The present study investigated tertiary-level English as a Foreign Language Teachers’/Instructors’ beliefs and perceptions of classroom management, discipline, and leadership in the classroom. In order to achieve this aim, EFL instructors completed the Teacher Self-efficacy in Classroom Management and Discipline Scale and two other open-ended questions asking them about their strengths and areas of improvement in classroom management and leadership. As revealed by the findings, EFL teachers reported their teaching and classroom management self-efficacy as somewhat high, while their view of external influences was neutral. Regarding the role of background variables, only, the experience was found to positively affect the self-reported measure of classroom management and discipline self-efficacy. Analysis of the qualitative data from the responses to open-ended questions further corroborated and expanded the quantitative data revealing diverse perspectives regarding EFL teachers’ strengths and areas of improvement in managing their classrooms more effectively.
Classroom management, EFL teachers, Leadership, Teacher self-efficacy, University
Bu çalışma üniversite düzeyinde İngilizce öğreten öğretim görevlilerinin sınıf yönetimi, disiplin ve sınıftaki liderlik inançlarını ve algılarını araştırmaktadır. Katılımcılardan; (a) katılımcı bilgi formunu, (b) Sınıf Yönetimi ve Disiplininde Öğretmen Öz-yeterliliği Ölçeği sorularını ve (c) sınıf yönetimi ve liderliği konusunda güçlü yönlerini ve kendilerini geliştirmek istedikleri alanları soran iki açık uçlu soruyu yanıtlamaları istenmiştir. Bulgulara göre, öğretim görevlileri öğretim ve sınıf yönetimi öz-yeterliklerini orta düzeyde yüksek olarak bildirmiş, dış etkilere ilişkin görüşleri konusunda ise kararsız oldukları gözlenmiştir. Katılımcıya ilişkin değişkenlerin rolü ile ilgili olarak, yalnızca deneyimin, sınıf yönetimi ve disiplin öz-yeterliliğini olumlu yönde etkilediği sonucuna varılmıştır. Açık uçlu sorulara verilen yanıtlardan elde edilen nitel verilerin analizi yoluyla, öğretim görevlilerinin güçlü yönlerine ve sınıflarını daha etkili bir şekilde yönetmek için kendilerini geliştirmek istedikleri alanlara ilişkin farklı bakış açıları sağlanmış ve böylelikle nicel veriler de desteklenmiş ve genişletilmiştir.
Sınıf yönetimi, Liderlik, Yabancı dil olarak İngilizce Öğretmenleri, Öğretmen öz-yeterliği, Üniversite
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar |
|
Yayımlanma Tarihi | 2 Eylül 2023 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 43 Sayı: 2 |
Bibtex | @araştırma makalesi { gefad1262348, journal = {Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {1301-9058}, address = {}, publisher = {Gazi Üniversitesi}, year = {2023}, volume = {43}, number = {2}, pages = {1053 - 1099}, doi = {10.17152/gefad.1262348}, title = {Classroom Management and Leadership among EFL instructors: Self-Efficacy, Strengths, and Improvement Areas}, key = {cite}, author = {Gokgoz-kurt, Burcu and Karaferye, Figen} } |
APA | Gokgoz-kurt, B. & Karaferye, F. (2023). Classroom Management and Leadership among EFL instructors: Self-Efficacy, Strengths, and Improvement Areas . Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi , 43 (2) , 1053-1099 . DOI: 10.17152/gefad.1262348 |
MLA | Gokgoz-kurt, B. , Karaferye, F. "Classroom Management and Leadership among EFL instructors: Self-Efficacy, Strengths, and Improvement Areas" . Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 43 (2023 ): 1053-1099 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/gefad/issue/79724/1262348> |
Chicago | Gokgoz-kurt, B. , Karaferye, F. "Classroom Management and Leadership among EFL instructors: Self-Efficacy, Strengths, and Improvement Areas". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 43 (2023 ): 1053-1099 |
RIS | TY - JOUR T1 - İngilizce Öğretmenlerinde Sınıf Yönetimi ve Liderlik: Öz-yeterlilik, Güçlü Yönler ve İyileştirme Alanları AU - BurcuGokgoz-kurt, FigenKaraferye Y1 - 2023 PY - 2023 N1 - doi: 10.17152/gefad.1262348 DO - 10.17152/gefad.1262348 T2 - Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 1053 EP - 1099 VL - 43 IS - 2 SN - 1301-9058- M3 - doi: 10.17152/gefad.1262348 UR - https://doi.org/10.17152/gefad.1262348 Y2 - 2023 ER - |
EndNote | %0 Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Classroom Management and Leadership among EFL instructors: Self-Efficacy, Strengths, and Improvement Areas %A Burcu Gokgoz-kurt , Figen Karaferye %T Classroom Management and Leadership among EFL instructors: Self-Efficacy, Strengths, and Improvement Areas %D 2023 %J Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi %P 1301-9058- %V 43 %N 2 %R doi: 10.17152/gefad.1262348 %U 10.17152/gefad.1262348 |
ISNAD | Gokgoz-kurt, Burcu , Karaferye, Figen . "Classroom Management and Leadership among EFL instructors: Self-Efficacy, Strengths, and Improvement Areas". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 43 / 2 (Eylül 2023): 1053-1099 . https://doi.org/10.17152/gefad.1262348 |
AMA | Gokgoz-kurt B. , Karaferye F. Classroom Management and Leadership among EFL instructors: Self-Efficacy, Strengths, and Improvement Areas. GEFAD. 2023; 43(2): 1053-1099. |
Vancouver | Gokgoz-kurt B. , Karaferye F. Classroom Management and Leadership among EFL instructors: Self-Efficacy, Strengths, and Improvement Areas. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2023; 43(2): 1053-1099. |
IEEE | B. Gokgoz-kurt ve F. Karaferye , "Classroom Management and Leadership among EFL instructors: Self-Efficacy, Strengths, and Improvement Areas", Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 43, sayı. 2, ss. 1053-1099, Eyl. 2023, doi:10.17152/gefad.1262348 |