Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Development of an Achievement Test: Seventh Grade Electric Circuits

Yıl 2025, Cilt: 45 Sayı: 1, 1 - 45, 30.04.2025
https://doi.org/10.17152/gefad.1443431

Öz

The primary objective of this study is to develop a valid and reliable multiple-choice assessment tool to measure seventh-grade students' achievement in the topic of "electric circuits," with a focus on the processes involved in test development. This study was conducted using survey design, one of the quantitative research designs. In pursuit of this objective, the researchers initially identified the aims of the test, the dimensions to be measured, and the learning outcomes, which led to the creation of 50 test items. Expert opinions were sought and incorporated, resulting in a refinement of the test to encompass 47 items. The revised 47-item test was then administered to a sample group of 273 eighth-grade students. To ensure test validity, an achievement table was prepared. The internal consistency of the test was assessed using Cronbach's alpha reliability coefficient, which yielded a value of 0.89, with an average item discrimination index of 0.44 and an average item difficulty index of 0.45. Subsequent analyses culminated in the development of the "Electric Circuits Academic Achievement Test," comprising 32 items, which is considered a valid and reliable measurement tool readily deployable by educators and experts. Researchers aiming to develop a valid and reliable, high-quality achievement test may opt for multi-stage multiple-choice tests instead of singular multiple-choice formats and may consider increasing the sample size to enhance population representativeness.

Kaynakça

  • Açıkgöz, M. ve Karslı, F. (2015). Alternatif ölçme-değerlendirme yaklaşımları kullanılarak iş ve enerji konusunda geliştirilen başarı testinin geçerlilik ve güvenirlik analizi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 1-25.
  • Akbulut, H. İ. ve Çepni, S. (2013). Bir üniteye yönelik başarı testi nasıl geliştirilir?: ilköğretim 7. sınıf kuvvet ve hareket ünitesine yönelik bir çalışma. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 18-44.
  • Akın, E. (2022). Green screen (chroma key) uygulamasının 6. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersi akademik başarılarına ve derse yönelik tutumlarına etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ordu Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ordu.
  • Akıncı, K. (2019). Ortaokul 7. sınıf insan ve çevre ilişkileri ünitesinde bilgisayar destekli öğretimin öğrenci başarısı üzerindeki etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Altan, T., Yadigaroğlu, M. ve Eryılmaz Muştu, Ö. (2024). Bir başarı testi geliştirme çalışması: 6.sınıf güneş sistemi ve tutulmalar ünitesi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 12(1), 143-192.
  • Altınkaynak Yaylacı, Ö. (2023). Ortaokul fen bilimleri dersinde görsel okuryazarlık destekli öğretimin öğrencilerin akademik başarısına etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aydın, M. (2010). Fen ve teknoloji öğretiminde tahmin-gözlem-açıklama tekniğinin kullanımının kavram yanılgılarının giderilmesine ve öğrenci başarısına etkisinin araştırılması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • Ayvacı, H. Ş. ve Durmuş, A. (2016). Bir başarı testi geliştirme çalışması: ısı ve sıcaklık başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 87-102.
  • Avcı, F. (2020). Yenilenmiş Bloom taksonomisine göre madde ve ısı başarı testi: geçerlik güvenirlik çalışması. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 263-292.
  • Bademci V. (2006a). Güvenirliği doğru anlamak ve bazı klişeleri yıkmak: bilinenlerin aksine, cronbach’ın alfa katsayısı, negatif ve –1’den küçük olabilir. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(12): 3-26.
  • Bademci V. (2006b). Tartışmayı sonlandırmak: cronbach’ın alfa katsayısı, iki değerli [0,1] ölçümlenmiş maddeler ile kullanılabilir. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 438-46.
  • Bademci, V. (2011). Türk eğitim ve biliminde bilimsel devrim: testler ya da ölçme araçları güvenilir ve geçerli değildir. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1): 16-32
  • Bakioğlu,B., Karamustafaoğlu,S. ve Karamustafaoğlu, O. (2014). 5. sınıf “vücudumuz bilmecesini çözelim” ünitesi başarı testi: geçerlik ve güvenirlik. Internatıonal Conference on Education in Mathematics, Science & Technology Abstract Book, s.61.
  • Batır, R. (2018). Ortaokul 7. sınıf fen bilimleri dersinin “elektrik enerjisi” ünitesinin laboratuvar temelli öğretimi ve akademik başarıya etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • Bolat, A. ve Karamustafaoğlu, S. (2019). Vücudumuzdaki sistemler ünitesi başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 131-159.
  • Başol, G. (2015). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. (3. Baskı). Pegem Akademi. Ankara
  • Bayar, M. F. (2019). Ortak bilgi yapılandırma modelinin ortaokul öğrencilerinin Güneş sistemi ve Tutulma konusunda bilimsel süreç becerilerine ve akademik başarılarına etkisi. Çevrimiçi Fen Eğitimi Dergisi, 4(1), 4-19.
  • Bayrakçeken, S. (2015). Test geliştirme. E. Karip (Ed.) Ölçme ve değerlendirme içinde (292-322.ss.). (7.Baskı) Ankara: Pegem Akademi.
  • Bilir, S. (2019). İlkokul dördüncü sınıf fen bilimleri dersi basit elektrik devreleri ünitesinde laboratuvar destekli öğretimin akademik başarı ve tutuma etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kastamonu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kastamonu.
  • Bryman, A. & Cramer, D. (1999). Quantitative data analysis with SPSS release 8 for Windows. London and New York, Taylor & Francis e-Library, Routledge.
  • Bolat, A. ve Karamustafaoğlu, S. (2019). Vücudumuzdaki sistemler ünitesi başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 131-159.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (17. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. (13. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyükgöze, H. ve Özdemir, M. (2019). Okul farkındalığı ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 46, 250-270.
  • Can Şen, H. C. ve Eryılmaz, A. (2011). Bir başarı testi geliştirme çalışması: basit elektrik devreleri başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, VIII (I), 1-39.
  • Cömert, H. (2019). Argümantasyona dayalı öğretimin 8. Sınıf öğrencilerinin akademik başarı, kavramsal anlama ve bilimsel süreç becerilerine etkisinin öğrenme stilleri açısından incelenmesi: asitler ve bazlar konusu. (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Çakır, M. ve Aldemir, B. (2011). İki aşamalı genetik kavramlar tanı testi geliştirme ve geçerlik çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 335-353.
  • Çakır, R. (2023). Teknoloji destekli fen öğretimi: tutum, başarı, motivasyon ve öğrenci görüşleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çalık M. ve Ayas A. (2003). Çözeltilerde kavram başarı testi hazırlama ve uygulama. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(14) 1-17.
  • Çelik, C. (2024). Artırılmış gerçeklik uygulamaları ile fen öğretiminin teknolojiye yönelik tutum, günlük yaşamla ilişkilendirme, akademik başarı ve kalıcılığa etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Çevik, A. (2019). Fen bilimleri dersinde kullanılan bellek destekleyici stratejilerin akademik başarı ve kalıcılığa etkisinin araştırılması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Çiftcibaşı, F. (2021). Fen eğitiminde kuantum öğrenme modeli ve etkililiği: Güneş sistemi ve Tutulmalar. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Amasya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Amasya.
  • Çil, M. (2019). Planetaryum destekli öğretimin 6. sınıf öğrencilerinin akademik başarıları ve zihinsel modelleri üzerine etkisinin belirlenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Demir, N., Kızılay, E. ve Bektaş, O. (2016). 7. sınıf çözeltiler konusunda başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(1), 209-237.
  • Demir, N. ve Öner Armağan, F. (2019). Astronomi başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 52-70.
  • Demirci, N. ve Efe, S. (2007). İlköğretim öğrencilerinin ses konusundaki kavram yanılgılarının belirlenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 1(1). 23-56.
  • Demircioğlu, G. (2015). Geçerlik ve Güvenirlik. E. Karip (Ed.) Ölçme ve değerlendirme içinde (89-122. ss.) (7. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Demirezen, S. (2010). Elektrik devreleri konusunda 7E modelinin öğrencilerin başarı, bilimsel süreç becerilerinin gelişimi, kavramsal başarıları ve kalıcılık düzeylerine etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Divarcı, Ö.F. (2022). Fen eğitiminde harmanlanmış öğrenmenin akademik başarı ve 21. yüzyıl becerilerinin gelişimine etkisinin incelenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Erciyes Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Dumanoğlu, F. ve Bezir Akçay, B. (2018). Elektrik enerjisi başarı testinin geliştirilmesi. Kafkas Üniversitesi e – Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 20-39.
  • Ekleş, Y. ve Doğru, M. (2024). Fen eğitiminde artırılmış gerçeklik: ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarı, kaygı ve bilişsel yük düzeyleri. Fen, Matematik, Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 7(2), 91-110.
  • Ercan, M. ve Çalışkan, İ. (2023). Araştırma-sorgulama ve beceri temelli fen bilimleri testi geliştirme çalışması-elektrik devreleri ünitesi örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 58, 2922-2947.
  • Erden Alan, H. (2019). Maddenin tanecikli yapısı ve saf maddeler konularında akıllı tahta kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına ve fene yönelik tutumlarına etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ağrı.
  • Erdoğan Karaş, Ö. (2019). 7. sınıf hücre ve bölünmeler ünitesinin react stratejisiyle öğretimi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Erişmiş, F. (2017). Akran öğretimi yönteminin 4.sınıf basit elektrik devresi ünitesinde kullanımının öğrenci akademik başarısı ve tutumuna etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ağrı.
  • Eryiğit, Y. (2024). 6. sınıf öğrencilerinin sabit süratli hareket konusu ile ilgili grafikleri çizme, okuma ve yorumlamada karşılaştıkları zorlukların belirlenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Fer, S. ve Cırık, İ. (2006). Öğretmenlerde ve öğrencilerde yapılandırmacı öğrenme ortamı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması nedir?. Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 1-26.
  • Gönen, S., Kocakaya F. ve Kocakaya S. (2011). Dinamik konusunda geçerliliği ve güvenilirliği sağlanmış bir başarı testi geliştirme çalışması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 40-57.
  • Güngörmez, H. G., ve Akgün, A. (2018) Ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersindeki kuvvet ve enerji ünitesine yönelik akademik başarı testi geliştirme çalışması. Ulusal Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 85-99
  • Heale, R. & Twycross A. (2017). Validity and reliability in quantitative studies. Evidence Based Nursing 18, 66-68. Web: https://ebn.bmj.com/content/ebnurs/18/3/66.full.pdf erişim tarihi: 28.11.2019.
  • İdin, S. ve Aydoğdu, C. (2016). Kuvvet ve hareket ünitesi başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Eğitim, bilim ve teknoloji araştırmaları Dergisi, 1(1), 14- 33.
  • İspir, B. (2021). Dördüncü sınıf basit elektrik devreleri ünitesinde öğrenme amaçlı yazma ve model tabanlı öğrenme etkinliklerinin başarıya etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Karacalı, K. (2022). Fen laboratuvarında kullanılan argümantasyon odaklı öğretimin öğrencilerin akademik başarılarına, sorgulayıcı öğrenme becerilerine ve yaratıcılıklarına etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Karaçallı, S. (2011). İlköğretim 4. sınıf fen ve teknoloji dersinde proje tabanlı öğrenme yönteminin akademik başarıya, tutuma ve kalıcılığa etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Burdur.
  • Kapan, G. (2019). 7. Sınıf fen bilimleri dersi elektrik devreleri ünitesinde STEM uygulamalarının akademik başarı, motivasyon ve bilimsel süreç becerilerine etkisinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Zonguldak.
  • Karasar, N. (2024). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar ilkeler teknikler. (39. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Karataş, E. (2022). Kuvvet ve hareket konusu ile ilgili bağlam temelli bir başarı testi geliştirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karayılan Tunç, M. (2019). Oyunlaştırma unsurlarının fen başarısına ve kalıcılığına etkisi: 'bitki ve hayvanlarda üreme, büyüme ve gelişme' ünitesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dicle Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Diyarbakır.
  • Karslı, G., Karamustafaoğlu, S. ve Kurt, M. (2019). Yenilenen fen bilimleri dersi öğretim programına yönelik 7. sınıf “Hücre ve Bölünmeler” ünitesi başarı testi: geçerlik ve güvenirlik. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 7(1), 68-98.
  • Kaya, S. ve Gül, Ş. (2020). 11. sınıflar için ‘sindirim sistemi’ konusuna yönelik başarı testi geliştirme çalışması. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 7 (13), 72– 97.
  • Keçeci, G., Yıldırım, P. ve Kırbağ Zengin, F. (2019). Sistemler akademik başarı testi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 3(1), 96-114.
  • Kenan, O. ve Özmen, H. (2014). Maddenin tanecikli yapısına yönelik iki aşamalı çoktan seçmeli bir testin geliştirilmesi ve uygulanması. Journal of Research in Education and Teaching, 3(3), 371-378.
  • Kılıç, Ç. (2024). Hücre ve bölünmeler ünitesi kapsamında “mobil telefon uygulamaları” ile desteklenmiş öğretim uygulamalarının öğrencilerin akademik başarılarına, bilimsel tutum ve bilimsel farkındalık düzeylerine etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kızkapan, O. ve Bektaş, O. (2018). Fen eğitiminde başarı testi geliştirilmesi: hücre bölünmesi ve kalıtım örneği. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 1-18.
  • Köroğlu, M. N., Karaca, M. ve Bektaş, O. (2023). Maddenin yapısı ve özellikleri konusunda başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 1-32.
  • Kurnaz, M. A. ve Yiğit, N. (2010). Fizik tutum ölçeği: geliştirilmesi, geçerliliği ve güvenilirliği. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 4(1), 29-49.
  • Kurt, A., Aydın, M. ve Bekereci, Ü. (2023). 6. sınıf ses ve özellikleri ünitesine yönelik başarı testi geliştirme çalışması: geçerlik ve güvenirlik analizi. e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(3), 20-33.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2024). Fen bilimleri öğretim programı. Ankara.
  • MacCallum, R. C., Widaman, K. F., Zhang, S. & Hong, S. (1999). Sample size in factor analysis. Psychological Methods, 4, 84-99.
  • Nacaroğlu, O., Bektaş, O. ve Kızkapan, O. (2020). Madde döngüleri ve çevre sorunları konusunda başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Education Journal, 28(1), 36-51.
  • Osborne, J. & Costello, A. B. (2004). Sample size and subject to item ratio in principal components analysis. Practical Assessment, Research & Evaluation, 9(11). Ortaakarsu, F. (2024). Fen öğretiminde web 2.0 araçlarının akademik başarı, motivasyon ve hatırlama düzeyine etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Özaşkın Arslan, A.G. ve Karamustafaoğlu, S. (2019). 2018 fen bilimleri öğretim programı kapsamındaki 7. sınıf güneş sistemi ve ötesi ünitesine yönelik bir başarı testi geliştirme. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(2), 172-205.
  • Özcan, H., Boz, C. ve Özkaya, A. (2020). 7. sınıf öğrencilerinin hücre konusuyla ilgili anlayışlarını ölçmeye yönelik bir test geliştirme çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17 (46), 203-233.
  • Özcan, H., Koca, E. ve Söğüt, M. (2019). Ortaokul öğrencilerinin basınç kavramıyla ilgili anlayışlarını ölçmeye yönelik bir test geliştirme çalışması. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 6(1), 130-144.
  • Özçelik, D.A. (1992). Ölçme ve değerlendirme. Ankara: ÖSYM
  • Özel, E. (2019). Görsel eğitim materyali olan infografiklerin fen bilimleri öğretiminde akademik başarıya etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Bayburt Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bayburt.
  • Özer, F. (2017). Ciddi oyunların ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersi akademik başarılarına, derse yönelik motivasyonlarına ve problem çözme becerilerine etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Özkan, E. B. ve Eryılmaz Muştu, Ö. (2018). 8. sınıf basit makineler ünitesine yönelik başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 737-754.
  • Özkılıç, G. E., Bektaş, O. ve Karaca, M. (2023). Sindirim sistemi ünitesine yönelik başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Araştırma ve Deneyim Dergisi, 8 (1), 115-154.
  • Özkurt Öztürk, B. (2019). Fen eğitiminde senaryo temelli öğrenmenin öğrencilerin akademik başarı, tutum ve kalıcılığına etkisi: “insan ve çevre ünitesi örneği”. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ömer Halisdemir Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
  • Pazar, B. ve Karamustafaoğlu, S. (2023). “Saf madde ve karışımlar” ünitesi başarı Testi Geliştirme: Geçerlik ve Güvenirlik. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 404-432.
  • Salar, R. (2018). Fizik eğitiminde farklılaştırılmış öğretim ve 5E öğrenme modelinin farklı değişkenler üzerine etkisi. (Yayımlanmamış doktora lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Saraç, H. (2018). Fen bilimleri dersi ‘Maddenin Değişimi’ ünitesi ile ilgili başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 416-445.
  • Sarıçetin, Z. (2021). 7. sınıf ışığın madde ile etkileşimi ünitesine yönelik başarı testi geliştirme çalışması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • Sarıkaya, D. (2020). Eğitim bilişim ağı (EBA) ve deney destekli etkinliklerin 7. Sınıf elektrik devreleri ünitesinin öğretimine etkisinin incelenmesi ve öğrenci görüşleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kastamonu Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kastamonu.
  • Saylan Kırmızıgül, A. ve Kaya H. (2019). Aynalarda yansıma ve ışığın soğrulması konusunda geçerliliği ve güvenilirliği sağlanmış başarı testi geliştirme çalışması. Journal of Theoretical Educational Science, 12(2), 474-493.
  • Solak, M. (2020). İlköğretim birinci kademe dördüncü sınıf fen bilimleri dersinde uygulanan istasyon tekniğinin öğrencilerin fen bilimleri dersine yönelik öz yeterliklerine ve ders başarılarına etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Sontay, G. ve Karamustafaoğlu, S. (2017). 5. sınıf fen bilimleri dersi “Yer Kabuğunun Gizemi” ünitesine yönelik başarı testi geliştirme. Fen Bilimleri Öğretim Dergisi, 5(1), 62-86.
  • Soylu, Ü.İ., Karamustafaoğlu, S. ve Karamustafaoğlu, O. (2020). 6. sınıf “madde ve ısı” ünitesi başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 271–293.
  • Subaşı, Y. (2022). Tasarım temelli fen eğitiminin ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına, mühendislik bilgi düzeylerine, teknoloji algılarına ve teknolojik problem çözme becerilerine etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Şeker Küçükoğlu, B. (2024). Argümantasyon destekli akran öğretimi yönteminin öğrencilerin akademik başarıları ve fene yönelik motivasyonlarına etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Şencan, H. (2005). Faktör analizi ve geçerlilik. geçerlilik ve güvenilirlik, (1. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Şener, N., ve Taş, E. (2017). Developing achievement test: a research for assessment of 5th grade biology subject. Journal of Education and Learning, 6(2), 254.
  • Tabaru, G. (2017). İlkokul 4. sınıf öğrencilerine fen bilimleri dersinde uygulanan STEM temelli etkinliklerin çeşitli değişkenlere etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ömer Halisdemir Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
  • Talaslıoğlu, S.S. (2024). İşbirlikli problem çözme etkinliklerinin ortaokul 7. Sınıf öğrencilerinin çevre konusundaki akademik başarılarına, motivasyonlarına, iletişim, sosyal ve problem çözme becerilerine etkisinin incelenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi, Ankara: Nobel Yayıncılık Timur, S., Doğan, F., İmer Çetin, N., Timur, B. ve Işık, R. (2019). 6. sınıf hücre konusuna ilişkin başarı testi geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48(2), 1202-1219.
  • Tekin, H. (2010). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (20. Baskı). Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Turan, K. (2012). 5. Sınıf öğrencilerinin basit elektrik devreleri konusundaki başarısına bilgisayar destekli öğretimin etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Turgut, M.F. ve Baykul, Y. (2019). Eğitimde ölçme ve Değerlendirme (8. Baskı). Pegem Akademi: Ankara.
  • Tutar, M. (2023). 6. sınıf “vücudumuzdaki sistemler ve sağlığı” ünitesine yönelik react stratejisine göre geliştirilen öğretim etkinliklerinin akademik başarı ve yaşam becerilerine etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Amasya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Amasya.
  • Uçar, R. ve Aktamış, H. (2019). Astronomi’ye yönelik tutum ölçeği ve 7. sınıf “güneş sistemi ve ötesi” ünitesine yönelik başarı testi geliştirme çalışması. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(1), 57-79.
  • Üzüm, B. (2023). 6. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersinde kazanımlara ulaşılma düzeyinin belirlenmesi: Güneş sistemi ve tutulmalar ünitesi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 14(27), 88-106.
  • Webb, N. L. (2007). Issues related to judging the alignment of curriculum standards and assessments. Applied Measurement in Education, 20(1), 7-25.
  • Yalçın, S. (2024). Argümantasyona dayalı öğrenme yönteminin 6. sınıf öğrencilerinin epistemolojik inançlarına ve akademik başarılarına etkisinin incelenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Bolu.
  • Yanar, S., Saylan Kırmızıgül, A. ve Kaya, H. (2019). 6. sınıf ışık ve ses konusuna yönelik başarı testi geliştirme çalışması. SDU International Journal of Educational Studies, 6(2), 53-72.
  • Yazıcıoğlu, S., ve Çavuş Güngören, S. (2019). Fen bilgisi öğretiminde oyun temelli etkinliklerin ortaokul öğrencilerinin başarı, motivasyon, tutum ve cinsiyet değişkeni üzerindeki etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 13(1), 389-413.
  • Yetişir, H. (2019). Mobil cihazlarla artırılmış gerçeklik uygulamalarının öğrencilerin akademik başarı, tutum ve kalıcılığına etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) Ömer Halisdemir Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, T. (2019). Biyoloji öğretiminde hikâye destekli etkinliklerin ilköğretim öğrencilerinin akademik başarı, tutum ve kalıcılığına etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Yıldırım, P. (2023). Fen bilimleri dersinde uygulanan stem ve steam etkinliklerinin 7. Sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına, motivasyonlarına, yaratıcılıklarına ve girişimciliklerine etkisinin incelenmesi: karma yöntem araştırması. (Yayımlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Yıldız, E. (2019). Tasarım temelli fen öğretiminin 4. Sınıf öğrencilerinin akademik başarısına ve tutumuna etkisi: basit elektrik devreleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur.
  • Yılmaz, A. (2015). Ölçme-değerlendirmede testler. E. Karip (Ed). Ölçme ve değerlendirme içinde (152-229. ss.) (7.Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Yılmaz, F. N. (2019). 7. sınıf insan ve çevre konusuna yönelik eğitici broşür kitapçık destekli fen öğretiminin öğrencilerin akademik başarı ve algı düzeylerine etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ordu Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ordu.
  • Yılmaz, E. (2021). Çevrimiçi kavram öğretim materyaliyle bütünleştirilen öğretim yöntemlerinin başarı, kalıcılık ve motivasyona etkileri: gömülü karma desen. (Yayımlanmamış doktora tezi). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur.
  • Yılmazer, U. (2012). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Teorem Yayıncılık. Web: https://kaanonaran.files.wordpress.com/2015/02/ec49fitimdec3b6lc3a7medec49ferlendirme.pdf Erişim Tarihi: 11.11.2019.
  • Yılmaz, A. (2015). Ölçme-değerlendirmede testler. E. Karip (Ed). Ölçme ve değerlendirme içinde (152-229.ss.) (7. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.

Bir Başarı Testi Geliştirme Çalışması: 7. Sınıf Elektrik Devreleri

Yıl 2025, Cilt: 45 Sayı: 1, 1 - 45, 30.04.2025
https://doi.org/10.17152/gefad.1443431

Öz

Bu araştırmanın temel amacı, test geliştirme süreçlerini göz önünde bulundurarak yedinci sınıf öğrencilerinin "elektrik devreleri" konusundaki başarılarını ölçmek için çoktan seçmeli bir ölçme aracı geliştirmektir. Bu çalışma nicel araştırma desenlerinden biri olan tarama deseni kullanılarak yürütülmüştür. Bu amaç doğrultusunda öncelikle testin amacı, ölçülecek özellikler ve kazanımlar belirlenmiş ve 50 soru hazırlanmıştır. Alanında uzman kişilere danışılarak görüşleri alınmış ve bu görüşler doğrultusunda soru sayısı 47’ye düşürülmüştür. Hazırlanan 47 soruluk test 273 kişilik örneklem grubuna uygulanmıştır. Örneklem grubu sekizinci sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır. Testin kapsam geçerliğinin sağlanabilmesi için belirtke tablosu hazırlanmıştır. Testin Cronbach alfa güvenirlik katsayısı 0.89, ortalama madde ayırt ediciliği 0.44, ortalama madde güçlük indeksi 0.45 bulunmuştur. Sonuç olarak yapılan analizler sonucunda, 32 maddeden oluşan, öğretmenlerin ve uzmanların rahatlıkla kullanabileceği geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu düşünülen “Elektrik Devreleri Akademik Başarı Testi” geliştirilmiştir. Geçerli ve güvenilir, nitelikli bir başarı testi geliştirmeyi düşünen araştırmacılar sadece çoktan seçmeli bir test kullanmak yerine birkaç aşamadan oluşan çoktan seçmeli testleri tercih edebilirler ve örneklem sayısını arttırarak evrenin temsil edilme oranını da arttırılabilirler.

Kaynakça

  • Açıkgöz, M. ve Karslı, F. (2015). Alternatif ölçme-değerlendirme yaklaşımları kullanılarak iş ve enerji konusunda geliştirilen başarı testinin geçerlilik ve güvenirlik analizi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 1-25.
  • Akbulut, H. İ. ve Çepni, S. (2013). Bir üniteye yönelik başarı testi nasıl geliştirilir?: ilköğretim 7. sınıf kuvvet ve hareket ünitesine yönelik bir çalışma. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 18-44.
  • Akın, E. (2022). Green screen (chroma key) uygulamasının 6. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersi akademik başarılarına ve derse yönelik tutumlarına etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ordu Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ordu.
  • Akıncı, K. (2019). Ortaokul 7. sınıf insan ve çevre ilişkileri ünitesinde bilgisayar destekli öğretimin öğrenci başarısı üzerindeki etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Altan, T., Yadigaroğlu, M. ve Eryılmaz Muştu, Ö. (2024). Bir başarı testi geliştirme çalışması: 6.sınıf güneş sistemi ve tutulmalar ünitesi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 12(1), 143-192.
  • Altınkaynak Yaylacı, Ö. (2023). Ortaokul fen bilimleri dersinde görsel okuryazarlık destekli öğretimin öğrencilerin akademik başarısına etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aydın, M. (2010). Fen ve teknoloji öğretiminde tahmin-gözlem-açıklama tekniğinin kullanımının kavram yanılgılarının giderilmesine ve öğrenci başarısına etkisinin araştırılması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • Ayvacı, H. Ş. ve Durmuş, A. (2016). Bir başarı testi geliştirme çalışması: ısı ve sıcaklık başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 87-102.
  • Avcı, F. (2020). Yenilenmiş Bloom taksonomisine göre madde ve ısı başarı testi: geçerlik güvenirlik çalışması. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 263-292.
  • Bademci V. (2006a). Güvenirliği doğru anlamak ve bazı klişeleri yıkmak: bilinenlerin aksine, cronbach’ın alfa katsayısı, negatif ve –1’den küçük olabilir. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(12): 3-26.
  • Bademci V. (2006b). Tartışmayı sonlandırmak: cronbach’ın alfa katsayısı, iki değerli [0,1] ölçümlenmiş maddeler ile kullanılabilir. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 438-46.
  • Bademci, V. (2011). Türk eğitim ve biliminde bilimsel devrim: testler ya da ölçme araçları güvenilir ve geçerli değildir. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1): 16-32
  • Bakioğlu,B., Karamustafaoğlu,S. ve Karamustafaoğlu, O. (2014). 5. sınıf “vücudumuz bilmecesini çözelim” ünitesi başarı testi: geçerlik ve güvenirlik. Internatıonal Conference on Education in Mathematics, Science & Technology Abstract Book, s.61.
  • Batır, R. (2018). Ortaokul 7. sınıf fen bilimleri dersinin “elektrik enerjisi” ünitesinin laboratuvar temelli öğretimi ve akademik başarıya etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • Bolat, A. ve Karamustafaoğlu, S. (2019). Vücudumuzdaki sistemler ünitesi başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 131-159.
  • Başol, G. (2015). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. (3. Baskı). Pegem Akademi. Ankara
  • Bayar, M. F. (2019). Ortak bilgi yapılandırma modelinin ortaokul öğrencilerinin Güneş sistemi ve Tutulma konusunda bilimsel süreç becerilerine ve akademik başarılarına etkisi. Çevrimiçi Fen Eğitimi Dergisi, 4(1), 4-19.
  • Bayrakçeken, S. (2015). Test geliştirme. E. Karip (Ed.) Ölçme ve değerlendirme içinde (292-322.ss.). (7.Baskı) Ankara: Pegem Akademi.
  • Bilir, S. (2019). İlkokul dördüncü sınıf fen bilimleri dersi basit elektrik devreleri ünitesinde laboratuvar destekli öğretimin akademik başarı ve tutuma etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kastamonu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kastamonu.
  • Bryman, A. & Cramer, D. (1999). Quantitative data analysis with SPSS release 8 for Windows. London and New York, Taylor & Francis e-Library, Routledge.
  • Bolat, A. ve Karamustafaoğlu, S. (2019). Vücudumuzdaki sistemler ünitesi başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 131-159.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (17. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. (13. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyükgöze, H. ve Özdemir, M. (2019). Okul farkındalığı ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 46, 250-270.
  • Can Şen, H. C. ve Eryılmaz, A. (2011). Bir başarı testi geliştirme çalışması: basit elektrik devreleri başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, VIII (I), 1-39.
  • Cömert, H. (2019). Argümantasyona dayalı öğretimin 8. Sınıf öğrencilerinin akademik başarı, kavramsal anlama ve bilimsel süreç becerilerine etkisinin öğrenme stilleri açısından incelenmesi: asitler ve bazlar konusu. (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Çakır, M. ve Aldemir, B. (2011). İki aşamalı genetik kavramlar tanı testi geliştirme ve geçerlik çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 335-353.
  • Çakır, R. (2023). Teknoloji destekli fen öğretimi: tutum, başarı, motivasyon ve öğrenci görüşleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çalık M. ve Ayas A. (2003). Çözeltilerde kavram başarı testi hazırlama ve uygulama. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(14) 1-17.
  • Çelik, C. (2024). Artırılmış gerçeklik uygulamaları ile fen öğretiminin teknolojiye yönelik tutum, günlük yaşamla ilişkilendirme, akademik başarı ve kalıcılığa etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Çevik, A. (2019). Fen bilimleri dersinde kullanılan bellek destekleyici stratejilerin akademik başarı ve kalıcılığa etkisinin araştırılması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Çiftcibaşı, F. (2021). Fen eğitiminde kuantum öğrenme modeli ve etkililiği: Güneş sistemi ve Tutulmalar. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Amasya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Amasya.
  • Çil, M. (2019). Planetaryum destekli öğretimin 6. sınıf öğrencilerinin akademik başarıları ve zihinsel modelleri üzerine etkisinin belirlenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Demir, N., Kızılay, E. ve Bektaş, O. (2016). 7. sınıf çözeltiler konusunda başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(1), 209-237.
  • Demir, N. ve Öner Armağan, F. (2019). Astronomi başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 52-70.
  • Demirci, N. ve Efe, S. (2007). İlköğretim öğrencilerinin ses konusundaki kavram yanılgılarının belirlenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 1(1). 23-56.
  • Demircioğlu, G. (2015). Geçerlik ve Güvenirlik. E. Karip (Ed.) Ölçme ve değerlendirme içinde (89-122. ss.) (7. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Demirezen, S. (2010). Elektrik devreleri konusunda 7E modelinin öğrencilerin başarı, bilimsel süreç becerilerinin gelişimi, kavramsal başarıları ve kalıcılık düzeylerine etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Divarcı, Ö.F. (2022). Fen eğitiminde harmanlanmış öğrenmenin akademik başarı ve 21. yüzyıl becerilerinin gelişimine etkisinin incelenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Erciyes Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Dumanoğlu, F. ve Bezir Akçay, B. (2018). Elektrik enerjisi başarı testinin geliştirilmesi. Kafkas Üniversitesi e – Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 20-39.
  • Ekleş, Y. ve Doğru, M. (2024). Fen eğitiminde artırılmış gerçeklik: ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarı, kaygı ve bilişsel yük düzeyleri. Fen, Matematik, Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 7(2), 91-110.
  • Ercan, M. ve Çalışkan, İ. (2023). Araştırma-sorgulama ve beceri temelli fen bilimleri testi geliştirme çalışması-elektrik devreleri ünitesi örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 58, 2922-2947.
  • Erden Alan, H. (2019). Maddenin tanecikli yapısı ve saf maddeler konularında akıllı tahta kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına ve fene yönelik tutumlarına etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ağrı.
  • Erdoğan Karaş, Ö. (2019). 7. sınıf hücre ve bölünmeler ünitesinin react stratejisiyle öğretimi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Erişmiş, F. (2017). Akran öğretimi yönteminin 4.sınıf basit elektrik devresi ünitesinde kullanımının öğrenci akademik başarısı ve tutumuna etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ağrı.
  • Eryiğit, Y. (2024). 6. sınıf öğrencilerinin sabit süratli hareket konusu ile ilgili grafikleri çizme, okuma ve yorumlamada karşılaştıkları zorlukların belirlenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Fer, S. ve Cırık, İ. (2006). Öğretmenlerde ve öğrencilerde yapılandırmacı öğrenme ortamı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması nedir?. Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 1-26.
  • Gönen, S., Kocakaya F. ve Kocakaya S. (2011). Dinamik konusunda geçerliliği ve güvenilirliği sağlanmış bir başarı testi geliştirme çalışması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 40-57.
  • Güngörmez, H. G., ve Akgün, A. (2018) Ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersindeki kuvvet ve enerji ünitesine yönelik akademik başarı testi geliştirme çalışması. Ulusal Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 85-99
  • Heale, R. & Twycross A. (2017). Validity and reliability in quantitative studies. Evidence Based Nursing 18, 66-68. Web: https://ebn.bmj.com/content/ebnurs/18/3/66.full.pdf erişim tarihi: 28.11.2019.
  • İdin, S. ve Aydoğdu, C. (2016). Kuvvet ve hareket ünitesi başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Eğitim, bilim ve teknoloji araştırmaları Dergisi, 1(1), 14- 33.
  • İspir, B. (2021). Dördüncü sınıf basit elektrik devreleri ünitesinde öğrenme amaçlı yazma ve model tabanlı öğrenme etkinliklerinin başarıya etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Karacalı, K. (2022). Fen laboratuvarında kullanılan argümantasyon odaklı öğretimin öğrencilerin akademik başarılarına, sorgulayıcı öğrenme becerilerine ve yaratıcılıklarına etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Karaçallı, S. (2011). İlköğretim 4. sınıf fen ve teknoloji dersinde proje tabanlı öğrenme yönteminin akademik başarıya, tutuma ve kalıcılığa etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Burdur.
  • Kapan, G. (2019). 7. Sınıf fen bilimleri dersi elektrik devreleri ünitesinde STEM uygulamalarının akademik başarı, motivasyon ve bilimsel süreç becerilerine etkisinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Zonguldak.
  • Karasar, N. (2024). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar ilkeler teknikler. (39. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Karataş, E. (2022). Kuvvet ve hareket konusu ile ilgili bağlam temelli bir başarı testi geliştirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karayılan Tunç, M. (2019). Oyunlaştırma unsurlarının fen başarısına ve kalıcılığına etkisi: 'bitki ve hayvanlarda üreme, büyüme ve gelişme' ünitesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dicle Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Diyarbakır.
  • Karslı, G., Karamustafaoğlu, S. ve Kurt, M. (2019). Yenilenen fen bilimleri dersi öğretim programına yönelik 7. sınıf “Hücre ve Bölünmeler” ünitesi başarı testi: geçerlik ve güvenirlik. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 7(1), 68-98.
  • Kaya, S. ve Gül, Ş. (2020). 11. sınıflar için ‘sindirim sistemi’ konusuna yönelik başarı testi geliştirme çalışması. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 7 (13), 72– 97.
  • Keçeci, G., Yıldırım, P. ve Kırbağ Zengin, F. (2019). Sistemler akademik başarı testi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 3(1), 96-114.
  • Kenan, O. ve Özmen, H. (2014). Maddenin tanecikli yapısına yönelik iki aşamalı çoktan seçmeli bir testin geliştirilmesi ve uygulanması. Journal of Research in Education and Teaching, 3(3), 371-378.
  • Kılıç, Ç. (2024). Hücre ve bölünmeler ünitesi kapsamında “mobil telefon uygulamaları” ile desteklenmiş öğretim uygulamalarının öğrencilerin akademik başarılarına, bilimsel tutum ve bilimsel farkındalık düzeylerine etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kızkapan, O. ve Bektaş, O. (2018). Fen eğitiminde başarı testi geliştirilmesi: hücre bölünmesi ve kalıtım örneği. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 1-18.
  • Köroğlu, M. N., Karaca, M. ve Bektaş, O. (2023). Maddenin yapısı ve özellikleri konusunda başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 1-32.
  • Kurnaz, M. A. ve Yiğit, N. (2010). Fizik tutum ölçeği: geliştirilmesi, geçerliliği ve güvenilirliği. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 4(1), 29-49.
  • Kurt, A., Aydın, M. ve Bekereci, Ü. (2023). 6. sınıf ses ve özellikleri ünitesine yönelik başarı testi geliştirme çalışması: geçerlik ve güvenirlik analizi. e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(3), 20-33.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2024). Fen bilimleri öğretim programı. Ankara.
  • MacCallum, R. C., Widaman, K. F., Zhang, S. & Hong, S. (1999). Sample size in factor analysis. Psychological Methods, 4, 84-99.
  • Nacaroğlu, O., Bektaş, O. ve Kızkapan, O. (2020). Madde döngüleri ve çevre sorunları konusunda başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Education Journal, 28(1), 36-51.
  • Osborne, J. & Costello, A. B. (2004). Sample size and subject to item ratio in principal components analysis. Practical Assessment, Research & Evaluation, 9(11). Ortaakarsu, F. (2024). Fen öğretiminde web 2.0 araçlarının akademik başarı, motivasyon ve hatırlama düzeyine etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Özaşkın Arslan, A.G. ve Karamustafaoğlu, S. (2019). 2018 fen bilimleri öğretim programı kapsamındaki 7. sınıf güneş sistemi ve ötesi ünitesine yönelik bir başarı testi geliştirme. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(2), 172-205.
  • Özcan, H., Boz, C. ve Özkaya, A. (2020). 7. sınıf öğrencilerinin hücre konusuyla ilgili anlayışlarını ölçmeye yönelik bir test geliştirme çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17 (46), 203-233.
  • Özcan, H., Koca, E. ve Söğüt, M. (2019). Ortaokul öğrencilerinin basınç kavramıyla ilgili anlayışlarını ölçmeye yönelik bir test geliştirme çalışması. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 6(1), 130-144.
  • Özçelik, D.A. (1992). Ölçme ve değerlendirme. Ankara: ÖSYM
  • Özel, E. (2019). Görsel eğitim materyali olan infografiklerin fen bilimleri öğretiminde akademik başarıya etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Bayburt Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bayburt.
  • Özer, F. (2017). Ciddi oyunların ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersi akademik başarılarına, derse yönelik motivasyonlarına ve problem çözme becerilerine etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Özkan, E. B. ve Eryılmaz Muştu, Ö. (2018). 8. sınıf basit makineler ünitesine yönelik başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 737-754.
  • Özkılıç, G. E., Bektaş, O. ve Karaca, M. (2023). Sindirim sistemi ünitesine yönelik başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Araştırma ve Deneyim Dergisi, 8 (1), 115-154.
  • Özkurt Öztürk, B. (2019). Fen eğitiminde senaryo temelli öğrenmenin öğrencilerin akademik başarı, tutum ve kalıcılığına etkisi: “insan ve çevre ünitesi örneği”. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ömer Halisdemir Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
  • Pazar, B. ve Karamustafaoğlu, S. (2023). “Saf madde ve karışımlar” ünitesi başarı Testi Geliştirme: Geçerlik ve Güvenirlik. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 404-432.
  • Salar, R. (2018). Fizik eğitiminde farklılaştırılmış öğretim ve 5E öğrenme modelinin farklı değişkenler üzerine etkisi. (Yayımlanmamış doktora lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Saraç, H. (2018). Fen bilimleri dersi ‘Maddenin Değişimi’ ünitesi ile ilgili başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 416-445.
  • Sarıçetin, Z. (2021). 7. sınıf ışığın madde ile etkileşimi ünitesine yönelik başarı testi geliştirme çalışması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • Sarıkaya, D. (2020). Eğitim bilişim ağı (EBA) ve deney destekli etkinliklerin 7. Sınıf elektrik devreleri ünitesinin öğretimine etkisinin incelenmesi ve öğrenci görüşleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kastamonu Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kastamonu.
  • Saylan Kırmızıgül, A. ve Kaya H. (2019). Aynalarda yansıma ve ışığın soğrulması konusunda geçerliliği ve güvenilirliği sağlanmış başarı testi geliştirme çalışması. Journal of Theoretical Educational Science, 12(2), 474-493.
  • Solak, M. (2020). İlköğretim birinci kademe dördüncü sınıf fen bilimleri dersinde uygulanan istasyon tekniğinin öğrencilerin fen bilimleri dersine yönelik öz yeterliklerine ve ders başarılarına etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Sontay, G. ve Karamustafaoğlu, S. (2017). 5. sınıf fen bilimleri dersi “Yer Kabuğunun Gizemi” ünitesine yönelik başarı testi geliştirme. Fen Bilimleri Öğretim Dergisi, 5(1), 62-86.
  • Soylu, Ü.İ., Karamustafaoğlu, S. ve Karamustafaoğlu, O. (2020). 6. sınıf “madde ve ısı” ünitesi başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 271–293.
  • Subaşı, Y. (2022). Tasarım temelli fen eğitiminin ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına, mühendislik bilgi düzeylerine, teknoloji algılarına ve teknolojik problem çözme becerilerine etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Şeker Küçükoğlu, B. (2024). Argümantasyon destekli akran öğretimi yönteminin öğrencilerin akademik başarıları ve fene yönelik motivasyonlarına etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Şencan, H. (2005). Faktör analizi ve geçerlilik. geçerlilik ve güvenilirlik, (1. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Şener, N., ve Taş, E. (2017). Developing achievement test: a research for assessment of 5th grade biology subject. Journal of Education and Learning, 6(2), 254.
  • Tabaru, G. (2017). İlkokul 4. sınıf öğrencilerine fen bilimleri dersinde uygulanan STEM temelli etkinliklerin çeşitli değişkenlere etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ömer Halisdemir Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
  • Talaslıoğlu, S.S. (2024). İşbirlikli problem çözme etkinliklerinin ortaokul 7. Sınıf öğrencilerinin çevre konusundaki akademik başarılarına, motivasyonlarına, iletişim, sosyal ve problem çözme becerilerine etkisinin incelenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi, Ankara: Nobel Yayıncılık Timur, S., Doğan, F., İmer Çetin, N., Timur, B. ve Işık, R. (2019). 6. sınıf hücre konusuna ilişkin başarı testi geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48(2), 1202-1219.
  • Tekin, H. (2010). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (20. Baskı). Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Turan, K. (2012). 5. Sınıf öğrencilerinin basit elektrik devreleri konusundaki başarısına bilgisayar destekli öğretimin etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Turgut, M.F. ve Baykul, Y. (2019). Eğitimde ölçme ve Değerlendirme (8. Baskı). Pegem Akademi: Ankara.
  • Tutar, M. (2023). 6. sınıf “vücudumuzdaki sistemler ve sağlığı” ünitesine yönelik react stratejisine göre geliştirilen öğretim etkinliklerinin akademik başarı ve yaşam becerilerine etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Amasya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Amasya.
  • Uçar, R. ve Aktamış, H. (2019). Astronomi’ye yönelik tutum ölçeği ve 7. sınıf “güneş sistemi ve ötesi” ünitesine yönelik başarı testi geliştirme çalışması. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(1), 57-79.
  • Üzüm, B. (2023). 6. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersinde kazanımlara ulaşılma düzeyinin belirlenmesi: Güneş sistemi ve tutulmalar ünitesi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 14(27), 88-106.
  • Webb, N. L. (2007). Issues related to judging the alignment of curriculum standards and assessments. Applied Measurement in Education, 20(1), 7-25.
  • Yalçın, S. (2024). Argümantasyona dayalı öğrenme yönteminin 6. sınıf öğrencilerinin epistemolojik inançlarına ve akademik başarılarına etkisinin incelenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Bolu.
  • Yanar, S., Saylan Kırmızıgül, A. ve Kaya, H. (2019). 6. sınıf ışık ve ses konusuna yönelik başarı testi geliştirme çalışması. SDU International Journal of Educational Studies, 6(2), 53-72.
  • Yazıcıoğlu, S., ve Çavuş Güngören, S. (2019). Fen bilgisi öğretiminde oyun temelli etkinliklerin ortaokul öğrencilerinin başarı, motivasyon, tutum ve cinsiyet değişkeni üzerindeki etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 13(1), 389-413.
  • Yetişir, H. (2019). Mobil cihazlarla artırılmış gerçeklik uygulamalarının öğrencilerin akademik başarı, tutum ve kalıcılığına etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) Ömer Halisdemir Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, T. (2019). Biyoloji öğretiminde hikâye destekli etkinliklerin ilköğretim öğrencilerinin akademik başarı, tutum ve kalıcılığına etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Yıldırım, P. (2023). Fen bilimleri dersinde uygulanan stem ve steam etkinliklerinin 7. Sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına, motivasyonlarına, yaratıcılıklarına ve girişimciliklerine etkisinin incelenmesi: karma yöntem araştırması. (Yayımlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Yıldız, E. (2019). Tasarım temelli fen öğretiminin 4. Sınıf öğrencilerinin akademik başarısına ve tutumuna etkisi: basit elektrik devreleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur.
  • Yılmaz, A. (2015). Ölçme-değerlendirmede testler. E. Karip (Ed). Ölçme ve değerlendirme içinde (152-229. ss.) (7.Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Yılmaz, F. N. (2019). 7. sınıf insan ve çevre konusuna yönelik eğitici broşür kitapçık destekli fen öğretiminin öğrencilerin akademik başarı ve algı düzeylerine etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ordu Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ordu.
  • Yılmaz, E. (2021). Çevrimiçi kavram öğretim materyaliyle bütünleştirilen öğretim yöntemlerinin başarı, kalıcılık ve motivasyona etkileri: gömülü karma desen. (Yayımlanmamış doktora tezi). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur.
  • Yılmazer, U. (2012). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Teorem Yayıncılık. Web: https://kaanonaran.files.wordpress.com/2015/02/ec49fitimdec3b6lc3a7medec49ferlendirme.pdf Erişim Tarihi: 11.11.2019.
  • Yılmaz, A. (2015). Ölçme-değerlendirmede testler. E. Karip (Ed). Ölçme ve değerlendirme içinde (152-229.ss.) (7. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
Toplam 116 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Fen Bilgisi Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özge Ersoy 0000-0001-7261-4341

Mustafa Ergun 0000-0003-4471-6601

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 27 Şubat 2024
Kabul Tarihi 13 Ocak 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 45 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ersoy, Ö., & Ergun, M. (2025). Bir Başarı Testi Geliştirme Çalışması: 7. Sınıf Elektrik Devreleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 45(1), 1-45. https://doi.org/10.17152/gefad.1443431
AMA Ersoy Ö, Ergun M. Bir Başarı Testi Geliştirme Çalışması: 7. Sınıf Elektrik Devreleri. GEFAD. Nisan 2025;45(1):1-45. doi:10.17152/gefad.1443431
Chicago Ersoy, Özge, ve Mustafa Ergun. “Bir Başarı Testi Geliştirme Çalışması: 7. Sınıf Elektrik Devreleri”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 45, sy. 1 (Nisan 2025): 1-45. https://doi.org/10.17152/gefad.1443431.
EndNote Ersoy Ö, Ergun M (01 Nisan 2025) Bir Başarı Testi Geliştirme Çalışması: 7. Sınıf Elektrik Devreleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 45 1 1–45.
IEEE Ö. Ersoy ve M. Ergun, “Bir Başarı Testi Geliştirme Çalışması: 7. Sınıf Elektrik Devreleri”, GEFAD, c. 45, sy. 1, ss. 1–45, 2025, doi: 10.17152/gefad.1443431.
ISNAD Ersoy, Özge - Ergun, Mustafa. “Bir Başarı Testi Geliştirme Çalışması: 7. Sınıf Elektrik Devreleri”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 45/1 (Nisan2025), 1-45. https://doi.org/10.17152/gefad.1443431.
JAMA Ersoy Ö, Ergun M. Bir Başarı Testi Geliştirme Çalışması: 7. Sınıf Elektrik Devreleri. GEFAD. 2025;45:1–45.
MLA Ersoy, Özge ve Mustafa Ergun. “Bir Başarı Testi Geliştirme Çalışması: 7. Sınıf Elektrik Devreleri”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 45, sy. 1, 2025, ss. 1-45, doi:10.17152/gefad.1443431.
Vancouver Ersoy Ö, Ergun M. Bir Başarı Testi Geliştirme Çalışması: 7. Sınıf Elektrik Devreleri. GEFAD. 2025;45(1):1-45.