Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Psychological Analysis Of Surah Hud Verse 114: Exploring Fallacies, Biases And Spiritual Guidance

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 4, 1120 - 1144

Öz

This article examines the psychological dynamics in the hadith where a man confesses his wrongdoing to Prophet Muhammad (PBUH) and seeks punishment, with the Prophet responding by reciting Hud 11:114. Through the lens of cognitive biases, psychological fallacies, and emotional states, the study analyzes how these factors shaped the man’s behavior. The man’s desire for punishment can be explained by cognitive biases such as confirmation bias, where he seeks validation for his guilt, and self-serving bias, which influences his perception of responsibility. Additionally cognitive dissonance likely played a role, as the man sought external validation (punishment) to reduce the discomfort caused by his internal conflict over his actions.
The article also explores the psychological fallacies present in the man’s thinking, such as the false dilemma (believing punishment is the only path to atonement) and appeals to authority (looking for an external authority to affirm his guilt).
The Prophet’s response, emphasizing the importance of good deeds and prayer as a means of atonement, plays a critical role in mitigating the man’s psychological distress. The recitation of Hud 11:114 guides the man toward spiritual redemption, offering a shift from guilt and punishment to mercy and forgiveness. By redirecting his focus to spiritual healing through prayer, the Prophet (PBUH) alleviates the man’s cognitive dissonance, offering a path to emotional resolution and self-forgiveness. This hadith highlights the power of spiritual guidance in addressing emotional turmoil, emphasizing the transformative role of mercy and prayer in overcoming psychological struggles.

Kaynakça

  • Ay, M. (2016). Kur’an ne söyler sûfî ne anlar? İşari tefsir üzerine araştırmalar. . İstanbul: Kayıhan Yayınları.
  • Al-Bukhari, S. (n.d.). The Book of Prophets, Translated by M. Muhsin Khan, Dar-us-Salam.
  • Al-Qushayri, R. (2003). The Fundamentals of Islamic Psychology, Dar al-Kutub al-Ilmiyya. Al-Raghib al-Isfahani. (2000). Al-Mufradat fi Gharib al-Quran, Dar al-Kutub al-Ilmiyya.
  • Cialdini, R. B. (2009). Influence: The Psychology of Persuasion, Harper Business.
  • Dweck, C. S. (2006). Mindset: The New Psychology of Success, Random House.
  • Festinger, L. (1957). A Theory of Cognitive Dissonance, Stanford University Press.
  • Gergen, K. J., McGhee, P. D., & Miller, S. L. (2007). Psychological Analysis and Human Experience, New York: Academic Press.
  • Gigerenzer, Gerd. (1999). Simple Heuristics That Make Us Smart, Co-authored with Peter M. Todd and the ABC Research Group, New York: Oxford University Press.
  • Gigerenzer, Gerd. (2000). Adaptive Thinking: Rationality in the Real World, New York: Oxford University Press.
  • Gigerenzer, Gerd. (2007). Gut Feelings: The Intelligence of the Unconscious, New York: Viking.
  • Gigerenzer, Gerd. (2014). Risk Savvy: How to Make Good Decisions, New York: Viking.
  • Gigerenzer, Gerd & Reinhard Selten (Eds.). (2002). Bounded Rationality: The Adaptive Toolbox, Cambridge, MA: MIT Press.
  • Hossain, S. (2019). Islamic Perspectives on Psychology and Human Behavior, Routledge.
  • Ibn Hajar, A. (1997). Fath al-Bari, Dar al-Ma'rifa.
  • Kahneman, D. (2011). Thinking, Fast and Slow, Farrar, Straus and Giroux.
  • Pickthall, Muhammad Marmaduke. The Meaning of the Glorious Qur'an, Surah Hud, Verse 114.

Hud Suresi 114. Ayetinin Psikolojik Analizi: Yanılgıları, Önyargıları ve Manevi Rehberliği Keşfetmek

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 4, 1120 - 1144

Öz

Bu makale, bir adamın hatasını itiraf edip cezalandırma talebinde bulunduğu ve Peygamber Efendimizin (sav) Hud 114 ayetini okuyarak cevap verdiği hadisin psikolojik dinamiklerini incelemektedir. Çalışma, bilişsel çarpıtmalar, psikolojik yanılgılar ve duygusal durumlar lensinden bakarak bu faktörlerin adamın davranışını nasıl şekillendirdiğini analiz etmektedir. Adamın cezalandırma isteği, suçluluğuna doğrulama arayan doğrulama çarpıtması gibi bilişsel çarpıtmalar ve sorumluluk algısını etkileyen kendine hizmet eden çarpıtma ile açıklanabilir. Ayrıca, adamın içsel çatışmasından kaynaklanan rahatsızlığı azaltmak için dışsal doğrulama (ceza) arayarak bilişsel disonansın da rol oynamış olabileceği düşünülmektedir.
Makale, adamın düşüncesinde mevcut olan psikolojik yanılgıları da incelemektedir, örneğin, yanlış ikilem (cezanın tek kefaret yolu olduğu inancı) ve otoriteye başvurması.
Peygamber Efendimizin cevabı, iyi amellerin ve duanın kefaret aracı olarak önemini vurgulamak, adamın psikolojik sıkıntısını hafifletmede kritik bir rol oynamaktadır. Hud 114 ayetinin okunması, adamı manevi kurtuluşa yönlendirmekte, suçluluk ve cezadan merhamet ve affa geçişi sağlamaktadır. Peygamber Efendimiz (sav), odak noktasını dua yoluyla manevi şifaya yönlendirerek adamın bilişsel disonansını hafifletir ve duygusal çözüm ve kendini affetme yolunu sunar. Bu hadis, duygusal çalkantıları ele alırken manevi rehberliğin gücünü vurgular ve psikolojik mücadeleleri aşmada merhamet ve duanın dönüştürücü rolünü öne çıkarır.

Kaynakça

  • Ay, M. (2016). Kur’an ne söyler sûfî ne anlar? İşari tefsir üzerine araştırmalar. . İstanbul: Kayıhan Yayınları.
  • Al-Bukhari, S. (n.d.). The Book of Prophets, Translated by M. Muhsin Khan, Dar-us-Salam.
  • Al-Qushayri, R. (2003). The Fundamentals of Islamic Psychology, Dar al-Kutub al-Ilmiyya. Al-Raghib al-Isfahani. (2000). Al-Mufradat fi Gharib al-Quran, Dar al-Kutub al-Ilmiyya.
  • Cialdini, R. B. (2009). Influence: The Psychology of Persuasion, Harper Business.
  • Dweck, C. S. (2006). Mindset: The New Psychology of Success, Random House.
  • Festinger, L. (1957). A Theory of Cognitive Dissonance, Stanford University Press.
  • Gergen, K. J., McGhee, P. D., & Miller, S. L. (2007). Psychological Analysis and Human Experience, New York: Academic Press.
  • Gigerenzer, Gerd. (1999). Simple Heuristics That Make Us Smart, Co-authored with Peter M. Todd and the ABC Research Group, New York: Oxford University Press.
  • Gigerenzer, Gerd. (2000). Adaptive Thinking: Rationality in the Real World, New York: Oxford University Press.
  • Gigerenzer, Gerd. (2007). Gut Feelings: The Intelligence of the Unconscious, New York: Viking.
  • Gigerenzer, Gerd. (2014). Risk Savvy: How to Make Good Decisions, New York: Viking.
  • Gigerenzer, Gerd & Reinhard Selten (Eds.). (2002). Bounded Rationality: The Adaptive Toolbox, Cambridge, MA: MIT Press.
  • Hossain, S. (2019). Islamic Perspectives on Psychology and Human Behavior, Routledge.
  • Ibn Hajar, A. (1997). Fath al-Bari, Dar al-Ma'rifa.
  • Kahneman, D. (2011). Thinking, Fast and Slow, Farrar, Straus and Giroux.
  • Pickthall, Muhammad Marmaduke. The Meaning of the Glorious Qur'an, Surah Hud, Verse 114.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Tefsir
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mahmut Kamadan 0009-0009-5859-911X

Erken Görünüm Tarihi 14 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 23 Kasım 2024
Kabul Tarihi 13 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Kamadan, M. (2024). Psychological Analysis Of Surah Hud Verse 114: Exploring Fallacies, Biases And Spiritual Guidance. Genç Mütefekkirler Dergisi, 5(4), 1120-1144.

       28263     32276   32224   31751   32566  32570  27502      30620         27067    19954             1997821702 21727 28414

3113431441           3144031449 31491 31584    31698  31704   32026   32223