Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Dörtgenleri Simetri Perspektifinden İnceleyen Öğretmen Adaylarının Geometrik Düşünmelerindeki Değişim: Dikdörtgen ve Eşkenar Dörtgen Tanımı Örnekleri

Yıl 2019, Cilt: 39 Sayı: 3, 1421 - 1451, 24.12.2019

Öz

Bu araştırmanın amacı dörtgenlerin kâğıt katlama
kullanılarak simetri bakış açısından incelendiği 4 haftalık derse katılan 21
ikinci sınıf ortaokul matematik öğretmeni adayının dikdörtgen ve eşkenar
dörtgeni tanımlarına yaklaşımlarından yola çıkarak geometrik düşünmelerindeki
değişimi incelemektir. Bu amaçla tek grup öntest sontest deseni kullanılmıştır.
Araştırma verileri dörtgenleri belirleme ve tanımlama ölçeğinin öntest ve
sontest olarak uygulanması ve seçilen 5 öğretmen adayıyla uygulama sonunda yapılan
yarı yapılandırılmış görüşmelerle toplanmıştır. Veriler dörtgen tanımlarının
hariç tutan, kapsayıcı ve yeterli ve gerekli koşulu içerme durumlarına göre
analiz edilmiştir. Uygulama sonunda öğretmen adaylarının dikdörtgen ve eşkenar
dörtgen tanımlarında kapsayıcı ilişkilerin anlaşılmasına ilişkin fark
edilebilir bir gelişme görülmüştür. Bunun yanı sıra öğretmen adaylarının
yaptıkları tanımların yeterli ve gerekli olma koşuluna göre de gelişme
gösterdikleri tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Aktaş, M. ve Güler, H. K. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının dörtgenler kavramına ilişkin oluşturdukları kavram haritalarının değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31 (2), 605-618
  • Bütüner, S. Ö., ve Filiz, M. (2016). Matematik öğretmeni adaylarının dörtgenleri sınıflandırma becerilerinin incelenmesi. Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2(2), 43-56.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (22. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Craine, T. V., ve Rubenstein, R. N. (1993). A quadrilateral hierarchy to facilitate learning in geometry. The Mathematics Teacher, 86(1), 30-36.
  • Çakıroğlu, E. (2013). Matematik kavramlarının tanımlanması. Zembat, İ. Ö., Özmantar, M. F., Bingölbali, E., Şandır, H. ve Delice, A. (Ed.), Tanımları ve tarihsel gelişimleriyle matematiksel kavramlar (2. Baskı) (s. 1-13)içinde. Ankara: Pegem Akademi.
  • de Villiers, M. (1994). The role and function of hierarchical classification of quadrilaterals. For the Learning of Mathematics, 14(1), 11–18.
  • Duatepe-Paksu, A., Pakmak, G. S., Iymen, E. (2012). Preservice elementary teachers’ identification of necessary and sufficient conditions for a rhombus. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 3249–3253.
  • Ellis-Davies, A. (1986). Symmetry in the mathematics curriculum. Mathematics in School. 15(3), 27-30.
  • Edwards, B. ve Ward, M. B. (2008) The role of mathematical definitions in mathematics and in undergraduate mathematics courses. In Carlson, M. & Rasmussen, C. (Ed.) Making the Connection: Research and Teaching in Undergraduate Mathematics Education (pp. 223-232). Washington, DC: Mathematics Association of America.
  • Fujita, T. (2012). Learners’ level of understanding of the inclusion relations of quadrilaterals and prototype phenomenon. Journal of Mathematical Behavior, 31, 60– 72.
  • Fujita, T. ve Jones, K. (2007). Learners’ understanding of the definitions and hierarchical classification of quadrilaterals: Towards a theoretical framing. Research in Mathematics Education, 9(1 & 2), 3–20.
  • Karakuş, F. ve Erşen, Z. B. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının bazı dörtgenlere yönelik tanımlama ve sınıflamalarının incelenmesi. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 4, 38-49.
  • Keedy, M. L. (1980). The fuss about trapezoids. Mathematics Teacher, 73, 488-489.
  • MEB, (2017). Matematik Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) TTKB Ankara.
  • Pickreing, J. (2007). Rectangles and rhombi: how well do preservice teachers know them? IUMPST: The Journal, 1, 1–7.
  • Türnüklü, E., Alaylı, F. G., ve Akkaş, E. N. (2013). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının dörtgenler e ilişkin algıları ve imgelerinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13 (2), 1213-1232.
  • Usiskin, Z., ve Griffin, J. (2008). The classification of quadrilaterals: A study of definition. Information Age Publishing,
  • Whiteley, W. (2005). Exploring the parallelogram through symmetry, Unpublished manuscript http://www.math.yorku.ca/~whiteley/Visualization.pdf. adresinden erişilmiştir.
  • Yazar2 (2016).
  • Zazkis, R. ve Leikin, R. (2008) Exemplifying definitions: a case of a square. Educational Studies in Mathematics, 69, 131–148.
  • Žilková, K. (2014). Testing pre-service primary education teachers in quadrilaterals, Proceedings Human and Social Sciences at the Common Conference, 195-197.

The Change in Geometric Thinking of Preservice Teachers Exploring Quadrilaterals from Symmetry Perspective: Cases of Definitions of Rectangle and Rhombus

Yıl 2019, Cilt: 39 Sayı: 3, 1421 - 1451, 24.12.2019

Öz

The aim of this study was to examine the change
in 21 second year middle school pre-service mathematics teachers’ geometric
thinking through their approaches to definitions of rectangle and
rhombus after a 4-week
intervention in which they explored quadrilaterals from symmetry perspective
using paper folding. To this end single group, pre- and post-test research
design was used. The data were collected through a questionnaire that involves
determining and defining quadrilaterals (before and after the intervention) and
interviews with selected 5 pre-service teachers after the intervention. Data
were analyzed in respect to such aspects of quadrilateral definitions as
exclusiveness, inclusiveness and necessary and sufficient conditions. After the
intervention there was a notable development in pre-service teachers’
understanding of inclusive relations in their definitions of rectangle and
rhombus. In addition, their definitions improved with respect to the necessary
and sufficient conditions of these quadrilaterals.

Kaynakça

  • Aktaş, M. ve Güler, H. K. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının dörtgenler kavramına ilişkin oluşturdukları kavram haritalarının değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31 (2), 605-618
  • Bütüner, S. Ö., ve Filiz, M. (2016). Matematik öğretmeni adaylarının dörtgenleri sınıflandırma becerilerinin incelenmesi. Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2(2), 43-56.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (22. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Craine, T. V., ve Rubenstein, R. N. (1993). A quadrilateral hierarchy to facilitate learning in geometry. The Mathematics Teacher, 86(1), 30-36.
  • Çakıroğlu, E. (2013). Matematik kavramlarının tanımlanması. Zembat, İ. Ö., Özmantar, M. F., Bingölbali, E., Şandır, H. ve Delice, A. (Ed.), Tanımları ve tarihsel gelişimleriyle matematiksel kavramlar (2. Baskı) (s. 1-13)içinde. Ankara: Pegem Akademi.
  • de Villiers, M. (1994). The role and function of hierarchical classification of quadrilaterals. For the Learning of Mathematics, 14(1), 11–18.
  • Duatepe-Paksu, A., Pakmak, G. S., Iymen, E. (2012). Preservice elementary teachers’ identification of necessary and sufficient conditions for a rhombus. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 3249–3253.
  • Ellis-Davies, A. (1986). Symmetry in the mathematics curriculum. Mathematics in School. 15(3), 27-30.
  • Edwards, B. ve Ward, M. B. (2008) The role of mathematical definitions in mathematics and in undergraduate mathematics courses. In Carlson, M. & Rasmussen, C. (Ed.) Making the Connection: Research and Teaching in Undergraduate Mathematics Education (pp. 223-232). Washington, DC: Mathematics Association of America.
  • Fujita, T. (2012). Learners’ level of understanding of the inclusion relations of quadrilaterals and prototype phenomenon. Journal of Mathematical Behavior, 31, 60– 72.
  • Fujita, T. ve Jones, K. (2007). Learners’ understanding of the definitions and hierarchical classification of quadrilaterals: Towards a theoretical framing. Research in Mathematics Education, 9(1 & 2), 3–20.
  • Karakuş, F. ve Erşen, Z. B. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının bazı dörtgenlere yönelik tanımlama ve sınıflamalarının incelenmesi. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 4, 38-49.
  • Keedy, M. L. (1980). The fuss about trapezoids. Mathematics Teacher, 73, 488-489.
  • MEB, (2017). Matematik Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) TTKB Ankara.
  • Pickreing, J. (2007). Rectangles and rhombi: how well do preservice teachers know them? IUMPST: The Journal, 1, 1–7.
  • Türnüklü, E., Alaylı, F. G., ve Akkaş, E. N. (2013). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının dörtgenler e ilişkin algıları ve imgelerinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13 (2), 1213-1232.
  • Usiskin, Z., ve Griffin, J. (2008). The classification of quadrilaterals: A study of definition. Information Age Publishing,
  • Whiteley, W. (2005). Exploring the parallelogram through symmetry, Unpublished manuscript http://www.math.yorku.ca/~whiteley/Visualization.pdf. adresinden erişilmiştir.
  • Yazar2 (2016).
  • Zazkis, R. ve Leikin, R. (2008) Exemplifying definitions: a case of a square. Educational Studies in Mathematics, 69, 131–148.
  • Žilková, K. (2014). Testing pre-service primary education teachers in quadrilaterals, Proceedings Human and Social Sciences at the Common Conference, 195-197.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sibel Kazak 0000-0003-1710-8272

Asuman Duatepe Paksu

Yayımlanma Tarihi 24 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 39 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kazak, S., & Duatepe Paksu, A. (2019). Dörtgenleri Simetri Perspektifinden İnceleyen Öğretmen Adaylarının Geometrik Düşünmelerindeki Değişim: Dikdörtgen ve Eşkenar Dörtgen Tanımı Örnekleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(3), 1421-1451.
AMA Kazak S, Duatepe Paksu A. Dörtgenleri Simetri Perspektifinden İnceleyen Öğretmen Adaylarının Geometrik Düşünmelerindeki Değişim: Dikdörtgen ve Eşkenar Dörtgen Tanımı Örnekleri. GEFAD. Aralık 2019;39(3):1421-1451.
Chicago Kazak, Sibel, ve Asuman Duatepe Paksu. “Dörtgenleri Simetri Perspektifinden İnceleyen Öğretmen Adaylarının Geometrik Düşünmelerindeki Değişim: Dikdörtgen Ve Eşkenar Dörtgen Tanımı Örnekleri”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 39, sy. 3 (Aralık 2019): 1421-51.
EndNote Kazak S, Duatepe Paksu A (01 Aralık 2019) Dörtgenleri Simetri Perspektifinden İnceleyen Öğretmen Adaylarının Geometrik Düşünmelerindeki Değişim: Dikdörtgen ve Eşkenar Dörtgen Tanımı Örnekleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 39 3 1421–1451.
IEEE S. Kazak ve A. Duatepe Paksu, “Dörtgenleri Simetri Perspektifinden İnceleyen Öğretmen Adaylarının Geometrik Düşünmelerindeki Değişim: Dikdörtgen ve Eşkenar Dörtgen Tanımı Örnekleri”, GEFAD, c. 39, sy. 3, ss. 1421–1451, 2019.
ISNAD Kazak, Sibel - Duatepe Paksu, Asuman. “Dörtgenleri Simetri Perspektifinden İnceleyen Öğretmen Adaylarının Geometrik Düşünmelerindeki Değişim: Dikdörtgen Ve Eşkenar Dörtgen Tanımı Örnekleri”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 39/3 (Aralık 2019), 1421-1451.
JAMA Kazak S, Duatepe Paksu A. Dörtgenleri Simetri Perspektifinden İnceleyen Öğretmen Adaylarının Geometrik Düşünmelerindeki Değişim: Dikdörtgen ve Eşkenar Dörtgen Tanımı Örnekleri. GEFAD. 2019;39:1421–1451.
MLA Kazak, Sibel ve Asuman Duatepe Paksu. “Dörtgenleri Simetri Perspektifinden İnceleyen Öğretmen Adaylarının Geometrik Düşünmelerindeki Değişim: Dikdörtgen Ve Eşkenar Dörtgen Tanımı Örnekleri”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 39, sy. 3, 2019, ss. 1421-5.
Vancouver Kazak S, Duatepe Paksu A. Dörtgenleri Simetri Perspektifinden İnceleyen Öğretmen Adaylarının Geometrik Düşünmelerindeki Değişim: Dikdörtgen ve Eşkenar Dörtgen Tanımı Örnekleri. GEFAD. 2019;39(3):1421-5.