Turkey’s full participation in the European Union’s Education and Youth Programmes (i.e., Erasmus+
Programme) since 2004 has been one of the ongoing components of Turkey–EU relations. As indicated by
the Director of the National Agency of Turkey in 2021, the programme has supported 700,000 participants
from Turkey in 36,000 projects over the course of 17 years. Youth organisations taking part in the learning
mobility opportunities of the youth component of the Erasmus+ programme are just one of the programme’s
many beneficiaries.
In an effort to perform a theoretical analysis of the effects of Erasmus+ on youth organisations in Turkey,
this article suggests that owing to their contextual characteristics, youth organisations have the potential to
transform into learning organisation stimulated by their involvement in Erasmus+ youth projects. To answer
how Erasmus+ may act as a trigger for this, qualitative data were collected from fifteen youth organisations
from Turkey active in the programme and analysed around four components of the integrated model on
learning organisation developed by Örtenblad (2004) (i.e., organisational learning, learning at work, learning
climate and learning structure). The findings suggest that three major factors, namely organisational
consciousness on learning, participatory mechanisms in the organisation and team-based working structures,
are mutually reinforcing characteristics able to help youth organisations transform into learning organisation
through participation in Erasmus+/YiA training and support activities.
Youth Organisation Erasmus+ Programme Learning Organisation Youth Work
Centre for EU Education and Youth Programmesof the Directorate for EU Affairs of the Ministry of Foreign Affairs
Competence Development and Capacity Building in Erasmus+: Youth in Action (RAY-CAP) Project
Türkiye’nin 2004 yılından bu yana Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programlarına (Erasmus+ Programı) tam
katılımı, Türkiye-AB ilişkilerinin kesintisiz bir bileşeni olmuştur. Türkiye Ulusal Ajansı Başkanı tarafından
2021’de belirtildiği üzere, 17 yılda 36.000 projede Türkiye’den 700.000 katılımcıyı desteklemiştir. Özellikle
Erasmus+ Programı’nın gençlik bileşeni kapsamındaki öğrenme hareketliliği fırsatlarına katılan gençlik
kuruluşları programın birçok yararlanıcısından biridir.
Erasmus+ Programı’nın Türkiye’deki gençlik örgütleri üzerindeki etkilerini kuramsal bir perspektiften
analiz etmek amacıyla, bu makale, özellikle bağlamsal özellikleri nedeniyle gençlik örgütlerinin öğrenen
örgüte dönüşme potansiyeline sahip olduklarını ve Erasmus+ Programı’nın gençlik bileşenine katılımın, bu
potansiyeli teşvik edebilecek mekanizmalardan biri olabileceğini öne sürmektedir. Erasmus+ Programı’nın
nasıl bir teşvik sağlayabileceği sorusunu yanıtlamak için, Türkiye’den Program’a aktif katılan onbeş gençlik
kuruluşundan toplanan nitel veriler, Örtenblad (2004) tarafından geliştirilen bütünleşik öğrenen örgüt
modelinin dört bileşeni, (yani örgütsel öğrenme, işte öğrenme, öğrenme iklimi ve öğrenme yapısı), etrafında
analiz edilmektedir. Bulgular, öğrenmeye ilişkin örgütsel bilinç, kuruluştaki katılımcı mekanizmalar ve ekip
tabanlı çalışma yapıları olmak üzere üç ana faktörün, gençlik kuruluşlarının, Erasmus+ Programı’nın eğitim
ve destek faaliyetlerine katılımları yoluyla öğrenen örgüte dönüşmesine yardımcı olacak şekilde, pekiştirici
özellikler olarak tanımlanabileceğini göstermektedir.
Gençlik Kuruluşları Erasmus+ Programı Öğrenen Örgüt Gençlik Çalışmaları.
Competence Development and Capacity Building in Erasmus+: Youth in Action (RAY-CAP) Project
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Proje Numarası | Competence Development and Capacity Building in Erasmus+: Youth in Action (RAY-CAP) Project |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2022 |
Kabul Tarihi | 10 Şubat 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 10 Sayı: 27 |
ÖNEMLİ NOT: DERGİMİZ ÖZEL SAYILAR HARİCİNDE HER YILIN NİSAN, AĞUSTOS VE ARALIK AYLARINDA OLMAK ÜZERE YILDA ÜÇ DEFA YAYIMLANMAKTADIR. ADAY ÇALIŞMALAR SAYIYA ÖZEL GÖNDERİLMEMEKTEDİR. DERGİMİZE GÖNDERİLEN MAKALELER DEĞERLENDİRME SÜRECİNİN TAMAMLANMASINI TAKİBEN UYGUN OLAN İLK SAYIDA YAYIMLANMAKTADIR.