Bu çalışmada, dokuzuncu sınıf öğrencilerine yönelik olarak, Kırdök
(2010) tarafından geliştirilen bilgiyi işleme kuramı temelli mesleki karar
verme grup rehberliği programının onuncu sınıf öğrencilerinin mesleki kararsızlık
düzeyleri üzerindeki etkililiği sınanmıştır. Bu amaçla bir lisenin 10.sınıfında
öğrenim görmekte olan 16’sı deney, 16’sı kontrol grubunda olmak üzere 32
öğrenci çalışma grubu olarak belirlenmiştir. Araştırmada 2x2’lik bir
split-pilot ya da karışık desen olarak da tanımlanabilen ön test-son test
kontrol gruplu desen kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak mesleki karar
verme eğitim programı öncesi ve sonrasında mesleki kararsızlık düzeylerinin
belirlenmesi amacıyla Çakır (2004) tarafından geliştirilen Mesleki Karar
Envanteri kullanılmıştır. Deney grubundaki öğrencilerle birinci araştırmacı
tarafından yürütülen mesleki karar verme programı haftada bir 70-80 dakikalık
oturumlar şeklinde 10 oturum olarak uygulanmıştır. Yapılan analizlerde deney ve
kontrol gruplarının ön test puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık
olmadığı görülürken, son test puan ortalamaları arasında anlamlı düzeyde bir
fark gözlenmiştir. Elde edilen bu bulgu; deney grubundaki öğrencilerin mesleki
kararsızlık puanlarının, kontrol grubundaki öğrencilerin kararsızlık puanlarına
oranla anlamlı bir düşüş gösterdiğini ortaya koymaktadır. Bu sonuç, araştırma
kapsamında sınanan mesleki karar verme programının onuncu sınıf öğrencilerinin
mesleki kararsızlık düzeylerinin azaltılmasında etkili olduğunu göstermektedir.
Bilgiyi işleme kuramı Meslek kararı verme Mesleki kararsızlık
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 39 Sayı: 1 |