Özet
Amaca
yönelik ve planlı bir birey davranışı olan işletme kurma davranışını, bireysel
ya da bağlamsal faktörlere nazaran daha üstün öngörme gücüne sahip olduğu kabul
edilen işletme kurma niyeti, her zaman işletme kurma davranışıyla
sonuçlanmamaktadır. Niyet ve davranış arasında ortaya çıkan bu “boşluk”,
girişimcilik niyeti kavramının güçlendirilmesi gerekliliğine işaret etmektedir.
Teorik keşif yöntemiyle gerçekleştirilen bu çalışmada, bireylerin girişimci
olma potansiyellerini ölçme ve girişimci davranışı öngörmede kullanılan
girişimcilik niyeti modellerindeki kabuller, amaç odaklı davranış teorilerinden
yola çıkılarak kuramsal çerçevede eleştirilmekte ve girişimcilik niyetinin
oluşum süreci, arzu ve motivasyon kavramlarıyla ilişkilendirilmektedir. Sosyal ve
naif psikoloji ile eylem felsefesi alanlarında arzu, amaç ve davranış arasında
kurulmuş ilişkiler, girişimcilik niyeti kavramına entegre edilerek niyetin
oluşumu, “karar alma” olarak tanımlanmakta ve güdülen(en) amaçla
bağlantılandırılmaktadır. Böylece, işletme kurma niyetine “hangi niyetle” sahip
olunduğunun hâlihazırdaki kavramsallaştırmaya dâhil edilmesinin, girişimcilik
niyeti modellerini iyileştireceği savunulmaktadır. Çalışma, girişimcilik niyeti
kavramını güçlendirmeyle ilgili kuramsal getirisi yanında, girişimciliğin
arzulanabilirliğine dönük teşvik mekanizmalarının geliştirilmesi gerekliliğinin
altını çizdiğinden pratik getiriye de sahiptir.
Anahtar kelimeler: Amaç, arzu, girişimcilik niyeti,
işletme kurma, motivasyon
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 27 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 1 |