Test anxiety effects the students\' scores negatively. Test anxiety may differ as personal characteristics of students. This study aims to investigate test anxiety level of studens with personal characteristics. Test Anxiety Questionnaire and Hacettepe Personality Questionnaire are used as a measurement tool. Some results of the study as follows; female students\' test anxiety is higher than male students.Test anxiety score of students who has personality general harmony, social harmony and personality harmony scores are low, is higher than students who has personality general harmony, social harmony and personality harmony scores are high. There is negative significant relationship between personality general harmony with test anxiety of students.
Test Anxiety Personality Characteristics Regression Analysis
Sınav kaygısı, öğrencilerin sınavlardaki başarılarını olumsuz yönde etkilemektedir. Öğrencilerin kişilik özelliklerine göre, sınav kaygısı farklılık gösterebilmektedir. Bu çalışmada, öğrencilerin kişilik özelliklerine göre sınav kaygı düzeyleri incelenmiştir. Ölçme araçları olarak, Sınav Kaygısı Envanteri (SKE) ve Hacettepe Kişilik Envanteri (HKE) kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular ve sonuçlardan bazıları şöyle sıralanabilir: Bayan öğrencilerin sınav kaygı düzeyi bay öğrencilere göre daha yüksektir. Kişilik genel uyum, sosyal uyum, kişisel uyum puanı düşük öğrencilerin, bu puanları yüksek olan öğrencilere göre sınav kaygı puanı daha yüksektir. Öğrencilerin kişiliklerinin genel uyumu ile sınav kaygısı arasında ters yönlü anlamlı bir iliTest anxiety effects the students\' scores negatively. Test anxiety may differ as personal characteristics of students. This study aims to investigate test anxiety level of studens with personal characteristics. Test Anxiety Questionnaire and Hacettepe Personality Questionnaire are used as a measurement tool. Some results of the study as follows; female students\' test anxiety is higher than male students.Test anxiety score of students who has personality general harmony, social harmony and personality harmony scores are low, is higher than students who has personality general harmony, social harmony and personality harmony scores are high. There is negative significant relationship between personality general harmony with test anxiety of students. Sınav Kaygısı, Kişilik Özellikleri, Regresyon AnaliziTest Anxiety, Personality Characteristics, Regression Analysis Tam Metin Arşiv Yıl :2014 Cilt :34 No:2Yıl :2014 Cilt :34 No:1Yıl :2013 Cilt :33 No:3Yıl :2013 Cilt :33 No:2Yıl :2013 Cilt :33 No:1Yıl :2012 Cilt :32 No:3Yıl :2012 Cilt :32 No:2Yıl :2012 Cilt :32 No:1Yıl :2011 Cilt :31 No:3Yıl :2011 Cilt :31 No:2Yıl :2011 Cilt :31 No:1Yıl :2010 Cilt :30 No:3Yıl :2010 Cilt :30 No:2Yıl :2010 Cilt :30 No:1Yıl :2009 Cilt :29 No:3Yıl :2009 Cilt :29 No:2Yıl :2009 Cilt :29 No:1Yıl :2008 Cilt :28 No:3Yıl :2008 Cilt :28 No:2Yıl :2008 Cilt :28 No:1Yıl :2007 Cilt :27 No:3Yıl :2007 Cilt :27 No:2Yıl :2007 Cilt :27 No:1Yıl :2006 Cilt :26 No:3Yıl :2006 Cilt :26 No:2Yıl :2006 Cilt :26 No:1Yıl :2005 Cilt :25 No:3Yıl :2005 Cilt :25 No:2Yıl :2005 Cilt :25 No:1Yıl :2004 Cilt :24 No:3Yıl :2004 Cilt :24 No:2Yıl :2004 Cilt :24 No:1Yıl :2003 Cilt :23 No:3Yıl :2003 Cilt :23 No:2Yıl :2003 Cilt :23 No:1Yıl :2002 Cilt :22 No:3Yıl :2002 Cilt :22 No:2Yıl :2002 Cilt :22 No:1Yıl :2001 Cilt :21 No:3Yıl :2001 Cilt :21 No:2Yıl :2001 Cilt :21 No:1
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2008 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Cilt: 28 Sayı: 1 |