BibTex RIS Kaynak Göster

Absolute Pitch on Music

Yıl 2008, Cilt: 28 Sayı: 2, 37 - 50, 01.06.2008

Öz

Musicians are debated people in the academic circles with the claim of they have both various characteristics and different cognitive personalities on the analogy those other people. One of these different characteristics is absolute pitch ability. Absolute pitch (AP) is a cognitive ability which can be characterized as to identify any tones (labeling) at a given pitch without using any external references. According to the different studies which were held in different times, the prevalence of people who have AP in community is estimated to be % 0.01. However, the prevalence of AP in professional musicians is also estimated less than 20%. Even AP acquisition is mostly related to person\'s genetics, it\'s also related to training and the age of beginning to music. In this study, from the starting point of AP is a rarely seen characteristic, the role of beginnAbsolüt Duyuş, planum temporale, sabit do, değişken doAbsolute Pitch, planum temporale , fixed do, moveable do Tam Metin Arşiv Yıl :2014 Cilt :34 No:2Yıl :2014 Cilt :34 No:1Yıl :2013 Cilt :33 No:3Yıl :2013 Cilt :33 No:2Yıl :2013 Cilt :33 No:1Yıl :2012 Cilt :32 No:3Yıl :2012 Cilt :32 No:2Yıl :2012 Cilt :32 No:1Yıl :2011 Cilt :31 No:3Yıl :2011 Cilt :31 No:2Yıl :2011 Cilt :31 No:1Yıl :2010 Cilt :30 No:3Yıl :2010 Cilt :30 No:2Yıl :2010 Cilt :30 No:1Yıl :2009 Cilt :29 No:3Yıl :2009 Cilt :29 No:2Yıl :2009 Cilt :29 No:1Yıl :2008 Cilt :28 No:3Yıl :2008 Cilt :28 No:2Yıl :2008 Cilt :28 No:1Yıl :2007 Cilt :27 No:3Yıl :2007 Cilt :27 No:2Yıl :2007 Cilt :27 No:1Yıl :2006 Cilt :26 No:3Yıl :2006 Cilt :26 No:2Yıl :2006 Cilt :26 No:1Yıl :2005 Cilt :25 No:3Yıl :2005 Cilt :25 No:2Yıl :2005 Cilt :25 No:1Yıl :2004 Cilt :24 No:3Yıl :2004 Cilt :24 No:2Yıl :2004 Cilt :24 No:1Yıl :2003 Cilt :23 No:3Yıl :2003 Cilt :23 No:2Yıl :2003 Cilt :23 No:1Yıl :2002 Cilt :22 No:3Yıl :2002 Cilt :22 No:2Yıl :2002 Cilt :22 No:1Yıl :2001 Cilt :21 No:3Yıl :2001 Cilt :21 No:2Yıl :2001 Cilt :21 No:1

Kaynakça

  • Deutsch, D. & Henthorn, T. (2007). Ethnicity versus Early Environments. Coments on Early Childhood Music Education and Predisposition to the Absolut Pitch: Teasing Apart Genes and Environment by Peter K. Gregersen, at al.(2000). American Journal of Medical Genetics Part A 143A: 102-103
  • Fenmen, M. (1997). Müzikçinin El Kitabı. Müzik Ansiklopedisi Yayınları. Ankara: Adalet Matbaası
  • Gregersen, P.K. ve ark. (2000). Letter to the Editor: Early Childhood Music Education and Predisposition to the Absolut Pitch: Teasing Apart Genes and Environment. American Journal of Medical Genetics 98:280-282 (2000).
  • Gougoux F, Lepore F, Lassonde M, Voss P, Zatorre R.J, Belin P. (2004). Pitch Discriminations in the Early Blind. Nature 430, 309| doi:10.1038/430309a
  • Hamilton, R.H. ve ark. (2004). Absolute Pitch in Blind Musicians. NeuroReport. Vol. 15, No 5, April, s.803
  • Hirata, Y. ve ark. (1999). Musicians with absolute pitch show distinct neural activities in the auditory cortex. NeuroReport 10:999–1002. Lippincott Williams & Wilkins.
  • Hirose, H. ve ark.( 2003). N100m in children possessing absolute pitch. Neuroreport, Vol 14, No 6, p.899–903
  • Keenan,J.P., Thangaraj,V., Halpern,A.R., & Schlaug,G. (2001). Absolute Pitch and Planum Temporale, Neuroimage. Dec;14(6):1402–8
  • Kocabaş, Ayfer (2004). “Müzik Eğitiminin Çoklu Zekâ Alanlarına Etkisi ve Köy Enstitüleri”, Yeniden İmece Dergisi, 4.Sayı, ss:53–57
  • Nadine Gaab&Gottfried Schlaug, (2003). The effect of musicianship on pitch memory in performance matched groups. NeuroReport. Vol. 14, No:18, s.2291–2295
  • Soysal, A.Ş.& Yalçın, K.& Karakaş, S. (2005). Temporal Lobun Sesi: Müzik. Yeni Symposium. Sayı 43 / 107–113
  • Uçan, A. (1994). Müzik Eğitimi. Müzik Ansiklopedisi yayınları, Adalet Matbaası, Ankara.
  • http://www.experiencefestival.com/a/id/604638 (2008, Mart,24)
  • http://tr.wikipedia.org/wiki/Fenotip. (2008, Nisan,13)

Müzikte Absolüt Duyuş

Yıl 2008, Cilt: 28 Sayı: 2, 37 - 50, 01.06.2008

Öz

Müzikçiler, diğer kişilere göre değişik özelliklere, farklı bilişsel yeteneklere sahip oldukları iddiası ile bilim çevrelerinde tartışılan insanlardır. Bu değişik özelliklerden birisi de absolüt duyuş yeteneğidir. Absolüt duyuş; “dış bir referans (ölçüt) sesin yardımı olmaksızın herhangi bir sesi tanımlayabilme” olarak karakteristikleşen bilişsel bir yetenektir. Farklı zamanlarda yapılan çalışmaların gösterdiğine göre, absolüt duyuşa sahip kişilerin toplum içindeki oranları % 0.01civarındadır. Profesyonel müzikçiler içindeki oranlarının da %20 den az olduğu tahmin edilmektedir. Kişinin absolüt duyuşa sahip olması, büyük ölçüde genetik altyapısıyla ilgili olsa da, bir o kadar da eğitimle ve müziğe başlama yaşı ile ilgilidir. Bu çalışmada absol&uuMusicians are debated people in the academic circles with the claim of they have both various characteristics and different cognitive personalities on the analogy those other people. One of these different characteristics is absolute pitch ability. Absolute pitch (AP) is a cognitive ability which can be characterized as to identify any tones (labeling) at a given pitch without using any external references. According to the different studies which were held in different times, the prevalence of people who have AP in community is estimated to be % 0.01. However, the prevalence of AP in professional musicians is also estimated less than 20%. Even AP acquisition is mostly related to person\'s genetics, it\'s also related to training and the age of beginning to music. In this study, from the starting point of AP is a rarely seen characteristic, the role of beginnAbsolüt Duyuş, planum temporale, sabit do, değişken doAbsolute Pitch, planum temporale , fixed do, moveable do Tam Metin Arşiv Yıl :2014 Cilt :34 No:2Yıl :2014 Cilt :34 No:1Yıl :2013 Cilt :33 No:3Yıl :2013 Cilt :33 No:2Yıl :2013 Cilt :33 No:1Yıl :2012 Cilt :32 No:3Yıl :2012 Cilt :32 No:2Yıl :2012 Cilt :32 No:1Yıl :2011 Cilt :31 No:3Yıl :2011 Cilt :31 No:2Yıl :2011 Cilt :31 No:1Yıl :2010 Cilt :30 No:3Yıl :2010 Cilt :30 No:2Yıl :2010 Cilt :30 No:1Yıl :2009 Cilt :29 No:3Yıl :2009 Cilt :29 No:2Yıl :2009 Cilt :29 No:1Yıl :2008 Cilt :28 No:3Yıl :2008 Cilt :28 No:2Yıl :2008 Cilt :28 No:1Yıl :2007 Cilt :27 No:3Yıl :2007 Cilt :27 No:2Yıl :2007 Cilt :27 No:1Yıl :2006 Cilt :26 No:3Yıl :2006 Cilt :26 No:2Yıl :2006 Cilt :26 No:1Yıl :2005 Cilt :25 No:3Yıl :2005 Cilt :25 No:2Yıl :2005 Cilt :25 No:1Yıl :2004 Cilt :24 No:3Yıl :2004 Cilt :24 No:2Yıl :2004 Cilt :24 No:1Yıl :2003 Cilt :23 No:3Yıl :2003 Cilt :23 No:2Yıl :2003 Cilt :23 No:1Yıl :2002 Cilt :22 No:3Yıl :2002 Cilt :22 No:2Yıl :2002 Cilt :22 No:1Yıl :2001 Cilt :21 No:3Yıl :2001 Cilt :21 No:2Yıl :2001 Cilt :21 No:1

Kaynakça

  • Deutsch, D. & Henthorn, T. (2007). Ethnicity versus Early Environments. Coments on Early Childhood Music Education and Predisposition to the Absolut Pitch: Teasing Apart Genes and Environment by Peter K. Gregersen, at al.(2000). American Journal of Medical Genetics Part A 143A: 102-103
  • Fenmen, M. (1997). Müzikçinin El Kitabı. Müzik Ansiklopedisi Yayınları. Ankara: Adalet Matbaası
  • Gregersen, P.K. ve ark. (2000). Letter to the Editor: Early Childhood Music Education and Predisposition to the Absolut Pitch: Teasing Apart Genes and Environment. American Journal of Medical Genetics 98:280-282 (2000).
  • Gougoux F, Lepore F, Lassonde M, Voss P, Zatorre R.J, Belin P. (2004). Pitch Discriminations in the Early Blind. Nature 430, 309| doi:10.1038/430309a
  • Hamilton, R.H. ve ark. (2004). Absolute Pitch in Blind Musicians. NeuroReport. Vol. 15, No 5, April, s.803
  • Hirata, Y. ve ark. (1999). Musicians with absolute pitch show distinct neural activities in the auditory cortex. NeuroReport 10:999–1002. Lippincott Williams & Wilkins.
  • Hirose, H. ve ark.( 2003). N100m in children possessing absolute pitch. Neuroreport, Vol 14, No 6, p.899–903
  • Keenan,J.P., Thangaraj,V., Halpern,A.R., & Schlaug,G. (2001). Absolute Pitch and Planum Temporale, Neuroimage. Dec;14(6):1402–8
  • Kocabaş, Ayfer (2004). “Müzik Eğitiminin Çoklu Zekâ Alanlarına Etkisi ve Köy Enstitüleri”, Yeniden İmece Dergisi, 4.Sayı, ss:53–57
  • Nadine Gaab&Gottfried Schlaug, (2003). The effect of musicianship on pitch memory in performance matched groups. NeuroReport. Vol. 14, No:18, s.2291–2295
  • Soysal, A.Ş.& Yalçın, K.& Karakaş, S. (2005). Temporal Lobun Sesi: Müzik. Yeni Symposium. Sayı 43 / 107–113
  • Uçan, A. (1994). Müzik Eğitimi. Müzik Ansiklopedisi yayınları, Adalet Matbaası, Ankara.
  • http://www.experiencefestival.com/a/id/604638 (2008, Mart,24)
  • http://tr.wikipedia.org/wiki/Fenotip. (2008, Nisan,13)
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

C.hakan Çuhadar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2008
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 28 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çuhadar, C. (2008). Müzikte Absolüt Duyuş. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 37-50.
AMA Çuhadar C. Müzikte Absolüt Duyuş. GEFAD. Haziran 2008;28(2):37-50.
Chicago Çuhadar, C.hakan. “Müzikte Absolüt Duyuş”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 28, sy. 2 (Haziran 2008): 37-50.
EndNote Çuhadar C (01 Haziran 2008) Müzikte Absolüt Duyuş. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 28 2 37–50.
IEEE C. Çuhadar, “Müzikte Absolüt Duyuş”, GEFAD, c. 28, sy. 2, ss. 37–50, 2008.
ISNAD Çuhadar, C.hakan. “Müzikte Absolüt Duyuş”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 28/2 (Haziran 2008), 37-50.
JAMA Çuhadar C. Müzikte Absolüt Duyuş. GEFAD. 2008;28:37–50.
MLA Çuhadar, C.hakan. “Müzikte Absolüt Duyuş”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 28, sy. 2, 2008, ss. 37-50.
Vancouver Çuhadar C. Müzikte Absolüt Duyuş. GEFAD. 2008;28(2):37-50.