The aim of this research, with form teacher candidates, is to determine the knowledge levels of candidates by establishing concept maps related to rectangles under geometry which is an important learning field in the teaching of mathematics and to research their competence in establishing concept maps. With this aim, candidates have been asked open ended questions related to the definitions of rectangles and the relationship between them, and then the candidates have been asked to establish concept maps indicating the concepts they have defined and the relationship between these concepts. At the end of the research, it has been seen that candidate teachers are able to define rectangles but that they couldn't establish meaningful relations between the cross-linking they have established while establishing the concept maps. Moreover, when the concept maps established by candidate teachers are compared with an expert concept map, it has been seen that they lack full competence in establis
Bu araştırmanın amacı; sınıf öğretmeni adaylarıyla, matematik öğretiminde önemli bir öğrenme alanı olan geometri kapsamında dörtgenlerle ilgili kavram haritaları oluşturarak adayların bilgi düzeylerini belirlemek ve kavram haritalarını oluşturmadaki yeterliklerini araştırmaktır. Bu amaç doğrultusunda adaylara dörtgenlerin tanımları ve aralarındaki ilişkilerle ilgili açık uçlu sorular sorulmuş daha sonra adaylardan tanımladıkları kavramlar ve kavramlar arasındaki ilişkileri gösteren bir kavram haritası oluşturmaları istenmiştir. Araştırmanın sonunda öğretmen adaylarının büyük ölçüde dörtgenlerin tanımlarını yapabildikleri ancak kavram haritalarını oluştururken, oluşturdukları çapraz bağlantılar arasında anlamlı ilişkiler kuramadıkları görülmüştür. Ayrıca öğretmen adayları tarafından oluşturulan kavram haritaları uzman kavram haritası ile karşılaştırıldığında öğretmen adaylarının kavram haritalarını oluşturmada çeşitli eksiklikleri olduğu belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 31 Sayı: 2 |