BibTex RIS Kaynak Göster

Body Language in The Classroom

Yıl 2007, Cilt: 27 Sayı: 2, 259 - 289, 01.06.2007

Öz

In-class communication mostly occurs non-verbally by means of “body language”. During a classroom lesson, we can observe an increase of “non-verbal” signals of abstract terms rather than concrete terms even when the content of the lesson is verbal to a great extent. Here in this work, the following points will be dealt with regarding their consequences on the lesson: the way the teacher “looks” at the students, the teacher\'s posture in the classroom, his “procsemic”-behavior in the closed area, his gestures and mimics, his confidence in himself, and his style of speaking. Reference will be made to the importance parts of the program “Body Language Education for the Teachers” written by Heidemann.* An answer will be sought to the question whether “body language” can possibly be taught considering the fact that Öğretmen, beden dili, eğitimTeacher, body language, education Tam Metin

Kaynakça

  • Baltaş, Z. ve Baltaş A. (2005). Bedenin Dili. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Bates, J.E. (1976).”Effects of children’s nonverbal behavior upon adults.”, Child Development 47/1976, 1079-1088.
  • Chaikin, A.L. ve Derlaga, V. (1978)”Nonverbal mediators of expectancy effects in black and white children”, Journal of Applied Social Psychology 8/1978,117- 125
  • Çalışkan, N. ve Yeşil, R.(2005): Eğitim sürecinde öğretmenin beden dili. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 6, Sayı 1, 199-207
  • Çalışkan, N. ve Karadağ, E.(2006): Bir Baton olarak öğretmenin elleri. Eğitim Araştırmaları Dergisi, Sayı 25, Ankara,, 54-61
  • Fast, J. (1986). Körpersprache. Hamburg: Rowohlt Verlag.
  • Heidemann, R. (1996). Körpersprache im Unterricht .Wiesbaden: Quelle und Meyer Verlag.
  • Heidemann, R. (1986). Körpersprache vor der Klasse. Wiesbaden: Quelle und Meyer Verlag.
  • Hübler, A. (2001). Das Konzept Körper in den Sprach- und Kommunikationswissenschaften. Tübingen: A. Franke Verlag.
  • Rosenbusch, H. S. (2000).”Nonverbale Aspeke interkultureller Kommunikation”. İn H. S. Rosenbusch, O. Schober (Eds.). Körpersprache in der schulischen Erziehung (166-207). Baltmannsweiler: Schneider Verlag.
  • Rosenbusch, H. S. (2000).”Schweigen als kommunikative Handlung im Unterricht”. İn H. S. Rosenbusch, O. Schober (Eds.). Körpersprache in der schulischen Erziehung (207-215). Baltmannsweiler: Schneider Verlag.
  • Schober, O. (1994). Beden Dili. (S. Özbent, Çev.) İstanbul: Arion Yayınevi.
  • Schober, O. (2000).”Körpersprache als Gegenstand des Deutschunterrichts”.In: H. S. Rosenbusch, O. Schober (Eds.). Körpersprache in der schulischen Erziehung (215-244). Baltmannsweiler: Schneider Verlag.
  • Watzlawick, P./Beavin, J. H./ Jackson, D. D. (1990).Menschliche Kommunikation. Bern: UTB Verlag.

Sınıfta Beden Dili

Yıl 2007, Cilt: 27 Sayı: 2, 259 - 289, 01.06.2007

Öz

Sınıf içi iletişimin büyük bir kısmı beden dili vasıtasıyla nonverbal (sözsüz) olarak cereyan etmektedir. Ders içeriğinin ağırlıklı olarak verbal (sözlü) aktarıldığını düşündüğümüz durumlarda bile soyut kavramlardan somut kavramlara doğru nonverbal sinyallerde artış olduğunu gözlenmektedir. Bu çalışmada, öğretmenin bakışı, sınıfta duruşu, proksemik (kapalı alanda davranış), jest ve mimik, öğretmenin kendine olan güveni ve dili, derse olan etkisi açısından ele alınmaktadır. Heidemann\'ın hazırladığı öğretmenler için beden dili eğitimi programından önemli kısımlar tanıtılmaktadır. Ayrıca bu çalışmada, beden dilinin kişisel özellikler taşıdığı dikkate alınırsa, beden dili öğretilebilir mi, sorusuna cevap aranmaktadır. Öğretmenin ve öğrencilerin kaIn-class communication mostly occurs non-verbally by means of “body language”. During a classroom lesson, we can observe an increase of “non-verbal” signals of abstract terms rather than concrete terms even when the content of the lesson is verbal to a great extent. Here in this work, the following points will be dealt with regarding their consequences on the lesson: the way the teacher “looks” at the students, the teacher\'s posture in the classroom, his “procsemic”-behavior in the closed area, his gestures and mimics, his confidence in himself, and his style of speaking. Reference will be made to the importance parts of the program “Body Language Education for the Teachers” written by Heidemann.* An answer will be sought to the question whether “body language” can possibly be taught considering the fact that Öğretmen, beden dili, eğitimTeacher, body language, education Tam Metin

Kaynakça

  • Baltaş, Z. ve Baltaş A. (2005). Bedenin Dili. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Bates, J.E. (1976).”Effects of children’s nonverbal behavior upon adults.”, Child Development 47/1976, 1079-1088.
  • Chaikin, A.L. ve Derlaga, V. (1978)”Nonverbal mediators of expectancy effects in black and white children”, Journal of Applied Social Psychology 8/1978,117- 125
  • Çalışkan, N. ve Yeşil, R.(2005): Eğitim sürecinde öğretmenin beden dili. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 6, Sayı 1, 199-207
  • Çalışkan, N. ve Karadağ, E.(2006): Bir Baton olarak öğretmenin elleri. Eğitim Araştırmaları Dergisi, Sayı 25, Ankara,, 54-61
  • Fast, J. (1986). Körpersprache. Hamburg: Rowohlt Verlag.
  • Heidemann, R. (1996). Körpersprache im Unterricht .Wiesbaden: Quelle und Meyer Verlag.
  • Heidemann, R. (1986). Körpersprache vor der Klasse. Wiesbaden: Quelle und Meyer Verlag.
  • Hübler, A. (2001). Das Konzept Körper in den Sprach- und Kommunikationswissenschaften. Tübingen: A. Franke Verlag.
  • Rosenbusch, H. S. (2000).”Nonverbale Aspeke interkultureller Kommunikation”. İn H. S. Rosenbusch, O. Schober (Eds.). Körpersprache in der schulischen Erziehung (166-207). Baltmannsweiler: Schneider Verlag.
  • Rosenbusch, H. S. (2000).”Schweigen als kommunikative Handlung im Unterricht”. İn H. S. Rosenbusch, O. Schober (Eds.). Körpersprache in der schulischen Erziehung (207-215). Baltmannsweiler: Schneider Verlag.
  • Schober, O. (1994). Beden Dili. (S. Özbent, Çev.) İstanbul: Arion Yayınevi.
  • Schober, O. (2000).”Körpersprache als Gegenstand des Deutschunterrichts”.In: H. S. Rosenbusch, O. Schober (Eds.). Körpersprache in der schulischen Erziehung (215-244). Baltmannsweiler: Schneider Verlag.
  • Watzlawick, P./Beavin, J. H./ Jackson, D. D. (1990).Menschliche Kommunikation. Bern: UTB Verlag.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sueda Özbent Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2007
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Cilt: 27 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özbent, S. (2007). Sınıfta Beden Dili. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(2), 259-289.
AMA Özbent S. Sınıfta Beden Dili. GEFAD. Haziran 2007;27(2):259-289.
Chicago Özbent, Sueda. “Sınıfta Beden Dili”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 27, sy. 2 (Haziran 2007): 259-89.
EndNote Özbent S (01 Haziran 2007) Sınıfta Beden Dili. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 27 2 259–289.
IEEE S. Özbent, “Sınıfta Beden Dili”, GEFAD, c. 27, sy. 2, ss. 259–289, 2007.
ISNAD Özbent, Sueda. “Sınıfta Beden Dili”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 27/2 (Haziran 2007), 259-289.
JAMA Özbent S. Sınıfta Beden Dili. GEFAD. 2007;27:259–289.
MLA Özbent, Sueda. “Sınıfta Beden Dili”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 27, sy. 2, 2007, ss. 259-8.
Vancouver Özbent S. Sınıfta Beden Dili. GEFAD. 2007;27(2):259-8.