Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlkokul 3. Sınıf Öğrencilerinin Dinlediği Metni Anlamasında Müzikal Nüans ve Ritmik Kalıpların Etkisi

Yıl 2021, Cilt: 41 Sayı: 1, 571 - 599, 26.04.2021

Öz

Bu çalışmada müziğin bazı dinamiklerini dinleme metinleri içerisinde kullanarak, öğrencilerin dinledikleri metinleri anlamasını kolaylaştırmak amaçlanmıştır. Bu amaçla dinleme metinlerinde müzikal nüans ve ritmik yapılar kullanılmıştır. Araştırma 2018-2019 eğitim öğretim yılında Ankara ili Gölbaşı ilçesindeki Atatürk İlköğretim Okulu’nda öğrenim gören 78 üçüncü sınıf öğrencisi üzerinde yapılmıştır. Bu araştırmada yarı deneysel desenlerden öntest-sontest model kullanılmıştır. Araştırmada deney ve kontrol gruplarına öntest olarak “Dinleme-Anlama Başarı Testi” uygulanmıştır. Daha sonra müzikal dinamiklerle yeniden yapılandırılmış olan metinler deney grubuna uygulanırken, kontrol grubuna uygulanan metinlerde herhangi bir değişiklik yapılmamıştır. Bağımlı değişkenler arasındaki farkın saptanmasında “Paired Sample t Test” bağımsız değişkenler arasındaki farkın tespitinde ise “Independent Sample t Test” kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre; dinleme metinlerinde müzikal nüans ve ritmik yapıların kullanılması istatistiki olarak anlamlı çıkmamıştır fakat deney grubu öntest-sontest puan farkları arasında bir artışın olduğu gözlenmiştir. Ayrıca metinlerde kullanılan ritmik yapıların nüanslara nazaran daha etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aarnoutse, C., Van Den Bos, K.P., Brand-Gruwel, S. (1998). “Effects of ListeningComprehension Training on Listeningand Reading”. TheJournal of Special Education, 32(2): 115-126.
  • Aytan, T. (2011). Aktif Öğrenme Tekniklerinin Dinleme Becerisi Üzerindeki Etkileri. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Beken, S.,Önal, E., Kemaloğlu, Y. (2014). Yenidoğanda İşitmenin Gelişimi ve İşitme Tarama Testleri. Bozok Tıp Dergisi 4(3): 57-62.
  • Bulut, B. (2013). Etkin Dinleme Eğitiminin Dinlediğini Anlama, Okuduğunu Anlama ve Kelime Hazinesi Üzerine Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bulut, B.,Karasakaloğlu, N. (2012). Görsel Destekli Dinleme Metinlerinin Anlamaya Etkisi. NWSA-EducationSciences 7(2): 722-733.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. XIV. Baskı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Center, Y.,Freeman, L., Robertson, G., Outhred, L. (1999). TheEffect of Visual Training on the Reading and Listening Comprehension of Low Listening Comprehenders in Year 2. Journal of Research in Reading, 22(2): 241-256.
  • Doğan, Y. (2007). İlköğretim İkinci Kademede Dil Becerisi Olarak Dinlemeyi Geliştirme Çalışmaları. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Doğan, Y.,Özçakmak, H. (2014). “Dinleme Becerisinin Eğitimi Üzerine Yapılan Lisansüstü Tezlerin Değerlendirilmesi”. Ana Dili Eğitimi Dergisi 2(2): 90-99.
  • Ergin, A. ve Birol, C. (2000). Eğitimde İletişim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kardaş, M., N., Çetinkaya, V., Kaya, M. (2018). 2005-2017 Yılları Arasında Türkiye’de Türkçe Dinleme Becerisi Üzerine Yapılan Çalışmaların Eğilimleri Üzerine Bir Araştırma. Kuram ve Uygulamada Sosyal Bilimler Dergisi (2)1: 21-32.
  • Kilmen, S. (2015). Eğitim Araştırmaları için SPSS Uygulamalı İstatistik. Ankara: Ayrıntı Matbaası.
  • Kocaadam, D. (2011). Not alarak dinleme eğitiminin ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin dinleme becerisi üzerindeki etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Koç, N. (2003). Dinleme becerilerini kazandırma yöntemlerinin uygulanması. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Köklü, S. (2003). TürkçeÖğretiminde 7. ve 8. Sınıf ÖğrencilerineDinlediğini Anlama Davranışının Kazandırılmasına Dramatizasyonun Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Köyel, Y. (2017). 6-16 Yaş Okul Çağı Kekeme Çocuklarda Kekemelik Tedavisine Ek Olarak Müzik Eğitiminin Ritim Algısı Ve Tedavi Sürecine Etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İzmir: . Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Mann, E., E, (1976). TheEffect Of MusıcAnd Sound Effects On TheLıstenıngComprehensıon Of Fourth Grade Students. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). United States: North Texas State University.
  • Osada, N. (2004). Listening Comprehension Research: A Brief Review Of The Past Thirty Years. Dialogue, 3: 53-66.
  • Sağlam, M. (2015).“Bebeklik Dönemi Gelişiminde İşitme Algısı”. İnönü Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Dergisi 4(1): 26-31.
  • Sevim, O., Turan, L. (2017). Drama Etkinliklerinin 6. Sınıf Öğrencilerinin Dinleme ve Konuşma Becerileri Üzerindeki Etkisi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (35): 1-13.
  • Sever, S. (2011).Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme. Ankara:V. Baskı, Anı Yayıncılık.
  • Sis, N.,Başpınar, Yörük, N. (2017). “Müzikli Yaratıcı Dinleme Etkinliklerinin Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Dinleme Başarı ve Tutumlarına Etkisi”. International Journal of Language Academy (5) 7: 1-16.
  • Trinkle, C. (2008). Listening Comprehension Leads to Reading Success. School Library Media Activities Monthly24(6): 43-45.
  • Turgay, H. (2002). Flüt Eğitimi Açısından Nüans Probleminin Çözümünde Teknik Boyutun Kavranmasının Önemi. (Yayımlanmamış Sanatta Yeterlilik Tezi). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ulubağ, S. (2013). Müzik Eğitiminin Çocuk Zekasına Olan Etkileri. Kastamonu Eğitim Dergisi 21 (3): 1025-1034.
  • Yangın, B. (1998). Dinlediğini Anlama Becerisini Geliştirmede Elves Yönteminin Etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yazkan, M. (2000). İlköğretim Okullarının 1. Kademesinde Dinlediğini Anlama Davranışının Kazandırılmasına Dramatizasyonun Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gökhan Em 0000-0002-3260-0620

Sadık Yöndem 0000-0001-7838-6220

Yayımlanma Tarihi 26 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 41 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Em, G., & Yöndem, S. (2021). İlkokul 3. Sınıf Öğrencilerinin Dinlediği Metni Anlamasında Müzikal Nüans ve Ritmik Kalıpların Etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(1), 571-599.
AMA Em G, Yöndem S. İlkokul 3. Sınıf Öğrencilerinin Dinlediği Metni Anlamasında Müzikal Nüans ve Ritmik Kalıpların Etkisi. GEFAD. Nisan 2021;41(1):571-599.
Chicago Em, Gökhan, ve Sadık Yöndem. “İlkokul 3. Sınıf Öğrencilerinin Dinlediği Metni Anlamasında Müzikal Nüans Ve Ritmik Kalıpların Etkisi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 41, sy. 1 (Nisan 2021): 571-99.
EndNote Em G, Yöndem S (01 Nisan 2021) İlkokul 3. Sınıf Öğrencilerinin Dinlediği Metni Anlamasında Müzikal Nüans ve Ritmik Kalıpların Etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 41 1 571–599.
IEEE G. Em ve S. Yöndem, “İlkokul 3. Sınıf Öğrencilerinin Dinlediği Metni Anlamasında Müzikal Nüans ve Ritmik Kalıpların Etkisi”, GEFAD, c. 41, sy. 1, ss. 571–599, 2021.
ISNAD Em, Gökhan - Yöndem, Sadık. “İlkokul 3. Sınıf Öğrencilerinin Dinlediği Metni Anlamasında Müzikal Nüans Ve Ritmik Kalıpların Etkisi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 41/1 (Nisan 2021), 571-599.
JAMA Em G, Yöndem S. İlkokul 3. Sınıf Öğrencilerinin Dinlediği Metni Anlamasında Müzikal Nüans ve Ritmik Kalıpların Etkisi. GEFAD. 2021;41:571–599.
MLA Em, Gökhan ve Sadık Yöndem. “İlkokul 3. Sınıf Öğrencilerinin Dinlediği Metni Anlamasında Müzikal Nüans Ve Ritmik Kalıpların Etkisi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 41, sy. 1, 2021, ss. 571-99.
Vancouver Em G, Yöndem S. İlkokul 3. Sınıf Öğrencilerinin Dinlediği Metni Anlamasında Müzikal Nüans ve Ritmik Kalıpların Etkisi. GEFAD. 2021;41(1):571-99.