Teaching symmetry is of great importance. In school mathematics, students are expected not only to explain the characteristics of geometrical shapes, but also to create tessellation by using one or more symmetry types on these shapes or to cover a surface by the shapes repeating with no empty space and not tessellation on each other by using one or a few of them. The children make sense of life and mathematics by studying on symmetry and its characteristics. In this study, it is researched to see whether there is an impact of teaching different symmetry types by using pattern models aided by computer. The symmetry subject is explained by using original drawings that belong to Mine AKTAŞ, Selcenay AKTAŞ and Burcu AKTAŞ with computer aided samples. According to the findings, it is observed that the teaching of symmetry with the use of computer animations and activities has increased students' academic success
Simetri öğretimi, çok önemlidir. Okul matematiğinde öğrencilerden sadece geometrik şekillerin özelliklerini açıklamaları değil, bu şekiller üzerinde simetri çeşitlerinin bir veya birkaçını kullanarak boşluk kalmayacak yada üst üste binmeyecek biçimde şekillerin tekrar etmesiyle bir yüzeyi kaplaması yani süsleme oluşturmaları beklenmektedir. Böylece çocuklar simetri ve özellikleri üzerine çalışarak yaşam ve matematiği anlamlandırırlar.
Bu çalışmada, bilgisayar desteği ile örüntü modelleri kullanılarak farklı simetri çeşitlerinin öğretiminin öğrenci başarısına etkisi olup olmadığı araştırılmıştır. Simetri konusu Mine AKTAŞ, Selcenay AKTAŞ ve Burcu AKTAŞ’ a ait orijinal çizimlerle bilgisayar destekli örneklerle anlatılmıştır. Bulgulara göre; bilgisayar animasyonları ve aktiviteleri ile simetri öğretiminin, öğrencilerin akademik başarısını artırdığı görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Mart 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 35 Sayı: 1 |