Meaningful work, in line with one’s
life goals, involves answers for “why I am doing this work and why I am in this
workplace.” Meaning at work refers to the harmony between one's work and his/her
purpose of life. The purpose of this study is to develop a scale that focuses
on meaningful work perceptions of employees. In order to develop a meaningful
work scale according to the teachers' perceptions, the literature was scanned
and a six-dimensional scale was formed. After the pilot study, the participants
(N=454) were selected according to the convenience sampling among the teachers from
Şanlıurfa. Exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were
used to analyze the data. The internal consistency value of the 21-item and
6-dimensional scale is .84 and the scale provides perfect fit. The dimensions
of the Meaningful Work Scale are listed as “Meaning at Work, Search for Meaning
at Work, Work Relationships, Transcendence at Work, Humility at Work, and
Meaning Leadership at Work. The scale can be applied not only for employees of
educational institutions but also for all business organizations due to its
structure and general framework.
Anlamlı iş, kişinin hayat amaçları doğrultusunda
“sahip olduğum işi neden yapıyorum, neden bu işyerindeyim” sorularının
cevaplarını içerir. İşte anlam kişinin işiyle hayat amacı arasındaki uyumu
ifade eder. Bu çalışmanın amacı, çalışanların anlamlı iş algılarına odaklanan
bir ölçek geliştirmektir. Çalışmada öğretmen algılarına göre bir anlamlı iş
ölçeği geliştirilmesi amacıyla ilgili alanyazın taranmış ve altı boyutlu bir
ölçek oluşturulmuştur. Çalışma katılımcıları, pilot uygulama sonrası Şanlıurfa
ilinde görev yapan öğretmenler arasından uygun örnekleme göre seçilmiştir
(N=454). Verilerin analizinde açımlayıcı faktör analizi ve doğrulayıcı faktör
analizine başvurulmuştur. 21 maddeli ve 6 boyutlu ölçeğin güvenirlik iç
tutarlılık değeri .84 olup ölçek mükemmel uyum göstermektedir. Anlamlı İş
Ölçeği’nin boyutları “İşte Anlam, İşte Anlam Arayışı, İş İlişkileri, İşte
Aşkınlık, İşte Tevazu ve İşte Anlam Liderliği” şeklinde sıralanmaktadır. Ölçek,
yapısı ve genel çerçevesi dâhilinde sadece eğitim kurumları çalışanları için
değil tüm iş örgütleri için de uygulanabilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 39 Sayı: 3 |