BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Project Based Learning Supported with Analogies on Attitudes of Students towards Physics

Yıl 2012, Cilt: 32 Sayı: 1, 185 - 203, 01.03.2012

Öz

The aim of this study is to determine the change of attitudes of science education students towards physics lesson upon the teaching of electrical current concept according to the project based learning supported with analogies (PBLSA). Throughout the study, "nonequivalent control group design" was used. Experiment and control groups were selected from the branches of Gazi University, Gazi Education Faculty Department of Science Education in the spring semester of 2009-2010 academic term. The concept of electrical current was taught with PBLSA to the experiment group and with traditional learning approach to the control group. According to the pre-test results of physics lesson attitude scale, there were no meaningful differences between the groups while the results of post-test differed in favor of the experiment group. There was no meaningful relationship between the scores of control group.

Kaynakça

  • Abak, A., Eryılmaz, A. ve Fakıoğlu, T. (16-18 Eylül 2002). Üniversite öğrencilerinin fizikle ilgili seçilmiş duyuşsal karakteristikleri ile fizik başarılarının ilişkisi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi-Özetler, s.101, ODTÜ, Ankara.
  • Altun Yalçın, S., Turgut, Ü. ve Büyükkasap, E. (2009). Proje tabanlı öğretim yönteminin öğrencilerin elektrik konusu akademik başarılarına, fiziğe karşı tutumlarına ve bilimsel işlem becerilerine etkisinin incelenmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 1(1), 81-105.
  • Aycan, Ş. ve Yumuşak, A. (16-18 Eylül 2002). Lise fizik müfredatındaki konuların anlaşılma düzeyleri üzerine bir araştırma. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi-Özetler, s.96, ODTÜ, Ankara.
  • Baran, M. ve Maskan, A. (2009). Proje tabanlı öğrenme modelinin fizik öğretmenliği ikinci sınıf öğrencilerinin elektrostatiğe yönelik tutumlarına etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 41-52.
  • Berber, N. C. ve Sarı, M. (2010). Kavramsal değişime dayalı öğretim stratejilerinin fizik dersine yönelik bazı duyuşsal özelliklerin gelişimine etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 45-64.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: istatistik, araştırma deseni spss uygulamaları ve yorum (8. Baskı). Ankara: Pegem A.
  • Çağlar, A. ve Şahin, F. (1997). Fen öğretiminde analojilerin önemi. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 51, 224.
  • Çepni, S., Ayvacı, H. Ş. ve Keleş, E. (2001). Fizik ders kitaplarını değerlendirme ölçeği geliştirmek için örnek bir çalışma. Milli Eğitim, 152, 27-33.
  • Dagher, Z. (1998). The case for analogies in teaching science for understanding. In Mintzes, J. Wandersee, J. H. And Novak J. D. (Eds.), Teaching science for understanding: A human constructivist view (pp. 195-211). San Diego, CA: Academic Press.
  • Dede, Y. ve Yaman, S. (2003). Fen ve matematik eğitiminde proje çalışmalarının yeri, önemi ve değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 117-132.
  • Dilber, R. (2006). Fizik öğretiminde analoji kullanımının ve kavramsal değişim metinlerinin kavram yanılgılarının giderilmesine ve öğrenci başarısına etkisinin araştırılması (Yayımlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Dilşeker, Z. (2008). Fen ve teknoloji dersinde proje tabalı öğrenme yöntemi kullanımının ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine yönelik tutumlarına, ders başarısına ve kavram yanılgılarının giderilmesine etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Dogher, R. D. (1995). Analysis of analogies used by science teachers. Journal of Research in Science Teaching, 32(3), 259-270.
  • Ergin, İ., Ünsal, Y. ve Tan, M. (2006). 5E modeli’nin öğrencilerin akademik başarısına ve tutum düzeylerine etkisi: “Yatay atış hareketi” örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 7(2), 1-15.
  • Eryılmaz, A. (2002). Effects of conceptual assignments and conceptual change discussions on students’ misconceptions and achievement regarding force and motion. Journal of Research in Science Teaching, 39(10), 1001-1015.
  • Gentner, D., & Holyoak, K. J. (1997). Reasoning and learning by analogy. American Psycholojist, 52(1), 32-34.
  • Kanlı, U. ve Yağbasan, R. (15-18 Ekim 2003). Eğitimsel tasarım açısından ortaöğretim fizik ders kitaplarının değerlendirilmesi üzerine bir araştırma. XII. Eğitim Bilimleri Kongresi Tebliğler Kitabı, s.2005-2021, Antalya.
  • Kesercioğlu, T., Yılmaz, H., Çavaş, P. ve Çavaş, B. (2004). İlköğretim fen bilgisi öğretiminde analojilerin kullanımı örnek uygulamalar. Ege Eğitim Dergisi, 5, 27- 35.
  • Kınık, A. (2004). Fen bilgisi dersinde proje çalışmalarının öğrencilerin bilim anlayışına ve bilimsel süreçleri algılamalarına etkisi (Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Nuhoğlu, H. ve Yalçın, N. (2004). Fizik laboratuvarına yönelik bir tutum ölçeğinin geliştirilmesi ve öğretmen adaylarının fizik laboratuvarına yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 317- 327.
  • Paton, R. C. (1996). On an apparently simple modeling problem in biology. International Journal of Science Education, 18(1), 55-64.
  • Schibeci, R. A., & Riley, J. P. (1986). Influence of students’ background and perceptions on science attitudes and achievement. Journal of Research in Science Teaching, 23, 177-187.
  • Sert Çıbık, A. (2011). Elektrik akımı konusunda yanlış kavramalar ve bunların giderilmesinde analojilerle desteklenmiş proje tabanlı öğrenme yönteminin etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Ünsal, Y. ve Güneş, B. (2002). Bir kitap inceleme çalışması örneği olarak MEB ilköğretim 4. sınıf fen bilgisi ders kitabına fizik konular yönünden eleştirel bir bakış. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 107-120.

Analojilerle Desteklenmiş Proje Tabanlı Öğrenme Yönteminin Fen Bilgisi Öğrencilerinin Fizik Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi

Yıl 2012, Cilt: 32 Sayı: 1, 185 - 203, 01.03.2012

Öz

Bu araştırmanın amacı, elektrik akımı konusunun Analojilerle Desteklenmiş Proje Tabanlı Öğrenme (ADPTÖ) yöntemine göre öğretilmesiyle, fen bilgisi öğrencilerinin fizik dersine yönelik tutumlarındaki değişimi belirlemektir. Araştırmada, "eşitlenmemiş kontrol gruplu seçkisiz desen" kullanıldı. 2009-2010 Eğitim Öğretim Yılı Bahar Dönemi Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği Anabilim Dalı'nda öğrenim gören iki şubeden biri deney, diğeri kontrol grubu olarak seçildi. Elektrik akımı konusu; deney grubunda ADPTÖ yöntemine göre, kontrol grubunda düz anlatım, soru-cevap yöntemiyle işlendi. Araştırma sonunda grupların Fizik Dersi Tutum Ölçeği ön test puanları arasında anlamlı farkın olmadığı, son test puanlarında deney grubunun lehine farklılaştığı belirlendi. Kontrol grubu puanları arasında anlamlı bir ilişki bulunmadı.

Kaynakça

  • Abak, A., Eryılmaz, A. ve Fakıoğlu, T. (16-18 Eylül 2002). Üniversite öğrencilerinin fizikle ilgili seçilmiş duyuşsal karakteristikleri ile fizik başarılarının ilişkisi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi-Özetler, s.101, ODTÜ, Ankara.
  • Altun Yalçın, S., Turgut, Ü. ve Büyükkasap, E. (2009). Proje tabanlı öğretim yönteminin öğrencilerin elektrik konusu akademik başarılarına, fiziğe karşı tutumlarına ve bilimsel işlem becerilerine etkisinin incelenmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 1(1), 81-105.
  • Aycan, Ş. ve Yumuşak, A. (16-18 Eylül 2002). Lise fizik müfredatındaki konuların anlaşılma düzeyleri üzerine bir araştırma. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi-Özetler, s.96, ODTÜ, Ankara.
  • Baran, M. ve Maskan, A. (2009). Proje tabanlı öğrenme modelinin fizik öğretmenliği ikinci sınıf öğrencilerinin elektrostatiğe yönelik tutumlarına etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 41-52.
  • Berber, N. C. ve Sarı, M. (2010). Kavramsal değişime dayalı öğretim stratejilerinin fizik dersine yönelik bazı duyuşsal özelliklerin gelişimine etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 45-64.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: istatistik, araştırma deseni spss uygulamaları ve yorum (8. Baskı). Ankara: Pegem A.
  • Çağlar, A. ve Şahin, F. (1997). Fen öğretiminde analojilerin önemi. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 51, 224.
  • Çepni, S., Ayvacı, H. Ş. ve Keleş, E. (2001). Fizik ders kitaplarını değerlendirme ölçeği geliştirmek için örnek bir çalışma. Milli Eğitim, 152, 27-33.
  • Dagher, Z. (1998). The case for analogies in teaching science for understanding. In Mintzes, J. Wandersee, J. H. And Novak J. D. (Eds.), Teaching science for understanding: A human constructivist view (pp. 195-211). San Diego, CA: Academic Press.
  • Dede, Y. ve Yaman, S. (2003). Fen ve matematik eğitiminde proje çalışmalarının yeri, önemi ve değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 117-132.
  • Dilber, R. (2006). Fizik öğretiminde analoji kullanımının ve kavramsal değişim metinlerinin kavram yanılgılarının giderilmesine ve öğrenci başarısına etkisinin araştırılması (Yayımlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Dilşeker, Z. (2008). Fen ve teknoloji dersinde proje tabalı öğrenme yöntemi kullanımının ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine yönelik tutumlarına, ders başarısına ve kavram yanılgılarının giderilmesine etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Dogher, R. D. (1995). Analysis of analogies used by science teachers. Journal of Research in Science Teaching, 32(3), 259-270.
  • Ergin, İ., Ünsal, Y. ve Tan, M. (2006). 5E modeli’nin öğrencilerin akademik başarısına ve tutum düzeylerine etkisi: “Yatay atış hareketi” örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 7(2), 1-15.
  • Eryılmaz, A. (2002). Effects of conceptual assignments and conceptual change discussions on students’ misconceptions and achievement regarding force and motion. Journal of Research in Science Teaching, 39(10), 1001-1015.
  • Gentner, D., & Holyoak, K. J. (1997). Reasoning and learning by analogy. American Psycholojist, 52(1), 32-34.
  • Kanlı, U. ve Yağbasan, R. (15-18 Ekim 2003). Eğitimsel tasarım açısından ortaöğretim fizik ders kitaplarının değerlendirilmesi üzerine bir araştırma. XII. Eğitim Bilimleri Kongresi Tebliğler Kitabı, s.2005-2021, Antalya.
  • Kesercioğlu, T., Yılmaz, H., Çavaş, P. ve Çavaş, B. (2004). İlköğretim fen bilgisi öğretiminde analojilerin kullanımı örnek uygulamalar. Ege Eğitim Dergisi, 5, 27- 35.
  • Kınık, A. (2004). Fen bilgisi dersinde proje çalışmalarının öğrencilerin bilim anlayışına ve bilimsel süreçleri algılamalarına etkisi (Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Nuhoğlu, H. ve Yalçın, N. (2004). Fizik laboratuvarına yönelik bir tutum ölçeğinin geliştirilmesi ve öğretmen adaylarının fizik laboratuvarına yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 317- 327.
  • Paton, R. C. (1996). On an apparently simple modeling problem in biology. International Journal of Science Education, 18(1), 55-64.
  • Schibeci, R. A., & Riley, J. P. (1986). Influence of students’ background and perceptions on science attitudes and achievement. Journal of Research in Science Teaching, 23, 177-187.
  • Sert Çıbık, A. (2011). Elektrik akımı konusunda yanlış kavramalar ve bunların giderilmesinde analojilerle desteklenmiş proje tabanlı öğrenme yönteminin etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Ünsal, Y. ve Güneş, B. (2002). Bir kitap inceleme çalışması örneği olarak MEB ilköğretim 4. sınıf fen bilgisi ders kitabına fizik konular yönünden eleştirel bir bakış. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 107-120.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşe Sert Çıbık Bu kişi benim

Necati Yalçın Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 32 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çıbık, A. S., & Yalçın, N. (2012). Analojilerle Desteklenmiş Proje Tabanlı Öğrenme Yönteminin Fen Bilgisi Öğrencilerinin Fizik Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1), 185-203.
AMA Çıbık AS, Yalçın N. Analojilerle Desteklenmiş Proje Tabanlı Öğrenme Yönteminin Fen Bilgisi Öğrencilerinin Fizik Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi. GEFAD. Mart 2012;32(1):185-203.
Chicago Çıbık, Ayşe Sert, ve Necati Yalçın. “Analojilerle Desteklenmiş Proje Tabanlı Öğrenme Yönteminin Fen Bilgisi Öğrencilerinin Fizik Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 32, sy. 1 (Mart 2012): 185-203.
EndNote Çıbık AS, Yalçın N (01 Mart 2012) Analojilerle Desteklenmiş Proje Tabanlı Öğrenme Yönteminin Fen Bilgisi Öğrencilerinin Fizik Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 32 1 185–203.
IEEE A. S. Çıbık ve N. Yalçın, “Analojilerle Desteklenmiş Proje Tabanlı Öğrenme Yönteminin Fen Bilgisi Öğrencilerinin Fizik Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi”, GEFAD, c. 32, sy. 1, ss. 185–203, 2012.
ISNAD Çıbık, Ayşe Sert - Yalçın, Necati. “Analojilerle Desteklenmiş Proje Tabanlı Öğrenme Yönteminin Fen Bilgisi Öğrencilerinin Fizik Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 32/1 (Mart 2012), 185-203.
JAMA Çıbık AS, Yalçın N. Analojilerle Desteklenmiş Proje Tabanlı Öğrenme Yönteminin Fen Bilgisi Öğrencilerinin Fizik Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi. GEFAD. 2012;32:185–203.
MLA Çıbık, Ayşe Sert ve Necati Yalçın. “Analojilerle Desteklenmiş Proje Tabanlı Öğrenme Yönteminin Fen Bilgisi Öğrencilerinin Fizik Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 32, sy. 1, 2012, ss. 185-03.
Vancouver Çıbık AS, Yalçın N. Analojilerle Desteklenmiş Proje Tabanlı Öğrenme Yönteminin Fen Bilgisi Öğrencilerinin Fizik Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi. GEFAD. 2012;32(1):185-203.