Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğrencilerin Eğitim Kademelerinde Liderliği Deneyimleme Durumlarının Analizi

Yıl 2020, Cilt: 40 Sayı: 1, 139 - 158, 30.04.2020
https://doi.org/10.17152/gefad.685632

Öz

Öğrencilerin okullarında liderliği deneyimlemesi önemlidir. Liderlik deneyimi öğrencilerin
sorumluluk alma, girişimde bulunma, takım kurma, yönetme ve takımlar arasında iş birliği
geliştirme becerilerini geliştirecek ve gelecekte yapacağı büyük işler için bir alt yapı
oluşturacaktır. Bu çalışmada; üniversite öğrencilerinin okulöncesi eğitimden yükseköğretime
kadar geçtiği her eğitim kademesinde elde etmiş olduğu liderlik deneyimlerinin neler olduğu
belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma nitel araştırma paradigmasına uygun olarak tasarlanmıştır.
Araştırmanın çalışma grubu, Orta Anadolu’da bulunan bir üniversitenin Teknik Bilimler Meslek
Yüksekokulu ve Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulundaki programlarda öğrenim görmekte olan
sekizi kız ve sekizi erkek toplam 16 son sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırma verileri
araştırmacılar tarafından geliştirilen ve katılımcıların görüşlerini yazılı olarak ifade ettikleri bir
form yardımı ile toplanmıştır. Veriler içerik analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırma
kapsamında elde edilen bulgular ilgili literatür temelinde tartışılmıştır. Bulgulara dayalı bazı
öneriler geliştirilmiştir.

Kaynakça

  • Akay, C. ve Ültanır, E. (2010). Andragojik temellere dayalı okuma yazma eğitimi (KOYE) sürecine yönelik KOYE eğiticilerinin görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (2), 75-88.
  • Akdemir, T. (2007). Kara harp okulunda okuyan ve olimpik spor takımlarında yer alan 4. sınıf öğrencilerle, yer almayan öğrencilerin liderlik özelliklerinin araştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Al-Jammal, K. (2015). Student Leadership: Basic Skills and Appropriate Activities. Internatıonal journal of innovative research & development, 4(13), 20-39.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. SPSS uygulamalı (6. Baskı). Sakarya Yayıncılık.
  • Astin, A. W. (1999). "Involvement in Learning" revisited: Lessons we have learned. Journal of College Student Development, 40(5), 587-598.
  • Baloğlu, N. and Doğan, O. (2018). Leadership Initiatives in terms of Non-Positional of Vocational School Students. International Journal of Eurasia Social Sciences, 9 (34), 2033-2050.
  • Bass, B.M., (1990). Bass ve Stogdill’s handbook of leadership: Therory, research, and managerial applications. New York: Free Press
  • Bennis, W. (2016). Bir Lider Olabilmek (5. Basım). İstanbul, Aura Yayıncılık.
  • Burns, J. M. (1978). Leadership. New York: Harper and Row Publishers.
  • Chobharkar, P. (2011). Leadership skills List. Retrieved from: http://www.buzzle.com [20.10.2019]
  • Delve, C. I., Mintz, S. D. ve Stewart, G. M. (1990). Promoting values development through community service: A design. New Directions for Student Services, 1990(50), 7-29.
  • Dempster, N. ve Lizzio, A. (2007). Student leadership: Necessary research. Australian Journal of Education, 51(3), 276-285.
  • Drum, J. (1988). Youth Leadership. İnsightsintoIsues in Education. Stanley Foundation, Muscatine, Iowa. http://files.eric.ed.gov.fulltext.ED314357.pdf [04.10.2019].
  • Evett, A. (2010). Leadership for children. http://www.inspireyourdreams.com [04.10.2019].
  • Glasser, W. (1999). Başarısızlığın olmadığı okul. (Çev: K. Teksöz). Ankara: Beyaz Yayınları.
  • Greenleaf, R. K. (1977). Servant leadership: New York: Paulist Press.
  • Hay, I. ve Dempster, N. (2004). Student leadership development through general classroom activities. University of Queenslande Space. http://espace.library.uq.edu.au, [04.10.2019].
  • Kezar, A.J., Synthesis of Scholarship on Change in Higher Education. http://mobilizingstem.wceruw.org/documents/synthesis%20of%20scholarship%20on%20change%20in%20he.pdf [20.10.2019].
  • Komives, S. R., Lucas, N. ve McMahon, T. R. (2013). Exploring leadership: For college students who want to make a difference (3.Ed): John Wiley & Sons.
  • Kuh, G. D. (1993). In their own words: What students learn outside the classroom. American Educational Research Journal, 30(2), 277-304.
  • Lincoln, Y. S. ve Guba, E. G. (1985). Naturalıstıc ınquıry. California: Sage Publications.
  • Loeb, P. R. (1995). Generation at the crossroads: Apathy and action on the American campus: Rutgers University Press.
  • McGregor, J. (2007). Recognizing student leadership: Schools and networks as sites of opportunity. Improving Schools, 10(1), 86-101.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. California: Sage Publications.
  • Northouse, P. G. (2010). Leadership: theory and practice (5th ed.). CA: SAGE Publications, Inc.
  • Posner, B. Z. (2014). The impact of gender, ethnicity, school setting, and experience on student leadership: Does it really matter? Management and Organizational Studies, 1(1), 21-31.
  • Ryan, J. (2006). Inclusive leadership and social justice for schools. Leadership and Policy in schools, 5(1), 3-17.
  • Rost, J. C. (1993). Leadership for the twenty-first century. Greenwood Publishing Group.
  • Schreglmann, S. (2016). Türkiye’de üstün yetenekli öğrenciler ile ilgili yapılan yükseköğretim tezlerinin içerik analizi. Üstün Yetenekliler Eğitimi Araştırmaları Dergisi. 4(1). 14-26.
  • Silverman, D. (2005). Doing qualitative rearch: a pratical handbook. California: Sage Publications.
  • Tüysüz, B. (2007). Öğrenci liderliği programının 6. sınıf öğrencilerinin liderlik rolleri ve davranışlarına etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zemke, R., Raines, C. ve Filipczak, B. (2000). Generations at work: Managing the clash of veterans, boomers, xers, and nexters in your workplace. New York: Performance research associate. New York: AMACOM.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hamza Öz 0000-0002-5214-428X

Nuri Baloğlu 0000-0002-7982-2116

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 40 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Öz, H., & Baloğlu, N. (2020). Öğrencilerin Eğitim Kademelerinde Liderliği Deneyimleme Durumlarının Analizi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(1), 139-158. https://doi.org/10.17152/gefad.685632
AMA Öz H, Baloğlu N. Öğrencilerin Eğitim Kademelerinde Liderliği Deneyimleme Durumlarının Analizi. GEFAD. Nisan 2020;40(1):139-158. doi:10.17152/gefad.685632
Chicago Öz, Hamza, ve Nuri Baloğlu. “Öğrencilerin Eğitim Kademelerinde Liderliği Deneyimleme Durumlarının Analizi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40, sy. 1 (Nisan 2020): 139-58. https://doi.org/10.17152/gefad.685632.
EndNote Öz H, Baloğlu N (01 Nisan 2020) Öğrencilerin Eğitim Kademelerinde Liderliği Deneyimleme Durumlarının Analizi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40 1 139–158.
IEEE H. Öz ve N. Baloğlu, “Öğrencilerin Eğitim Kademelerinde Liderliği Deneyimleme Durumlarının Analizi”, GEFAD, c. 40, sy. 1, ss. 139–158, 2020, doi: 10.17152/gefad.685632.
ISNAD Öz, Hamza - Baloğlu, Nuri. “Öğrencilerin Eğitim Kademelerinde Liderliği Deneyimleme Durumlarının Analizi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40/1 (Nisan 2020), 139-158. https://doi.org/10.17152/gefad.685632.
JAMA Öz H, Baloğlu N. Öğrencilerin Eğitim Kademelerinde Liderliği Deneyimleme Durumlarının Analizi. GEFAD. 2020;40:139–158.
MLA Öz, Hamza ve Nuri Baloğlu. “Öğrencilerin Eğitim Kademelerinde Liderliği Deneyimleme Durumlarının Analizi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 40, sy. 1, 2020, ss. 139-58, doi:10.17152/gefad.685632.
Vancouver Öz H, Baloğlu N. Öğrencilerin Eğitim Kademelerinde Liderliği Deneyimleme Durumlarının Analizi. GEFAD. 2020;40(1):139-58.