Mevlânâ’nın başyapıt eseri Mesnevî, İslam medeniyetinin önemli kültür hazinelerinden biridir. Kaleme alındığı zaman diliminden günümüze kadar ilgiyle takip edilen bu eser üzerine birçok şerh çalışması yapılmıştır. Bu şerhler arasında, Osmanlı’nın son dönemleri ile Cumhuriyetin ilk çeyrek asrına tanıklık eden Tâhirü’l-Mevlevî’nin Mesnevî Şerhi de yer almaktadır. Tâhirü’l-Mevlevî’nin Mesnevî Şerhi, onun Fatih Camii’nde başlayıp, Süleymaniye ve Lâleli Camii’lerinde devam ettirdiği Mesnevî derslerinin yazıya dökülen ve daha sonra kitaplaştırılmış şeklidir. Günümüzde en çok tercih edilen ve okunan şerhler arasında gösterilmektedir. Bu çalışmada, son Mesnevî şârihlerinden Tâhirü’l-Mevlevî’nin şerh usulü ve Mesnevî’nin ilk on sekiz beytine yaptığı şerh konu edinilmiştir. Giriş kısmında geleneksel dönemden modern döneme Mesnevî şerhleri içerisinde öne çıkan şerhlere temas edilmiştir. Çalışmanın devamında ise Tâhirü’l-Mevlevî’nin Mesnevî’yi şerh etme gerekçesine yer verildikten sonra şerhin yazım süreci hakkında bilgi verilmiş, şerhin dil ve şekil özellikleri, üslubu, usul ve düzeni, kaynakları, muhteva hususiyetleri, yazma ve matbu nüshaları ele alınmıştır. Araştırmanın kalan bölümünde ise Tâhirü’l-Mevlevî’nin Mesnevî’nin ilk on sekiz beytine getirmiş olduğu yorum tetkik edilmiştir.
Ṣūfism Mawlāna Methnevī Methnevī Commentary Tradition First Eighteen Couplet Tāhir al-Mawlavī. Tasavvuf Mevlânâ Mesnevî Mesnevî Şerh Geleneği On Sekiz Beyit Tâhirü’l-Mevlevî.
Ṣūfism Mawlāna Methnevī Methnevī Commentary Tradition First Eighteen Couplet Tāhir al-Mawlavī. Tasavvuf Mevlânâ Mesnevî Mesnevî Şerh Geleneği On Sekiz Beyit Tâhirü’l-Mevlevî.
Mevlânâ’nın başyapıt eseri Mesnevî, İslam medeniyetinin önemli kültür hazinelerinden biridir. Kaleme alındığı zaman diliminden günümüze kadar ilgiyle takip edilen bu eser üzerine birçok şerh çalışması yapılmıştır. Bu şerhler arasında, Osmanlı’nın son dönemleri ile Cumhuriyetin ilk çeyrek asrına tanıklık eden Tâhirü’l-Mevlevî’nin Mesnevî Şerhi de yer almaktadır. Tâhirü’l-Mevlevî’nin Mesnevî Şerhi, onun Fatih Camii’nde başlayıp, Süleymaniye ve Lâleli Camii’lerinde devam ettirdiği Mesnevî derslerinin yazıya dökülen ve daha sonra kitaplaştırılmış şeklidir. Günümüzde en çok tercih edilen ve okunan şerhler arasında gösterilmektedir. Bu çalışmada, son Mesnevî şârihlerinden Tâhirü’l-Mevlevî’nin şerh usulü ve Mesnevî’nin ilk on sekiz beytine yaptığı şerh konu edinilmiştir. Giriş kısmında geleneksel dönemden modern döneme Mesnevî şerhleri içerisinde öne çıkan şerhlere temas edilmiştir. Çalışmanın devamında ise Tâhirü’l-Mevlevî’nin Mesnevî’yi şerh etme gerekçesine yer verildikten sonra şerhin yazım süreci hakkında bilgi verilmiş, şerhin dil ve şekil özellikleri, üslubu, usul ve düzeni, kaynakları, muhteva hususiyetleri, yazma ve matbu nüshaları ele alınmıştır. Araştırmanın kalan bölümünde ise Tâhirü’l-Mevlevî’nin Mesnevî’nin ilk on sekiz beytine getirmiş olduğu yorum tetkik edilmiştir.
Tasavvuf Mevlânâ Mesnevî Mesnevî Şerh Geleneği On Sekiz Beyit Tâhirü’l-Mevlevî.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 15 Ocak 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ocak 2023 |
Kabul Tarihi | 4 Ocak 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 12 Sayı: 23 |