This study aims to reveal how high school and university students use metaphors to talk about universities.
Adopting a phenomenological research design in our study, we collected qualitative data from 182 high school
and 252 university students. After collecting data, we performed a content analysis to assist us in developing
relevant codes and themes for the metaphors used by students. The content analysis allowed us to devise the
following themes for the metaphors cited by high school students: universities’ being a personal development
center, a place to prepare for and start life, a center of knowledge and learning, a social and cultural hub, a
center for career development, freedom, a place that fosters happiness, and a place that is difficult to access.
The themes for university students’ metaphors were: universities’ being center for a personal development,
a place to prepare for and start life, a center for knowledge and learning, a social and cultural hub, a center
for career development, freedom, missed expectations, and a place that fosters happiness and a feeling of
belonging. Our study revealed certain differences in how high school and university students regarded
universities. Using the findings of our study, university administrators can revise their visions and services to
fit the themes emerging from this study.
Bu çalışma lise ve üniversite öğrencilerinin üniversiteler hakkında kurdukları metaforları ortaya çıkarmayı
amaçlamaktadır. Çalışmamızda fenomenolojik araştırma deseni benimsenmiştir ve 182 lise ve 252 üniversite
öğrencisinden nitel veri toplanmıştır. Verileri topladıktan sonra, öğrencilerin kullandıkları metaforlara
uygun kodlar ve temalar içerik analizi ile belirlenmiştir. Lise öğrencilerinin oluşturdukları metaforlar
“üniversitelerin kişisel gelişim merkezi”, “hayata hazırlanma ve hayata başlama yeri”, “bilgi ve öğrenme
merkezi”, “sosyal ve kültürel alan”, “kariyer gelişim merkezi”, “özgür yaşam alanı”, “mutluluğu besleyen bir
yer” ve “erişilmesi zor bir yer” temaları altında toplanmıştır. Üniversite öğrencilerinin metaforlarına yönelik
temalar ise “kişisel gelişim merkezi”, “yaşama hazırlanma ve hayata başlama”, “bilgi ve öğrenme merkezi”,
“sosyal ve kültürel alan”, “kariyer gelişim merkezi”, “özgür yaşam alanı”, “beklentilerin karşılanmadığı yer”,
“ait hissedilen ve mutlu olunan yer” olarak ortaya çıkmıştır. Araştırmamız, lise ve üniversite öğrencilerinin
üniversite kavramına bakış açılarında bazı farklılıklar olduğunu ortaya koymuştur. Üniversite yöneticileri,
araştırmamızın bulgularını kullanarak vizyonlarını ve hizmetlerini bu çalışmada ortaya çıkan temalara uyacak
şekilde revize edebilirler.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2022 |
Kabul Tarihi | 28 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
ÖNEMLİ NOT: DERGİMİZ ÖZEL SAYILAR HARİCİNDE HER YILIN NİSAN, AĞUSTOS VE ARALIK AYLARINDA OLMAK ÜZERE YILDA ÜÇ DEFA YAYIMLANMAKTADIR. ADAY ÇALIŞMALAR SAYIYA ÖZEL GÖNDERİLMEMEKTEDİR. DERGİMİZE GÖNDERİLEN MAKALELER DEĞERLENDİRME SÜRECİNİN TAMAMLANMASINI TAKİBEN UYGUN OLAN İLK SAYIDA YAYIMLANMAKTADIR.