In this paper, with the idea that qualty of the theology education has an importance that can directly affect: "How can the quality of the “understanding of knowledge” and the “information fluency” process in higher religious education be improved?" question has been discussed. This study was carried out by limiting it to the educational sciences literature rather than the religious/theological sciences literature. The data were tried to be obtained by the "document scanning" method, especially from the philosophy of education and psychology of learning literature. Thus, it is aimed to present some theoretical suggestions in order to improve the understanding of knowledge/knowing (learning) and information fluency management skills of theology students. When the relevant literature is evaluated, it has been determined that there is a need to build a "new educational tradition" that can combine traditional and contemporary orientations in theology education as seamlessly as possible. This tradition; (1) should have a mission to “bring educated individuals who live meaningful and self-directed lives in harmony with a religious worldview”; (2) when comparing different views, it should be able to highlight practices that will facilitate the adoption of "conciliation", "leaving in an indefinite area", "partially accepting" or "partially rejecting" behaviors instead of rejecting them completely and in advance; (3) in order to perform the task of representation in the best way, theology students should be able to gain the habit of not approaching different interpretations with a dualist style such as right-wrong, good-bad only; (4) by increasing the individual's willingness to take responsibility for knowing, it should support the moral development of students in the context of knowledge-moral relationship.
Religious Education Higher Religious Education Epistemology Understanding of Knowledge İnformation Fluency
İlâhiyat eğitiminin kalitesini doğrudan etkileyebilecek bir öneme sahip olduğu fikrinden hareketle bu çalışmada: “Yüksek din öğretiminde bilgiye ilişkin anlayışların ve bilgi akışı sürecinin niteliği nasıl iyileştirilebilir?” sorusu tartışılmıştır. Bu çalışma din/ilâhiyat bilimleri literatüründen ziyade eğitim bilimleri literatürü ile sınırlandırılarak yürütülmüştür. Veriler, bilhassa eğitim felsefesi ve öğrenme psikolojisine ait literatürden “doküman taraması” yöntemiyle elde edilmeye çalışılmıştır. Böylece İlahiyât öğrencilerinin bilgi/bilme (öğrenme) anlayışlarının ve bilgi akışını yönetme becerilerinin iyileştirilmesi maksadıyla teorik bazı öneriler sunmak amaçlanmıştır. İlgili literatür değerlendirildiğinde İlahiyat eğitiminde geleneksel ve çağdaş yönelimleri mümkün olduğunca sorunsuz bir biçimde birleştirebilecek “yeni bir eğitimsel geleneğin” inşa edilmesinin bir ihtiyaç olduğu tespit edilmiştir. Bu gelenek; (1)dini bir dünya görüşüyle uyumlu, anlamlı ve öz-yönetimli bir hayat yaşayan eğitimli kişiler yetiştirebilmeyi misyon edinmeli; (2) farklı görüşleri karşılaştırırken tamamen ve peşin reddetme davranışı yerine “uzlaştırma”, “belirsiz alanda bırakma”, “kısmen kabul etme” ya da “kısmen reddetme” davranışlarını benimsemesini kolaylaştıracak uygulamaları ön plana çıkartabilmeli; (3) temsil görevini en iyi biçimde ifa etme adına İlahiyat öğrencilerine farklı yorumlara sadece doğru-yanlış, iyi-kötü gibi düalist bir tarzla yaklaşmama alışkanlığı kazandırabilmeli; (4) bireyin bilmenin sorumluluğunu alma isteğini arttırarak bilgi-ahlak ilişkisi bağlamında öğrencilerin ahlaki gelişimini desteklemelidir.
Din Eğitimi Yüksek Din Eğitimi Epistemoloji Bilgi Anlayışı Bilgi Akışı.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 15 Ocak 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ocak 2022 |
Kabul Tarihi | 9 Ocak 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 11 Sayı: 21 |