve eğilimleri: 2004-2013 yılları arası. Eğitim ve Bilim, 40(178), 199-224.
  • Kürüm-Yapıcoğlu, D., Atik-Kara, D. ve Sever, D. (2016). Trends and problems in curriculum evaluation studies in Turkey: The perspective of domain experts. International Journal of Curriculum and Instructional Studies,6(12), 91-114
  • Oliva, P. F. & Gordon, W. R. (2013). Developing the curriculum. (8th ed.). New Jersey: Pearson Education, Inc.
  • Ornstein, A. C. & Hunkins, F. P. (2018). Curriculum: Foundations, principles and issues (7th ed.). Essex, England: Pearson Education Limited.
  • Ozan, C. ve Köse, E. (2014). Eğitim programları ve öğretim alanındaki araştırma eğilimleri. Sakarya University Journal of Education, 4(1), 116-136.
  • Özdemir, S. M. (2009). Eğitimde program değerlendirme ve Türkiye’de eğitim programlarını değerlendirme çalışmalarının incelenmesi (ss. 126-149). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 126-149
  • Varış, F. (1969) Eğitim program araştırmaları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(1), 23-32.
  • Wiles, J., & Bondi, J. (2011). Curriculum development: A guide to practice (8th ed.). New Jersey: Pearson Education Inc.
  • Yaşar, S., Gültekin, M., Köse, N., Girmen, P. ve Anagün, Ş. (2005). The Meta -evaluation of teacher training programs for elementary education in Turkey. 33.Annual ATEA Conference (s. 498- 504). Queensland, Australia
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yükseköğretim Kurumu. (2011). Türkiye Yüksek Öğretim Yeterlilikler Çerçevesi. http://tyyc.yok.gov.tr/ adresinden erişilmiştir.
  • Yüksel, İ. (2010). Türkiye için program değerlendirme standartları oluşturma çalışması (Yayımlanmamış doktora tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülçin Tan Şişman

Sinem Ödün Başkıran Bu kişi benim 0000-0003-2895-2321

Tuğba Aktan Bu kişi benim 0000-0001-6141-6649

Yayımlanma Tarihi 24 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Tan Şişman, G., Ödün Başkıran, S., & Aktan, T. (2019). Fen ve Matematik Dersi Öğretim Programları Değerlendirme Çalışmaları: 2005-2017 Yıllarındaki Lisansüstü Tezler. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(3), 1235-1262. https://doi.org/10.17152/gefad.568854
AMA Tan Şişman G, Ödün Başkıran S, Aktan T. Fen ve Matematik Dersi Öğretim Programları Değerlendirme Çalışmaları: 2005-2017 Yıllarındaki Lisansüstü Tezler. GEFAD. Aralık 2019;39(3):1235-1262. doi:10.17152/gefad.568854
Chicago Tan Şişman, Gülçin, Sinem Ödün Başkıran, ve Tuğba Aktan. “Fen Ve Matematik Dersi Öğretim Programları Değerlendirme Çalışmaları: 2005-2017 Yıllarındaki Lisansüstü Tezler”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 39, sy. 3 (Aralık 2019): 1235-62. https://doi.org/10.17152/gefad.568854.
EndNote Tan Şişman G, Ödün Başkıran S, Aktan T (01 Aralık 2019) Fen ve Matematik Dersi Öğretim Programları Değerlendirme Çalışmaları: 2005-2017 Yıllarındaki Lisansüstü Tezler. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 39 3 1235–1262.
IEEE G. Tan Şişman, S. Ödün Başkıran, ve T. Aktan, “Fen ve Matematik Dersi Öğretim Programları Değerlendirme Çalışmaları: 2005-2017 Yıllarındaki Lisansüstü Tezler”, GEFAD, c. 39, sy. 3, ss. 1235–1262, 2019, doi: 10.17152/gefad.568854.
ISNAD Tan Şişman, Gülçin vd. “Fen Ve Matematik Dersi Öğretim Programları Değerlendirme Çalışmaları: 2005-2017 Yıllarındaki Lisansüstü Tezler”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 39/3 (Aralık 2019), 1235-1262. https://doi.org/10.17152/gefad.568854.
JAMA Tan Şişman G, Ödün Başkıran S, Aktan T. Fen ve Matematik Dersi Öğretim Programları Değerlendirme Çalışmaları: 2005-2017 Yıllarındaki Lisansüstü Tezler. GEFAD. 2019;39:1235–1262.
MLA Tan Şişman, Gülçin vd. “Fen Ve Matematik Dersi Öğretim Programları Değerlendirme Çalışmaları: 2005-2017 Yıllarındaki Lisansüstü Tezler”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 39, sy. 3, 2019, ss. 1235-62, doi:10.17152/gefad.568854.
Vancouver Tan Şişman G, Ödün Başkıran S, Aktan T. Fen ve Matematik Dersi Öğretim Programları Değerlendirme Çalışmaları: 2005-2017 Yıllarındaki Lisansüstü Tezler. GEFAD. 2019;39(3):1235-62.