Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

New Media Literacy In Teachers During Distance Education

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: Özel Sayı, 126 - 146, 30.09.2021

Öz

This study aims to investigate new media literacy—a professional skill that has become mandatory for teachers in the wake of the Covid 19 pandemic. A descriptive survey model was used in the research. The research sample consists of 620 teachers working in Istanbul during the 2019–2020 academic year. The New Media Literacy Scale was used to collect data, which were then analyzed using descriptive statistics, an ANOVA, and a t-test. The research findings demonstrate that female teachers have more highly developed media literacy skills than their male counterparts, and that teachers’ new media literacy levels decrease with age.

Kaynakça

  • Ali, W. (2020). Online and remote learning in higher education institutes: A necessity in light of Covid-19 pandemic. Higher Education Studies, 10(3), 16-25.
  • Alipio, M. (2020). Education during COVID-19 era: Are learners in a less-economically developed country ready for e-learning? ZBW-Leibniz Information Centre for Economics, Kiel, Hamburg. http://hdl.handle.net/10419/216098 adresinden erişim sağlanmıştır.
  • Arslan, A. (2020). Öğretmen adayları perspektifinden pandemi öncesi ve sonrası öğrencilere kazandırılması gereken 21. yüzyıl becerilerinin belirlenmesi. Milli Eğitim Dergisi Salgın Sürecinde Türkiye'de ve Dünyada Eğitim, 553-571.
  • Atmaca, Ç. (2016). Medya okuryazarlığı dersinin öğretmen adayları üzerindeki etkileri. Ege Eğitim Dergisi, 17(2), 442-480.
  • Aybek, B. ve Demi̇r, R. (2014). Lise öğrencilerinin medya ve televizyon okuryazarlık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Çukurova University Faculty of Education Journal, 43(1), 46-62.
  • Ayvacı, H.Ş., Bakırcı, H. ve Başak, M.H. (2014). Fatih projesinin uygulama sürecinde ortaya çıkan sorunların idareciler, öğretmenler ve öğrenciler tarafından değerlendirilmesi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 20-46.
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E. ve Şahi̇n, E. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2) , 368-397.
  • Benzer, E . (2020). Bilimsel okuryazarlık ve medya okuryazarlığı arasındaki ilişki: fen bilgisi öğretmen adayları örneği. Araştırma ve Deneyim Dergisi, 5 (1) , 10-23.
  • Binark, M. (Der.) (2007). Yeni Medya Çalışmaları. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Bozkurt, A. ve Sharma, R. C. (2020). Emergency remote teaching in a time of global crisis due to CoronaVirus pandemic. Asian Journal of Distance Education, 15(1), 1-6.
  • Budden, C. B., Anthony, J. F., Budden, M. C., Jones, M. A. (2007). Managing the evolution for a revolution: marketing implications of internet media usage among callege students. https://clutejournals.com/index.php/CTMS/article/view/5283 adresinden erişim sağlanmıştır.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi (AUAd), 6(2), 11-53.
  • Cemaloğlu, N. ve Daşcı Sönmez, E., (2021). Okullaşma sürecinde uzaktan evde eğitime geçiş. İnsan ve İnsan , vol.8, 63-82.
  • Çakmak, E. E. (2019). Öğretmenlerin medya okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi. Sınırsız Eğitim ve Araştırma Dergisi, 4(3), 300-316. doi: 10.29250/sead.626507
  • Görmez, E. (2014). Ortaokul öğrencilerinin medya okuryazarlığı düzeyleri . Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi , 2014(3) , 137-157 .
  • Hopurcuoğlu, A. ve Akaydın, Ş. (2016). Ortaokul öğrencilerinin medya okuryazarlık düzeyleri. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11(3), 1273-1286.
  • Kadan, G. ve Aral, N. (2018). Okul öncesi dönem çocuklarının medya kullanım düzeylerinin incelenmesi. International Journal of Multidisciplinary Studies and Innovative Technologies, 2(2), 51-55.
  • Kalemkuş, J. (2021). Fen bilimleri dersi öğretim programı kazanımlarının 21.yüzyıl becerileri açısından incelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 11(1), 63-87.
  • Karaduman, S. (2019). Yeni medya okuryazarlığı: yeni beceriler/olanaklar/riskler. Erciyes İletişim Dergisi, 6(1), 683-700.
  • Karaman, M. (2010). Öğretmen adaylarının tv ve internet teknolojilerini kullanma amaç ve beklentilerinin medya okuryazarlığı bağlamında değerlendirilmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 3(2), 51-62 .
  • Karaman, M. (2016). Öğretmen adaylarının medya okuryazarlık düzeyleri ve eleştirel düşünme eğilimleri üzerine bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi , 4(1) , 0-0.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Koç, M. ve Barut, E. (2016). Development and validation of new media literacy scale (nmls) for university students. Computers in human behavior, 63, 834-843.
  • Koçak, M. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin medya okuryazarlığı algıları üzerine bir inceleme: Erzurum ili örneği. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından elde edildi. (Tez No:618269).
  • Korkmaz, M. (2020). Sınıf öğretmenlerinin dijital okuryazarlık seviyelerinin belirlenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından elde edildi. (Tez No: 639093).
  • Öçal, F. N. (2017). İlkokul öğretmenleri ve velilerin kendileri ile velilerin çocuklarına ilişkin dijital okuryazarlık yeterlilik algıları (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından elde edildi. (Tez No: 450253).
  • Park, S. (2012). Dimensions of digital media literacy and the relationship to social exclusion. https://www.researchgate.net/publication/260753596_Dimensions_of_Digital_Media_Literacy_and_the_Relationship_with_Social_Exclusion adresinden erişim sağlanmıştır.
  • Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the horizon, 9(5).
  • Posos Devrani, A.E. (2020). Yeni medya okuryazarlığının eğitim sistemindeki yeri: ilkokul ve ortaokul öğretmenlerinin yaklaşımı. Egemia Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya Ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, (6), 23-38.
  • Sarsar, F. ve Engin, G. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının medya okur-yazarlık düzeylerinin incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 16(1), 165-176.
  • Radyo ve Televizyon Üst Kurulu, (2016). Türkiye’de Medya Okuryazarlığı. https://www.medyaokuryazarligi.gov.tr/menu_goster.php?Guid=E56CE034-6CEB-41AE-A12C-B618EBEA461B&MenuId=2 adresinden erişim sağlanmıştır.
  • Sarı, H. ve Pürsün, T. (2017). Ortaokulda öğrenim gören disleksili öğrencilerin medya okuryazarlık bilinç düzeylerinin kendi görüşleri açısından değerlendirilmesi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 17(38), 9-34.
  • Sayan, H. (2020). COVİD-19 pandemisi sürecinde öğretim elemanlarının uzaktan eğitime ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 11(42), 100-122.
  • Sezgin, S. ve Fırat, M. (2020). Covid-19 pandemisinde uzaktan eğitime geçiş ve dijital uçurum tehlikesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi (AUAd), 6(4), 37-54.
  • Şahin, A. (2018). Eleştirel medya okuryazarlığı. Ankara: Anı yayınları.
  • Timisi, N. (2003). Yeni İletişim Teknolojileri ve Demokrasi. Ankara: Dost.
  • Udoudo, A. J. ve Ojo, G. O. (2016). New media and the development of education sector: Appraisal of selected schools. Sage Open, 6(4), 1-11.
  • Vergili, M. (2020). Öğretmen ve öğrencilerin medya okuryazarlığını inceleyen faktörlerin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından elde edildi.( Tez No: 644552).
  • WHO. (2020). Geçmiş salgınlar. https://www.euro.who.int/en/health-topics/communicable-diseases/influenza/pandemic-influenza/past-pandemics adresinden erişim sağlanmıştır.
  • Yalçın, S. (2018). 21. yüzyıl becerileri ve bu becerilerin ölçülmesinde kullanılan araçlar ve yaklaşımlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 51(1), 183-201.
  • Yamamoto, G. T., Özgeldi, M., Altun, D. (2018). Instructional developments and progress for open and equal access for learning. Open and Equal Access for Learning in School Management. 117-143.

Uzaktan Eğitim Sürecinde Öğretmenlerin Yeni Medya Okuryazarlığı Üzerine Bir İnceleme

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: Özel Sayı, 126 - 146, 30.09.2021

Öz

Araştırmanın temel amacı, Covid 19 salgını ile birlikte öğretmenler için zorunlu bir mesleki beceriye dönüşen yeni medya okuryazarlığını çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma örneklemini 2019- 2020 eğitim-öğretim yılında, İstanbul’da görev yapan 620 öğretmen oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında Yeni Medya Okuryazarlığı Ölçeği, analizinde ise betimsel istatikler, ANOVA ve t-testi kullanılmıştır. Araştırma bulguları, kadın öğretmenlerin medya okuryazarlığı becerilerinin erkek öğretmenlere göre daha yüksek olduğunu ve kıdem yılı arttıkça öğretmenlerin yeni medya okuryazarlığı düzeylerinin azaldığını göstermektedir.

Kaynakça

  • Ali, W. (2020). Online and remote learning in higher education institutes: A necessity in light of Covid-19 pandemic. Higher Education Studies, 10(3), 16-25.
  • Alipio, M. (2020). Education during COVID-19 era: Are learners in a less-economically developed country ready for e-learning? ZBW-Leibniz Information Centre for Economics, Kiel, Hamburg. http://hdl.handle.net/10419/216098 adresinden erişim sağlanmıştır.
  • Arslan, A. (2020). Öğretmen adayları perspektifinden pandemi öncesi ve sonrası öğrencilere kazandırılması gereken 21. yüzyıl becerilerinin belirlenmesi. Milli Eğitim Dergisi Salgın Sürecinde Türkiye'de ve Dünyada Eğitim, 553-571.
  • Atmaca, Ç. (2016). Medya okuryazarlığı dersinin öğretmen adayları üzerindeki etkileri. Ege Eğitim Dergisi, 17(2), 442-480.
  • Aybek, B. ve Demi̇r, R. (2014). Lise öğrencilerinin medya ve televizyon okuryazarlık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Çukurova University Faculty of Education Journal, 43(1), 46-62.
  • Ayvacı, H.Ş., Bakırcı, H. ve Başak, M.H. (2014). Fatih projesinin uygulama sürecinde ortaya çıkan sorunların idareciler, öğretmenler ve öğrenciler tarafından değerlendirilmesi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 20-46.
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E. ve Şahi̇n, E. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2) , 368-397.
  • Benzer, E . (2020). Bilimsel okuryazarlık ve medya okuryazarlığı arasındaki ilişki: fen bilgisi öğretmen adayları örneği. Araştırma ve Deneyim Dergisi, 5 (1) , 10-23.
  • Binark, M. (Der.) (2007). Yeni Medya Çalışmaları. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Bozkurt, A. ve Sharma, R. C. (2020). Emergency remote teaching in a time of global crisis due to CoronaVirus pandemic. Asian Journal of Distance Education, 15(1), 1-6.
  • Budden, C. B., Anthony, J. F., Budden, M. C., Jones, M. A. (2007). Managing the evolution for a revolution: marketing implications of internet media usage among callege students. https://clutejournals.com/index.php/CTMS/article/view/5283 adresinden erişim sağlanmıştır.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi (AUAd), 6(2), 11-53.
  • Cemaloğlu, N. ve Daşcı Sönmez, E., (2021). Okullaşma sürecinde uzaktan evde eğitime geçiş. İnsan ve İnsan , vol.8, 63-82.
  • Çakmak, E. E. (2019). Öğretmenlerin medya okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi. Sınırsız Eğitim ve Araştırma Dergisi, 4(3), 300-316. doi: 10.29250/sead.626507
  • Görmez, E. (2014). Ortaokul öğrencilerinin medya okuryazarlığı düzeyleri . Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi , 2014(3) , 137-157 .
  • Hopurcuoğlu, A. ve Akaydın, Ş. (2016). Ortaokul öğrencilerinin medya okuryazarlık düzeyleri. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11(3), 1273-1286.
  • Kadan, G. ve Aral, N. (2018). Okul öncesi dönem çocuklarının medya kullanım düzeylerinin incelenmesi. International Journal of Multidisciplinary Studies and Innovative Technologies, 2(2), 51-55.
  • Kalemkuş, J. (2021). Fen bilimleri dersi öğretim programı kazanımlarının 21.yüzyıl becerileri açısından incelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 11(1), 63-87.
  • Karaduman, S. (2019). Yeni medya okuryazarlığı: yeni beceriler/olanaklar/riskler. Erciyes İletişim Dergisi, 6(1), 683-700.
  • Karaman, M. (2010). Öğretmen adaylarının tv ve internet teknolojilerini kullanma amaç ve beklentilerinin medya okuryazarlığı bağlamında değerlendirilmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 3(2), 51-62 .
  • Karaman, M. (2016). Öğretmen adaylarının medya okuryazarlık düzeyleri ve eleştirel düşünme eğilimleri üzerine bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi , 4(1) , 0-0.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Koç, M. ve Barut, E. (2016). Development and validation of new media literacy scale (nmls) for university students. Computers in human behavior, 63, 834-843.
  • Koçak, M. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin medya okuryazarlığı algıları üzerine bir inceleme: Erzurum ili örneği. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından elde edildi. (Tez No:618269).
  • Korkmaz, M. (2020). Sınıf öğretmenlerinin dijital okuryazarlık seviyelerinin belirlenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından elde edildi. (Tez No: 639093).
  • Öçal, F. N. (2017). İlkokul öğretmenleri ve velilerin kendileri ile velilerin çocuklarına ilişkin dijital okuryazarlık yeterlilik algıları (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından elde edildi. (Tez No: 450253).
  • Park, S. (2012). Dimensions of digital media literacy and the relationship to social exclusion. https://www.researchgate.net/publication/260753596_Dimensions_of_Digital_Media_Literacy_and_the_Relationship_with_Social_Exclusion adresinden erişim sağlanmıştır.
  • Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the horizon, 9(5).
  • Posos Devrani, A.E. (2020). Yeni medya okuryazarlığının eğitim sistemindeki yeri: ilkokul ve ortaokul öğretmenlerinin yaklaşımı. Egemia Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya Ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, (6), 23-38.
  • Sarsar, F. ve Engin, G. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının medya okur-yazarlık düzeylerinin incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 16(1), 165-176.
  • Radyo ve Televizyon Üst Kurulu, (2016). Türkiye’de Medya Okuryazarlığı. https://www.medyaokuryazarligi.gov.tr/menu_goster.php?Guid=E56CE034-6CEB-41AE-A12C-B618EBEA461B&MenuId=2 adresinden erişim sağlanmıştır.
  • Sarı, H. ve Pürsün, T. (2017). Ortaokulda öğrenim gören disleksili öğrencilerin medya okuryazarlık bilinç düzeylerinin kendi görüşleri açısından değerlendirilmesi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 17(38), 9-34.
  • Sayan, H. (2020). COVİD-19 pandemisi sürecinde öğretim elemanlarının uzaktan eğitime ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 11(42), 100-122.
  • Sezgin, S. ve Fırat, M. (2020). Covid-19 pandemisinde uzaktan eğitime geçiş ve dijital uçurum tehlikesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi (AUAd), 6(4), 37-54.
  • Şahin, A. (2018). Eleştirel medya okuryazarlığı. Ankara: Anı yayınları.
  • Timisi, N. (2003). Yeni İletişim Teknolojileri ve Demokrasi. Ankara: Dost.
  • Udoudo, A. J. ve Ojo, G. O. (2016). New media and the development of education sector: Appraisal of selected schools. Sage Open, 6(4), 1-11.
  • Vergili, M. (2020). Öğretmen ve öğrencilerin medya okuryazarlığını inceleyen faktörlerin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından elde edildi.( Tez No: 644552).
  • WHO. (2020). Geçmiş salgınlar. https://www.euro.who.int/en/health-topics/communicable-diseases/influenza/pandemic-influenza/past-pandemics adresinden erişim sağlanmıştır.
  • Yalçın, S. (2018). 21. yüzyıl becerileri ve bu becerilerin ölçülmesinde kullanılan araçlar ve yaklaşımlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 51(1), 183-201.
  • Yamamoto, G. T., Özgeldi, M., Altun, D. (2018). Instructional developments and progress for open and equal access for learning. Open and Equal Access for Learning in School Management. 117-143.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sümeyra Çizmeci 0000-0003-0005-5928

Esra Karabağ Köse 0000-0003-1367-7793

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2021
Kabul Tarihi 24 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: Özel Sayı

Kaynak Göster

APA Çizmeci, S., & Karabağ Köse, E. (2021). Uzaktan Eğitim Sürecinde Öğretmenlerin Yeni Medya Okuryazarlığı Üzerine Bir İnceleme. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 9(Özel Sayı), 126-146.

ÖNEMLİ NOT: DERGİMİZ ÖZEL SAYILAR HARİCİNDE HER YILIN NİSAN, AĞUSTOS VE ARALIK AYLARINDA OLMAK ÜZERE YILDA ÜÇ DEFA YAYIMLANMAKTADIR. ADAY ÇALIŞMALAR SAYIYA ÖZEL GÖNDERİLMEMEKTEDİR. DERGİMİZE GÖNDERİLEN MAKALELER DEĞERLENDİRME SÜRECİNİN TAMAMLANMASINI TAKİBEN UYGUN OLAN İLK SAYIDA YAYIMLANMAKTADIR.