Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlkokul 3. Sınıf Öğrencilerinin Dinlediği Metni Anlamasında Müzikal Nüans ve Ritmik Kalıpların Etkisi

Yıl 2021, Cilt: 41 Sayı: 1, 571 - 599, 26.04.2021

Öz

Bu çalışmada müziğin bazı dinamiklerini dinleme metinleri içerisinde kullanarak, öğrencilerin dinledikleri metinleri anlamasını kolaylaştırmak amaçlanmıştır. Bu amaçla dinleme metinlerinde müzikal nüans ve ritmik yapılar kullanılmıştır. Araştırma 2018-2019 eğitim öğretim yılında Ankara ili Gölbaşı ilçesindeki Atatürk İlköğretim Okulu’nda öğrenim gören 78 üçüncü sınıf öğrencisi üzerinde yapılmıştır. Bu araştırmada yarı deneysel desenlerden öntest-sontest model kullanılmıştır. Araştırmada deney ve kontrol gruplarına öntest olarak “Dinleme-Anlama Başarı Testi” uygulanmıştır. Daha sonra müzikal dinamiklerle yeniden yapılandırılmış olan metinler deney grubuna uygulanırken, kontrol grubuna uygulanan metinlerde herhangi bir değişiklik yapılmamıştır. Bağımlı değişkenler arasındaki farkın saptanmasında “Paired Sample t Test” bağımsız değişkenler arasındaki farkın tespitinde ise “Independent Sample t Test” kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre; dinleme metinlerinde müzikal nüans ve ritmik yapıların kullanılması istatistiki olarak anlamlı çıkmamıştır fakat deney grubu öntest-sontest puan farkları arasında bir artışın olduğu gözlenmiştir. Ayrıca metinlerde kullanılan ritmik yapıların nüanslara nazaran daha etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aarnoutse, C., Van Den Bos, K.P., Brand-Gruwel, S. (1998). “Effects of ListeningComprehension Training on Listeningand Reading”. TheJournal of Special Education, 32(2): 115-126.
  • Aytan, T. (2011). Aktif Öğrenme Tekniklerinin Dinleme Becerisi Üzerindeki Etkileri. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Beken, S.,Önal, E., Kemaloğlu, Y. (2014). Yenidoğanda İşitmenin Gelişimi ve İşitme Tarama Testleri. Bozok Tıp Dergisi 4(3): 57-62.
  • Bulut, B. (2013). Etkin Dinleme Eğitiminin Dinlediğini Anlama, Okuduğunu Anlama ve Kelime Hazinesi Üzerine Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bulut, B.,Karasakaloğlu, N. (2012). Görsel Destekli Dinleme Metinlerinin Anlamaya Etkisi. NWSA-EducationSciences 7(2): 722-733.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. XIV. Baskı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Center, Y.,Freeman, L., Robertson, G., Outhred, L. (1999). TheEffect of Visual Training on the Reading and Listening Comprehension of Low Listening Comprehenders in Year 2. Journal of Research in Reading, 22(2): 241-256.
  • Doğan, Y. (2007). İlköğretim İkinci Kademede Dil Becerisi Olarak Dinlemeyi Geliştirme Çalışmaları. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Doğan, Y.,Özçakmak, H. (2014). “Dinleme Becerisinin Eğitimi Üzerine Yapılan Lisansüstü Tezlerin Değerlendirilmesi”. Ana Dili Eğitimi Dergisi 2(2): 90-99.
  • Ergin, A. ve Birol, C. (2000). Eğitimde İletişim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kardaş, M., N., Çetinkaya, V., Kaya, M. (2018). 2005-2017 Yılları Arasında Türkiye’de Türkçe Dinleme Becerisi Üzerine Yapılan Çalışmaların Eğilimleri Üzerine Bir Araştırma. Kuram ve Uygulamada Sosyal Bilimler Dergisi (2)1: 21-32.
  • Kilmen, S. (2015). Eğitim Araştırmaları için SPSS Uygulamalı İstatistik. Ankara: Ayrıntı Matbaası.
  • Kocaadam, D. (2011). Not alarak dinleme eğitiminin ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin dinleme becerisi üzerindeki etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Koç, N. (2003). Dinleme becerilerini kazandırma yöntemlerinin uygulanması. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Köklü, S. (2003). TürkçeÖğretiminde 7. ve 8. Sınıf ÖğrencilerineDinlediğini Anlama Davranışının Kazandırılmasına Dramatizasyonun Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Köyel, Y. (2017). 6-16 Yaş Okul Çağı Kekeme Çocuklarda Kekemelik Tedavisine Ek Olarak Müzik Eğitiminin Ritim Algısı Ve Tedavi Sürecine Etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İzmir: . Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Mann, E., E, (1976). TheEffect Of MusıcAnd Sound Effects On TheLıstenıngComprehensıon Of Fourth Grade Students. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). United States: North Texas State University.
  • Osada, N. (2004). Listening Comprehension Research: A Brief Review Of The Past Thirty Years. Dialogue, 3: 53-66.
  • Sağlam, M. (2015).“Bebeklik Dönemi Gelişiminde İşitme Algısı”. İnönü Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Dergisi 4(1): 26-31.
  • Sevim, O., Turan, L. (2017). Drama Etkinliklerinin 6. Sınıf Öğrencilerinin Dinleme ve Konuşma Becerileri Üzerindeki Etkisi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (35): 1-13.
  • Sever, S. (2011).Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme. Ankara:V. Baskı, Anı Yayıncılık.
  • Sis, N.,Başpınar, Yörük, N. (2017). “Müzikli Yaratıcı Dinleme Etkinliklerinin Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Dinleme Başarı ve Tutumlarına Etkisi”. International Journal of Language Academy (5) 7: 1-16.
  • Trinkle, C. (2008). Listening Comprehension Leads to Reading Success. School Library Media Activities Monthly24(6): 43-45.
  • Turgay, H. (2002). Flüt Eğitimi Açısından Nüans Probleminin Çözümünde Teknik Boyutun Kavranmasının Önemi. (Yayımlanmamış Sanatta Yeterlilik Tezi). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ulubağ, S. (2013). Müzik Eğitiminin Çocuk Zekasına Olan Etkileri. Kastamonu Eğitim Dergisi 21 (3): 1025-1034.
  • Yangın, B. (1998). Dinlediğini Anlama Becerisini Geliştirmede Elves Yönteminin Etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yazkan, M. (2000). İlköğretim Okullarının 1. Kademesinde Dinlediğini Anlama Davranışının Kazandırılmasına Dramatizasyonun Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gökhan Em 0000-0002-3260-0620

Sadık Yöndem 0000-0001-7838-6220

Yayımlanma Tarihi 26 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 41 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Em, G., & Yöndem, S. (2021). İlkokul 3. Sınıf Öğrencilerinin Dinlediği Metni Anlamasında Müzikal Nüans ve Ritmik Kalıpların Etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(1), 571-599.
AMA Em G, Yöndem S. İlkokul 3. Sınıf Öğrencilerinin Dinlediği Metni Anlamasında Müzikal Nüans ve Ritmik Kalıpların Etkisi. GEFAD. Nisan 2021;41(1):571-599.
Chicago Em, Gökhan, ve Sadık Yöndem. “İlkokul 3. Sınıf Öğrencilerinin Dinlediği Metni Anlamasında Müzikal Nüans ve Ritmik Kalıpların Etkisi”. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 41, sy. 1 (Nisan 2021): 571-99.
EndNote Em G, Yöndem S (01 Nisan 2021) İlkokul 3. Sınıf Öğrencilerinin Dinlediği Metni Anlamasında Müzikal Nüans ve Ritmik Kalıpların Etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 41 1 571–599.
IEEE G. Em ve S. Yöndem, “İlkokul 3. Sınıf Öğrencilerinin Dinlediği Metni Anlamasında Müzikal Nüans ve Ritmik Kalıpların Etkisi”, GEFAD, c. 41, sy. 1, ss. 571–599, 2021.
ISNAD Em, Gökhan - Yöndem, Sadık. “İlkokul 3. Sınıf Öğrencilerinin Dinlediği Metni Anlamasında Müzikal Nüans ve Ritmik Kalıpların Etkisi”. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 41/1 (Nisan2021), 571-599.
JAMA Em G, Yöndem S. İlkokul 3. Sınıf Öğrencilerinin Dinlediği Metni Anlamasında Müzikal Nüans ve Ritmik Kalıpların Etkisi. GEFAD. 2021;41:571–599.
MLA Em, Gökhan ve Sadık Yöndem. “İlkokul 3. Sınıf Öğrencilerinin Dinlediği Metni Anlamasında Müzikal Nüans ve Ritmik Kalıpların Etkisi”. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 41, sy. 1, 2021, ss. 571-99.
Vancouver Em G, Yöndem S. İlkokul 3. Sınıf Öğrencilerinin Dinlediği Metni Anlamasında Müzikal Nüans ve Ritmik Kalıpların Etkisi. GEFAD. 2021;41(1):571-99.