The study is designed for evaluating the relation between levels of biology self-efficacy and learning styles of high school students. The screening model was used in the study. In order to collect the data, biology self-efficacy scale and learning styles inventory were used. To analyze the data, t-test for independent groups, chi-square test and Pearson correlation coefficient were used in addition to descriptive statistics. It is determined that the sense of self-efficacy levels for the students who attended the study is found high. The sense of self-efficacy levels is statistically significant on behalf of female students. The difference in learning styles of students was found insignificant in terms of gender variable. There are high level positive and significant relations between sense of biology self-efficacy levels and learning styles.
sense of self-efficacy sense of biology self-efficacy Kolb learning styles model
Bu çalışmanın amacı; ortaöğretim öğrencilerinin biyoloji öz-yeterlik algı düzeyleriyle öğrenme stilleri ilişkisini değerlendirmektir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma verilerini toplamak amacıyla biyoloji öz-yeterlik ölçeği ve öğrenme stili envanteri kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler yanında, bağımsız gruplar için t-testi, Kay-Kare testi ve Pearson Korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Çalışmaya katılan öğrencilerin biyoloji öz-yeterlik algı düzeylerinin yüksek olduğu belirlenmiştir. Bu noktada biyoloji öz-yeterlik algı düzeylerinin kız öğrenciler yönünde istatistiksel olarak anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Cinsiyet değişkenine göre öğrencilerin öğrenme stillerinde görülen değişiklik anlamlı bulunmamıştır. Biyoloji öz-yeterlik algı düzeyiyle öğrenme stilleri arasında yüksek düzeyde pozitif yönde ve anlamlı ilişkiler olduğu belirlenmiştir.
öz-yeterlik algısı biyoloji öz-yeterlik algısı Kolb öğrenme stili modeli.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 32 Sayı: 3 |