BibTex RIS Kaynak Göster

The Relationship Between Elementary Mathematics Teacher Candidates' Awareness of Using the Metacognitive Strategies and Their Attitudes Towards Mathematics

Yıl 2011, Cilt: 6 Sayı: 2, 107 - 122, 01.06.2011

Öz

The aim of this study is to determine the relationship between elementary mathematics teacher candidates' awareness of using themetacognitive strategies and their attitudes towards mathematics.The sample of the research consists of 120 elementary mathematics teacher candidates.The study was planned as a survey model and The Metacognitive Awareness Inventory, the Mathematics Attitude were used in this research as data collection tools. On the other hand, attitudes towards mathematics and the metacognitive strategies were examined according to their academic achievement beliefs, gender, their parents educational background, graduate in type of high school and socio-economic level. There exists a medium-level, positive and significant correlation between elementary mathematics teacher candidates' attitudes towards mathematics and their awareness of using the metacognitive strategies (r=0.499, p

Kaynakça

  • Abacı, R., Çetin, B., ve Akın, A. (2006). Bilişötesi Farkındalık Envanteri: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. 14. Ulusal Psikoloji Kongresi, 6-8 Eylül, Ankara.
  • Aiken, L.R. (1970). Attitudes towards mathematics. Review Educational Research. Spring 1970, Vol. 40 ; 551-596.
  • Artzt, A. F., & Armour-Thomas, E. (1992). Development of a cognitive- metacognitive framework for protocol analysis of mathematical problem solving in small groups. Cognition and Instruction, 9, 137- 175.
  • Duatepe,A. ve Çilesiz,S. (1999). Matematik tutum ölçeği geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,16-17,45-52.
  • Flavel, J. H. (1976), “Metacognitive Aspects of Problem Solving”, In L. Resnick (Ed.), The Nature of Intelligence (s.231-235), Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. Akt: Çakıroğlu,A. (2007) Üstbiliş, TSA / Yıl: 11, s: 2.
  • Gelen, İ. (2004). Bilişsel Farkındalık Stratejilerinin Türkçe Dersine İlşkin Tutum, Okuduğunu anlama ve Kalıcılığa Etkisi, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004, Malatya.
  • Gülek, C. (1994). Okullarda Akademik Başarıyı Artırma Bir Sistem Yaklaşımı,1.Eğitim Bilimler Kongresi, Adana: Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayını. Cilt I, 1994. s- 43.
  • Hiebert, J., Lindquist, M.M. (1990). Developing Mathematical Knowledge in the Young Children, National Council of Teachers of Mathematics, s.17-36.
  • Hiebert, J., Carpenter, T.P. (1992). Learning and Teaching with Understanding. Grouws,D.A.(Ed.). USA: Old Tapan, s.65-97.
  • Kamii, C. (1985). Young children reinvent arithmetic: implications of Piaget’s theory.New York,Teachers College Press.
  • Kamii, C. (1989). Young children reinvent arithmetic: implications of Piaget’s theory.New York,Teachers College Press.
  • Labinowicz, E. (1985). Learning from children. Menlo Park: AddisonWesley
  • Ma, X. ve Kishor, N. (1997). “Assesing the Relationship Between Attitude Toward Mathematics and Achievement in Mathematics: A Meta- Analysis” Journal for Research in Mathematics Education, 28, 26-47.
  • MEB(Milli Eğitim Bakanlığı) (2005). İlköğretim Program Dosyaları, Ankara.
  • Özdoğan, G.; Bulut, M.; Kula, F., (2005). Matematik Dersine Yönelik Tutumun ve Başarının, Cinsiyet ve Öğrenim Türü Değişkenleri Açısından İncelenmesi. XIV.Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi.Denizli, Türkiye.
  • Schraw, G., ve Sperling-Dennison, R. (1994). Assessing metacognitive awareness. Contemporary Educational Psychology, 19, 460-470.
  • Sendurur, Y. ve Akgül-Barıs, D. (2002). Müzik egitimi ve çocuklarda bilissel basarı. G.Ü. Gazi Egitim Fakültesi Dergisi 22(1) 165-174.
  • Sönmez, I. ve Sünbül, M.A. (2007). İlköğretim 5.Sınıf Matematik Dersinde Uygulanan Yürütücü Biliş Stratejilerinin Öğrencilerin Başarı, Tutum ve Öğrenilenlerin Kalıcılığına Etkisi. Selçuk Üniversitesi, Selçuk Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, s: 23 http://tef.selcuk.edu.tr/salan/sunbul/f/f21.pdf
  • Yavuzer, H. (1999). Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1999.
  • Zapata, M. (2005). The Attitudes and Belief of a Female Science Teacher: Implications in Relation to Gender and Pedagogical Practice. Unpublished Phd Dissertation. The Florida State University College of Education.

İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Üstbiliş Stratejilerini Kullanma Farkındalıkları ile Matematiğe Karşı Tutumları Arasındaki İlişki

Yıl 2011, Cilt: 6 Sayı: 2, 107 - 122, 01.06.2011

Öz

Bu çalışma ilköğretim matematik öğretmen adaylarının üstbiliş stratejilerini kullanma farkındalıkları ile matematiğe yönelik tutumları arasındaki ilişkiyi tespit etmek amacıyla yapılmıştır. 2009-2010 öğretim yılında 120 öğretmen adayıyla, tarama modelinde yürütülen çalışmada veri toplamak amacıyla Üstbiliş Farkındalık Testi ve Matematik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Ayrıca akademik başarı algısına, cinsiyete, anne-baba eğitim durumuna, mezun olunan lise türü ve ailenin gelir düzeyine göre tutum ve üstbiliş farkındalığının değişimi incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda ilköğretim matematik öğretmen adaylarının matematiğe karşı tutumları ile üstbiliş stratejilerini kullanma farkındalıkları arasında orta düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur (r=0.499, p

Kaynakça

  • Abacı, R., Çetin, B., ve Akın, A. (2006). Bilişötesi Farkındalık Envanteri: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. 14. Ulusal Psikoloji Kongresi, 6-8 Eylül, Ankara.
  • Aiken, L.R. (1970). Attitudes towards mathematics. Review Educational Research. Spring 1970, Vol. 40 ; 551-596.
  • Artzt, A. F., & Armour-Thomas, E. (1992). Development of a cognitive- metacognitive framework for protocol analysis of mathematical problem solving in small groups. Cognition and Instruction, 9, 137- 175.
  • Duatepe,A. ve Çilesiz,S. (1999). Matematik tutum ölçeği geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,16-17,45-52.
  • Flavel, J. H. (1976), “Metacognitive Aspects of Problem Solving”, In L. Resnick (Ed.), The Nature of Intelligence (s.231-235), Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. Akt: Çakıroğlu,A. (2007) Üstbiliş, TSA / Yıl: 11, s: 2.
  • Gelen, İ. (2004). Bilişsel Farkındalık Stratejilerinin Türkçe Dersine İlşkin Tutum, Okuduğunu anlama ve Kalıcılığa Etkisi, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004, Malatya.
  • Gülek, C. (1994). Okullarda Akademik Başarıyı Artırma Bir Sistem Yaklaşımı,1.Eğitim Bilimler Kongresi, Adana: Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayını. Cilt I, 1994. s- 43.
  • Hiebert, J., Lindquist, M.M. (1990). Developing Mathematical Knowledge in the Young Children, National Council of Teachers of Mathematics, s.17-36.
  • Hiebert, J., Carpenter, T.P. (1992). Learning and Teaching with Understanding. Grouws,D.A.(Ed.). USA: Old Tapan, s.65-97.
  • Kamii, C. (1985). Young children reinvent arithmetic: implications of Piaget’s theory.New York,Teachers College Press.
  • Kamii, C. (1989). Young children reinvent arithmetic: implications of Piaget’s theory.New York,Teachers College Press.
  • Labinowicz, E. (1985). Learning from children. Menlo Park: AddisonWesley
  • Ma, X. ve Kishor, N. (1997). “Assesing the Relationship Between Attitude Toward Mathematics and Achievement in Mathematics: A Meta- Analysis” Journal for Research in Mathematics Education, 28, 26-47.
  • MEB(Milli Eğitim Bakanlığı) (2005). İlköğretim Program Dosyaları, Ankara.
  • Özdoğan, G.; Bulut, M.; Kula, F., (2005). Matematik Dersine Yönelik Tutumun ve Başarının, Cinsiyet ve Öğrenim Türü Değişkenleri Açısından İncelenmesi. XIV.Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi.Denizli, Türkiye.
  • Schraw, G., ve Sperling-Dennison, R. (1994). Assessing metacognitive awareness. Contemporary Educational Psychology, 19, 460-470.
  • Sendurur, Y. ve Akgül-Barıs, D. (2002). Müzik egitimi ve çocuklarda bilissel basarı. G.Ü. Gazi Egitim Fakültesi Dergisi 22(1) 165-174.
  • Sönmez, I. ve Sünbül, M.A. (2007). İlköğretim 5.Sınıf Matematik Dersinde Uygulanan Yürütücü Biliş Stratejilerinin Öğrencilerin Başarı, Tutum ve Öğrenilenlerin Kalıcılığına Etkisi. Selçuk Üniversitesi, Selçuk Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, s: 23 http://tef.selcuk.edu.tr/salan/sunbul/f/f21.pdf
  • Yavuzer, H. (1999). Çocuk Psikolojisi, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1999.
  • Zapata, M. (2005). The Attitudes and Belief of a Female Science Teacher: Implications in Relation to Gender and Pedagogical Practice. Unpublished Phd Dissertation. The Florida State University College of Education.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Gülfem Sarpkaya

Gözdegül Arık

Hatice Aydan Kaplan

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sarpkaya, G., Arık, G., & Kaplan, H. A. (2011). İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Üstbiliş Stratejilerini Kullanma Farkındalıkları ile Matematiğe Karşı Tutumları Arasındaki İlişki. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 6(2), 107-122.
AMA Sarpkaya G, Arık G, Kaplan HA. İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Üstbiliş Stratejilerini Kullanma Farkındalıkları ile Matematiğe Karşı Tutumları Arasındaki İlişki. SBAD. Haziran 2011;6(2):107-122.
Chicago Sarpkaya, Gülfem, Gözdegül Arık, ve Hatice Aydan Kaplan. “İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Üstbiliş Stratejilerini Kullanma Farkındalıkları Ile Matematiğe Karşı Tutumları Arasındaki İlişki”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 6, sy. 2 (Haziran 2011): 107-22.
EndNote Sarpkaya G, Arık G, Kaplan HA (01 Haziran 2011) İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Üstbiliş Stratejilerini Kullanma Farkındalıkları ile Matematiğe Karşı Tutumları Arasındaki İlişki. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 6 2 107–122.
IEEE G. Sarpkaya, G. Arık, ve H. A. Kaplan, “İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Üstbiliş Stratejilerini Kullanma Farkındalıkları ile Matematiğe Karşı Tutumları Arasındaki İlişki”, SBAD, c. 6, sy. 2, ss. 107–122, 2011.
ISNAD Sarpkaya, Gülfem vd. “İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Üstbiliş Stratejilerini Kullanma Farkındalıkları Ile Matematiğe Karşı Tutumları Arasındaki İlişki”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 6/2 (Haziran 2011), 107-122.
JAMA Sarpkaya G, Arık G, Kaplan HA. İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Üstbiliş Stratejilerini Kullanma Farkındalıkları ile Matematiğe Karşı Tutumları Arasındaki İlişki. SBAD. 2011;6:107–122.
MLA Sarpkaya, Gülfem vd. “İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Üstbiliş Stratejilerini Kullanma Farkındalıkları Ile Matematiğe Karşı Tutumları Arasındaki İlişki”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, c. 6, sy. 2, 2011, ss. 107-22.
Vancouver Sarpkaya G, Arık G, Kaplan HA. İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Üstbiliş Stratejilerini Kullanma Farkındalıkları ile Matematiğe Karşı Tutumları Arasındaki İlişki. SBAD. 2011;6(2):107-22.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.