Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Özel Gereksinimli Çocuklara Yönelik Algıları

Yıl 2020, , 51 - 73, 30.04.2020
https://doi.org/10.17152/gefad.658084

Öz

Bu araştırmada erken çocukluk yıllarında eğitim verecek okul öncesi öğretmen adaylarının özel gereksinimli çocuklara yönelik algıları araştırılmıştır. Çalışma grubunu bir devlet üniversitesinde eğitim alan okul öncesi eğitim öğretmenliği bölümünde okuyan 200 okul öncesi öğretmen adayı oluşturmaktadır. Betimsel tarama araştırması olarak desenlenen bu araştırmada nitel veri toplama yöntemine başvurulmuştur. Araştırma için araştırmacı tarafından uzman görüşleri doğrultusunda yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmıştır. Görüşme formundan elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda öğretmen adaylarının özel gereksinimli bireylere yönelik yardıma muhtaç, engelli, yetersiz gibi olumsuz çağrışımlara daha fazla yer verdikleri, aldıkları özel eğitim dersinin bilgi ve farkındalıklarını arttırdığı için faydalı olduğunu düşündükleri sonucuna ulaşılmıştır. Sınıfında özel gereksinimli çocuk olmasını istemeyen öğretmen adayları ise kendilerini özel gereksinimli çocukların eğitiminde yetkin bulmadıkları ve bunun için yeterince vakitleri olmayacağını ifade etmişlerdir. Öneri olarak özel eğitim derslerinin sayısının arttırılması önerilebilir.

Kaynakça

  • Brownell, M.T., & Pajares, F. (1999). Teacher efficacy and perceived success in mainstreaming students with learning and behaviour problems. Teacher Education and Special Education, 22, 154–164.
  • Burriss, K., & Burriss, L. (2003). Competency and comfort: Teacher candidates' attitudes toward diversity. Journal of Research in Childhood Education, 18(3), 199-209.
  • Campbell, J., Gilmore, L., & Cuskelly, M. (2003). Changing student teachers’ attitudes towards disability and inclusion. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 28(4), 369-379.
  • Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications.
  • Darling-Hammond, L. (2000). Teacher quality and student achievement. Educational Policy Analysis Archives, 8( 1), 1-44.
  • Darling-Hammond, L., & Youngs, P. (2002). Defining “highly qualified teachers”: What does “scientifically- based research” actually tell us? Educational Researcher, 31 (9), 13- 25.
  • De Boer, A., Pijl, S. J., & Minnaert, A. (2011). Regular primary schoolteachers’ attitudes towards inclusive education: A review of the literature. International journal of inclusive education, 15(3), 331- 353.
  • Forlin, C. (1995). ‘Educators’ beliefs about inclusive practices in Western Australia’, British Journal of Special Education, 22, 179–185.
  • Forlin, C., Tait, K., Carroll, A., & Jobling, A. (1999). Teacher education for diversity. Queensland Journal of Educational Research, 15(2), 207–225. Levins, T., Bornholt, L., & Lennon, B. (2005). Teachers’ experience, attitudes, feelings and behavioural intentions towards children with special educational needs. Social Psychology of Education, 8(3), 329-343.
  • Liston, D. P., & Zeichneri, K. M. (1990). Teacher education and the social conditions of schooling. New York: Routledge.
  • Mushoriwa, T. (2001). A study of the attitudes of primary school teachers in Harare towards the inclusion of blind children in regular classes. British Journal of Special Education, 28, 142–7.
  • Naor, M. & Milgram, R. (1980) ‘Two pre-service strategies for preparing classroom teachers for mainstreaming.’ Exceptional Children, 47, 126–9
  • Odom, S. L., & Diamond, K. E. (1998). Inclusion of young children with special needs in early childhood education: The research base. Early Childhood Research Quarterly, 13(1), 3-25.
  • Odom, S. L., & Wolery, M. (2003). A unified theory of practice in early intervention/early childhood special education: Evidence-based practices. The Journal of Special Education, 37(3), 164-173.
  • Orel, A., & Zerey, Z., Töret, G. (2004). Sınıf öğretmeni adaylarının kaynaştırmaya yönelik tutumlarının incelenmesi. Özel Eğitim dergisi, 5(1), 23-33.
Yıl 2020, , 51 - 73, 30.04.2020
https://doi.org/10.17152/gefad.658084

Öz

Kaynakça

  • Brownell, M.T., & Pajares, F. (1999). Teacher efficacy and perceived success in mainstreaming students with learning and behaviour problems. Teacher Education and Special Education, 22, 154–164.
  • Burriss, K., & Burriss, L. (2003). Competency and comfort: Teacher candidates' attitudes toward diversity. Journal of Research in Childhood Education, 18(3), 199-209.
  • Campbell, J., Gilmore, L., & Cuskelly, M. (2003). Changing student teachers’ attitudes towards disability and inclusion. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 28(4), 369-379.
  • Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications.
  • Darling-Hammond, L. (2000). Teacher quality and student achievement. Educational Policy Analysis Archives, 8( 1), 1-44.
  • Darling-Hammond, L., & Youngs, P. (2002). Defining “highly qualified teachers”: What does “scientifically- based research” actually tell us? Educational Researcher, 31 (9), 13- 25.
  • De Boer, A., Pijl, S. J., & Minnaert, A. (2011). Regular primary schoolteachers’ attitudes towards inclusive education: A review of the literature. International journal of inclusive education, 15(3), 331- 353.
  • Forlin, C. (1995). ‘Educators’ beliefs about inclusive practices in Western Australia’, British Journal of Special Education, 22, 179–185.
  • Forlin, C., Tait, K., Carroll, A., & Jobling, A. (1999). Teacher education for diversity. Queensland Journal of Educational Research, 15(2), 207–225. Levins, T., Bornholt, L., & Lennon, B. (2005). Teachers’ experience, attitudes, feelings and behavioural intentions towards children with special educational needs. Social Psychology of Education, 8(3), 329-343.
  • Liston, D. P., & Zeichneri, K. M. (1990). Teacher education and the social conditions of schooling. New York: Routledge.
  • Mushoriwa, T. (2001). A study of the attitudes of primary school teachers in Harare towards the inclusion of blind children in regular classes. British Journal of Special Education, 28, 142–7.
  • Naor, M. & Milgram, R. (1980) ‘Two pre-service strategies for preparing classroom teachers for mainstreaming.’ Exceptional Children, 47, 126–9
  • Odom, S. L., & Diamond, K. E. (1998). Inclusion of young children with special needs in early childhood education: The research base. Early Childhood Research Quarterly, 13(1), 3-25.
  • Odom, S. L., & Wolery, M. (2003). A unified theory of practice in early intervention/early childhood special education: Evidence-based practices. The Journal of Special Education, 37(3), 164-173.
  • Orel, A., & Zerey, Z., Töret, G. (2004). Sınıf öğretmeni adaylarının kaynaştırmaya yönelik tutumlarının incelenmesi. Özel Eğitim dergisi, 5(1), 23-33.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Servet Kardeş 0000-0002-4230-6628

Necdet Taşkın 0000-0002-0243-1707

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Kardeş, S., & Taşkın, N. (2020). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Özel Gereksinimli Çocuklara Yönelik Algıları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(1), 51-73. https://doi.org/10.17152/gefad.658084
AMA Kardeş S, Taşkın N. Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Özel Gereksinimli Çocuklara Yönelik Algıları. GEFAD. Nisan 2020;40(1):51-73. doi:10.17152/gefad.658084
Chicago Kardeş, Servet, ve Necdet Taşkın. “Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Özel Gereksinimli Çocuklara Yönelik Algıları”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40, sy. 1 (Nisan 2020): 51-73. https://doi.org/10.17152/gefad.658084.
EndNote Kardeş S, Taşkın N (01 Nisan 2020) Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Özel Gereksinimli Çocuklara Yönelik Algıları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40 1 51–73.
IEEE S. Kardeş ve N. Taşkın, “Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Özel Gereksinimli Çocuklara Yönelik Algıları”, GEFAD, c. 40, sy. 1, ss. 51–73, 2020, doi: 10.17152/gefad.658084.
ISNAD Kardeş, Servet - Taşkın, Necdet. “Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Özel Gereksinimli Çocuklara Yönelik Algıları”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40/1 (Nisan 2020), 51-73. https://doi.org/10.17152/gefad.658084.
JAMA Kardeş S, Taşkın N. Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Özel Gereksinimli Çocuklara Yönelik Algıları. GEFAD. 2020;40:51–73.
MLA Kardeş, Servet ve Necdet Taşkın. “Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Özel Gereksinimli Çocuklara Yönelik Algıları”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 40, sy. 1, 2020, ss. 51-73, doi:10.17152/gefad.658084.
Vancouver Kardeş S, Taşkın N. Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Özel Gereksinimli Çocuklara Yönelik Algıları. GEFAD. 2020;40(1):51-73.