The study aims to determine self-esteem levels of teacher candidates and to examine that in terms of gender and being interested in sport variables. Study group is comprised by 453 teacher candidates consist of 232(51%) female and 221 (49%) male (Xage=21.75±2.06). Self-Esteem Scale is applied to the students as a data collection tool. In data analysis, one-way variance analysis and t-test for determining difference between arithmetic averages in independent groups are applied. According to the findings; generally the self-esteem level of the teacher candidates were found to be high. As a result of research, it is concluded that physical education and sport activities have positive effect on self-esteem as well as on many fields; and the level of taking part in activities has effect on self-esteem levels
Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının benlik saygısı düzeylerinin belirlenmesi ve cinsiyet, sporla ilgilenme değişkenleri açısından incelenmesidir. Araştırma grubunu, toplam 453 öğretmen adayı oluşturmuştur (Myaş=21.75±2.06). Veri toplama aracı olarak Benlik Saygısı Ölçeği uygulanmıştır. Verilerin analizlerinde, tek yönlü varyans analizi ve bağımsız guruplarda aritmetik ortalamalar arası farkı belirlemeye yönelik t-testi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda; beden eğitimi ve spor faaliyetlerinin birçok alanda olduğu gibi, benlik saygısı üzerinde de pozitif etkisi olduğu, faaliyetler içerisinde bulunma düzeylerinin, benlik saygısı düzeyleri üzerinde etkili olduğu sonucuna varılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Mart 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 35 Sayı: 2 |