The study aimed to determine the relationship between motivational
language used by school administrator and leader-member (school
administrator-teacher) exchange. In this study relational screeing model was
used. The sample of this study consists of 414 teachers in 42 schools that were
selected randomly with cluster sampling method from the primary schools in the
center of Hatay during the 2017-2018 academic year. Data of this study were
collected by “Motivational language scale” and “Leader-Member Exchange Scale”.
According to structural equation modelling, motivational language positively affects
leader-member (school administrator-teacher). While the directing-giving and
emphatetic sub-facets of motivational language affect leader-member exchange,
meaning-making sub-facet doesn’t affect. Based on the study results, the usage
of motivational language by school administrator is seen extremely important
for school administrator and teacher to promote their sincere relations.
Therefore, school administrator must put in effort towards the strenghening of
motivational language in order to increase teacher interaction with them.
Motivational language Leader-member exchange School administrator Teacher
Bu çalışmada okul yöneticisinin kullandığı motivasyonel dil
ile lider-üye (okul yöneticisi-öğretmen) arasındaki ilişkinin tespit edilmesi
amaçlanmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın
örneklemini, Hatay’ın il merkezinde bulunan ilkokullarda 2017–2018
eğitim-öğretim yılında görev yapmakta olan öğretmenler arasından küme örnekleme
yöntemiyle yansız olarak seçilmiş 42 okulda çalışan 414 öğretmen
oluşturmaktadır. Araştırmanın verilerinin toplanmasında “Motivasyonel Dil
Ölçeği”, “Lider-Üye Etkileşim Ölçeği” kullanılmıştır. Yapısal eşitlik
modellemesi sonuçlarına göre; okul yöneticisinin motivasyonel dili, lider-üye
(okul yöneticisi-öğretmen) etkileşim düzeyini pozitif olarak etkilemektedir.
Ayrıca motivasyonel dilin yönlendirici dil ve empatik dil alt boyutları
lider-üye (okul yöneticisi-öğretmen) etkileşimini pozitif olarak etkilerken,
anlam oluşturucu dil alt boyutu lider-üye (okul yöneticisi-öğretmen)
etkileşimini etkilememektedir. Araştırma sonuçlarına dayalı olarak, okul
yöneticisi ile öğretmenlerin samimi ilişkilerinin arttırılmasında yöneticinin
kullandığı motivasyonel dil önemli görülmektedir. Dolayısıyla, öğretmenleriyle
etkileşim düzeylerini arttırmak isteyen okul yöneticilerinin motivasyonel
dilini geliştirmeye yönelik çaba göstermesi gerekmektedir.
Motivasyonel dil Lider-üye etkileşimi Okul yöneticisi Öğretmen
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 39 Sayı: 1 |