In this research, the effect of conceptual change texts on students\' learning of tissues concepts are examined. The design of the research was based on an experimental pre-test post-test model and the study was carried out on the 49 students, 24 participants in the experimental group, 25 participants in the control group who are students in Gazi University. Students\' concept achievement and science attitude was measured by means of concept achievement test and science attitude scale. Data analysis was applied t-test for statistical analysis. According to the results, conceptual change texts was effected on the students\' concept learning in tissues unit (t(47-Concept) = 3.40, p < 0.05).
Tissues science concepts conceptual change texts conceptual changing approach
Bu araştırmada, kavram değiştirme metinleriyle yapılan öğretimin, öğrencilerin dokular konusundaki kavramları öğrenmeleri üzerine etkisi incelenmiştir. Araştırma deseni olarak öntest-sontest kontrol gruplu model kullanılmıştır. Araştırma, 2005-2006 öğretim yılında Gazi Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği lisans programında yürütülmüştür. Deney grubunda 24 öğrenci, kontrol grubunda ise 25 öğrenci yer almıştır. Dokular ünitesi, dört haftalık öğretim sürecinde deney grubuna kavram değiştirme metinleriyle, kontrol grubuna da geleneksel kavram öğretimi yöntemiyle verilmiştir. Araştırmada veri toplama araçları olarak, kavram başarı testi ve fene yönelik tutum ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde, bağımsız t-testinden faydalanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, öğrencilerin dokular ünitesindeki kavram başarıları &uuIn this research, the effect of conceptual change texts on students\' learning of tissues concepts are examined. The design of the research was based on an experimental pre-test post-test model and the study was carried out on the 49 students, 24 participants in the experimental group, 25 participants in the control group who are students in Gazi University. Students\' concept achievement and science attitude was measured by means of concept achievement test and science attitude scale. Data analysis was applied t-test for statistical analysis. According to the results, conceptual change texts was effected on the students\' concept learning in tissues unit (t(47-Concept) = 3.40, p < 0.05).Dokular, fen kavramları, kavram değiştirme metinleri, kavramsal değişim yaklaşımıTissues, science concepts, conceptual change texts, conceptual changing approach Tam Metin
Dokular fen kavramları kavram değiştirme metinleri kavramsal değişim yaklaşımı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2007 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Cilt: 27 Sayı: 1 |