BibTex RIS Kaynak Göster

Compliance of Total Quality Management Model to the Public Service Quality of Education and Education and Training Processes in Turkey

Yıl 2011, Cilt: 6 Sayı: 2, 202 - 224, 01.06.2011

Öz

Ministry of National Education implemented total quality management in its central and provincial offices in 1999. Within the implementation, principles of costumer centricity, continuous improvement, participation, and new corporate culture creation have been tried to be adapted to education. Implementation of these principles, which aim to increase the profitability of commercial enterprises, creates various disadvantages when applied in an educational organization which is a public institution. Application of TQM in education harms the principles of right to education, equality, and justice. Thus, it could be said that TQM is not an appropriate management model for educational institutions

Kaynakça

  • Adıgüzel, M. (1999). Savunma Hizmetlerinde Kalitenin Önemi ve Türk Silahlı Kuvvetlerinde Toplam Kalite Yönetimi Uygulamaları. Kamu yönetiminde kalite 1. ulusal kongresi. Ankara: TODAİE, 26–27 Mayıs.
  • Aksoy, H.H. (2001). Eğitimde Kalitenin Kalite Sistemleri, Eşitlik ve Küreselleşmeye İlişkin Boyutları. http://education.ankara.edu.tr/~aksoy/ Egitimde_Kalite.htm (07/11/2001).
  • Akşit, C. (1999). Cumhurbaşkanlığı Muhafız Alay Komutanlığında Toplam Kalite Yönetimi Uygulamaları. Kamu yönetiminde kalite 1. ulusal kongresi. Ankara: TODAİE, 26-27 Mayıs.
  • Alacadağlı, E. ve Yavuzyiğit, H. (1999). Bürokratik Kültürümüz ve TKY Felsefesinin Uygulanabilirliği. Kamu yönetiminde kalite 1. ulusal kongresi. Ankara: TODAİE, 26-27 Mayıs.
  • Ardıç, K. (1999). Kamu Yönetiminde Sürekli ve Köklü Değişim Aracı Olarak Toplam Kalite Yönetimi ve Değişim Mühendisliği. Kamu yönetiminde kalite 2. ulusal kongresi. Ankara: TODAİE, 21–22 Ekim.
  • Aydoğanoğlu, E. (2003). Eğitimde toplam kalite yönetimi gerçeği. Ankara: Eğitim ve Bilim Emekçileri Sendikası Yayını, İkinci Baskı.
  • Ball, S. J. (2008). The education debate. Bristol: Policy Press.
  • Boje D.M. ve Winsor R.D. (1993). The Resurrection of Taylorism: Total Quality Management’s Hidden Agenda. Journal of organizational change management. Vol. 6 No. 4, pp. 57.
  • Bursalıoğlu, Z. (1985). Eğitim yönetiminde teori ve uygulama. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayını, No: 142.
  • Chonko, L.B., Tanner, J.F. ve Davis, R. (2002). What are They Thinking? Students’ Expectations and Self-Assessments. Journal of education for business. Vol. 77 No. 1, pp. 271–281.
  • Clayson, D.E. ve Haley D.A. (2005). Marketing Models in Education: Students as Customers, Products, or Partners. Marketing education review. Vol. 15 No. 1, pp.1-10.
  • Cohen, S. ve Brand, R. (1993). Total quality management in government. San Fransisco: Jossey Bass Publisher.
  • Demiray, K. (1990). Temel Türkçe sözlük. Ankara: İnkılap Kitapevi, 2. Basım.
  • Eagle, L. ve Brennan, R. (2007). Are Students Customers? TQM and Marketing Perspectives. Quality assurance in education. Vol. 15 No. 1, pp. 44–60.
  • Engin, Y. (1999). Kamu Kesimi Çalışma İlişkilerinde Toplam Kalite Yönetimi. Kamu yönetiminde kalite 2. ulusal kongresi. Ankara: TODAİE, 21–22 Ekim.
  • Ensari, H. (1999). 21. yüzyıl okulları için toplam kalite yönetimi. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Ercan, F. (1999). Neo-Liberal Eğitim Ekonomisi; Eleştirel Bir Çerçeve Denemesi. Eğitim: ne için? üniversite: nasıl? YÖK: nereye? Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Gorz, A. (1995). İktisadi aklın eleştirisi. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Gül, H. (1999). Kamu Yönetiminde Piyasa Temelli Yeni Model Arayışları ve Türk Kamu Yönetiminde Toplam Kalite Yönetiminin Uygulanabilirliği. Kamu yönetiminde kalite 2. ulusal kongresi. Ankara: TODAİE, 21–22 Ekim.
  • Halis, M. (1999). Toplam Kalite Yönetiminin Türk Kamu Yönetiminde Uygulanabilirliği. Kamu yönetiminde kalite 1. ulusal kongresi. Ankara: TODAİE, 26–27 Mayıs.
  • İnsel, A. (2000). İktisat ideolojisinin eleştirisi. Ankara: Birikim Yayınları.
  • İrmiş, A. (1999). Kamu Örgütlerinde Mevcut Yönetim Kültürünün Toplam Kalite Yönetimine Uygunluğu. Kamu yönetiminde kalite 1. ulusal kongresi. Ankara: TODAİE, 26–27 Mayıs.
  • KalDer (2001). Kalitenin seyir defteri. İstanbul: KalDer Yayınları, No: 32.
  • Kartal, S. (2008). Bir Yönetim Modası ve Hevesi Olarak Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi. Eğitim bilim toplum. Cilt 6, Sayı 21, Kış 2007/2008, Ankara: Eğitim Sen Yayını.
  • Köksal, H. (1998). Kalite okullarına geçişte toplam kalite yönetimi. İstanbul: Dünya Yayıncılık.
  • Lagrosen, S., Seyyed-Hashemi, R. ve Leitner, M. (2004). Examination of the Dimensions of Quality in Higer Education, Quality assurance in education. Vol.12 No:2, pp. 61–69.
  • McLaren, P. (2001). Teaching Against Globalization and New Imperialism: Toward A Revolutionary Pedagogy. Journal of teacher education, March/April Vol: 52, No: 2.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (1999). 2000 yılında milli eğitim. Ankara: 4. Akşam Sanat Okulu Matbaası.
  • --- (2001). Toplam kalite yönetimi cilt I. Ankara: Konya Meram Endüstri Meslek Lisesi Matbaası.
  • --- (2005). 2006 mali yılı bütçesine ilişkin rapor. Ankara: MEB Araştırma Planlama ve Koordinasyon Kurulu Başkanlığı (Strateji Geliştirme Başkanlığı).
  • --- (2006). 2007 yılı bütçesine ilişkin rapor, Ankara: MEB Strateji Geliştirme Başkanlığı.
  • --- (2007). 2008 yılı bütçesine ilişkin rapor. Ankara: MEB Strateji Geliştirme Başkanlığı.
  • --- (2008a). 2009 yılı bütçe raporu. Ankara: MEB Strateji Geliştirme Başkanlığı.
  • --- (2008b). Kılavuz III, http://menderes.meb.gov.tr/tky.htm., (24.09.2008).
  • --- (2009) 2010 yılı bütçe raporu. Ankara: MEB Strateji Geliştirme Başkanlığı.
  • Nartgün, Ş. (2001). Milli eğitimi geliştirme projesine ilişkin bir çözümleme. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Özşen, T. (1999). Önce Toplam Yönetim Kalitesi. Kamu yönetiminde kalite 1. ulusal kongresi. Ankara: TODAİE, 26–27 Mayıs.
  • Peşkircioğlu, N. (1996). Toplam Kalite Yönetimi ve Katılımcılık. Verimlilik dergisi. Özel Sayı, Ankara: Milli Prodüktivite Merkezi Yayını.
  • Polat, S. (2001). Türk Yönetim Anlayışı: Klasik mi Toplam Kalite Yönetimi mi? Mercek dergisi. Temmuz, İstanbul: MESS Yayını.
  • Scrabec, Q. (2000). A Quality Education is Not Customer Driven. Journal of education for business, Vol. 75 No. 5, pp. 298–300.
  • Shank, J. K. ve Govındarajan, V. (1994). Measuring the “Cost of Quality”: A Strategic Cost Management Perspective. Journal of cost management, Vol. 8 No. 2, Summer, pp. 10.
  • Tabulawa, R. (2010). Uluslararası Yardım Kuruluşları, Öğrenen Merkezli Pedagoji ve Politik Demokratikleşme (Çev. D. Çankaya). Eleştirel pedagoji. Yıl: 2, sayı:8, Mart-Nisan. Ankara: Paydos Yayıncılık.
  • Türel, O. (1982). Planlama ve Uluslar arası Örgütler: Türkiye’nin Dünya Bankası İle İlişkileri Örnek Olayı. ODTÜ gelişme dergisi. 1981 Özel Sayı. Ankara: ODTÜ İdari İlimler Fakültesi Yayını.
  • Webb, J. (1995). Quality Management and The Management of Quality. Making quality critical. London: Routledge, pp.107.
  • Yılgör, A. G. (1999). Toplam Kalite Yönetiminin Özel Sektör ve Kamu Kesimi İçin Ortak Bir Model Oluşturabilme Potansiyeli. Kamu yönetiminde kalite 2. ulusal kongresi. Ankara: TODAİE, 21–22 Ekim.
  • Yılmaz, G. (2002). Verimlilik Paylaşılmaz; Paylaşılsa, Verimlilik Olmaz. Evrensel kültür dergisi. İstanbul: İstanbul: Doğa Basım Yayın, Temmuz, Sayı: 127.
  • Zel, U. (1999). Kara Harp Okulunda Toplam Kalite Yönetimi Uygulamaları. Kamu yönetiminde kalite 1. ulusal kongresi. Ankara: TODAİE, 26–27 Mayıs.
  • http://www.kalder.org.diger/tky.htm (12.04.2003).
  • http://www27.brinkster.com/nsen/m3.htm (15.04.2003).

Türkiye’de Toplam Kalite Yönetimi Modelinin Eğitimin Kamu Hizmeti Niteliğine ve Eğitim Öğretim Süreçlerine Uygunluğu

Yıl 2011, Cilt: 6 Sayı: 2, 202 - 224, 01.06.2011

Öz

Milli Eğitim Bakanlığı 1999 yılında merkez ve taşra birimlerinde toplam kalite yönetimini uygulamaya koymuştur. Uygulama çerçevesinde müşteri odaklılık, sürekli iyileştirme, katılımcılık ve yeni örgüt kültürü yaratma ilkeleri eğitime uyarlanmaya çalışılmıştır. Ticari işletmelerin kârlılıklarını artırma hedefine dönük bu ilkelerin bir kamu kurumu olan eğitim örgütünde uygulanması çeşitli sakıncalar oluşturmaktadır. Eğitimde TKY uygulaması eğitim hakkı, eşitlik ve adalet ilkelerini zedelemektedir. Bu nedenle TKY’nin, eğitim kurumları için uygun bir yönetim modeli olmadığı söylenebilir

Kaynakça

  • Adıgüzel, M. (1999). Savunma Hizmetlerinde Kalitenin Önemi ve Türk Silahlı Kuvvetlerinde Toplam Kalite Yönetimi Uygulamaları. Kamu yönetiminde kalite 1. ulusal kongresi. Ankara: TODAİE, 26–27 Mayıs.
  • Aksoy, H.H. (2001). Eğitimde Kalitenin Kalite Sistemleri, Eşitlik ve Küreselleşmeye İlişkin Boyutları. http://education.ankara.edu.tr/~aksoy/ Egitimde_Kalite.htm (07/11/2001).
  • Akşit, C. (1999). Cumhurbaşkanlığı Muhafız Alay Komutanlığında Toplam Kalite Yönetimi Uygulamaları. Kamu yönetiminde kalite 1. ulusal kongresi. Ankara: TODAİE, 26-27 Mayıs.
  • Alacadağlı, E. ve Yavuzyiğit, H. (1999). Bürokratik Kültürümüz ve TKY Felsefesinin Uygulanabilirliği. Kamu yönetiminde kalite 1. ulusal kongresi. Ankara: TODAİE, 26-27 Mayıs.
  • Ardıç, K. (1999). Kamu Yönetiminde Sürekli ve Köklü Değişim Aracı Olarak Toplam Kalite Yönetimi ve Değişim Mühendisliği. Kamu yönetiminde kalite 2. ulusal kongresi. Ankara: TODAİE, 21–22 Ekim.
  • Aydoğanoğlu, E. (2003). Eğitimde toplam kalite yönetimi gerçeği. Ankara: Eğitim ve Bilim Emekçileri Sendikası Yayını, İkinci Baskı.
  • Ball, S. J. (2008). The education debate. Bristol: Policy Press.
  • Boje D.M. ve Winsor R.D. (1993). The Resurrection of Taylorism: Total Quality Management’s Hidden Agenda. Journal of organizational change management. Vol. 6 No. 4, pp. 57.
  • Bursalıoğlu, Z. (1985). Eğitim yönetiminde teori ve uygulama. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayını, No: 142.
  • Chonko, L.B., Tanner, J.F. ve Davis, R. (2002). What are They Thinking? Students’ Expectations and Self-Assessments. Journal of education for business. Vol. 77 No. 1, pp. 271–281.
  • Clayson, D.E. ve Haley D.A. (2005). Marketing Models in Education: Students as Customers, Products, or Partners. Marketing education review. Vol. 15 No. 1, pp.1-10.
  • Cohen, S. ve Brand, R. (1993). Total quality management in government. San Fransisco: Jossey Bass Publisher.
  • Demiray, K. (1990). Temel Türkçe sözlük. Ankara: İnkılap Kitapevi, 2. Basım.
  • Eagle, L. ve Brennan, R. (2007). Are Students Customers? TQM and Marketing Perspectives. Quality assurance in education. Vol. 15 No. 1, pp. 44–60.
  • Engin, Y. (1999). Kamu Kesimi Çalışma İlişkilerinde Toplam Kalite Yönetimi. Kamu yönetiminde kalite 2. ulusal kongresi. Ankara: TODAİE, 21–22 Ekim.
  • Ensari, H. (1999). 21. yüzyıl okulları için toplam kalite yönetimi. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Ercan, F. (1999). Neo-Liberal Eğitim Ekonomisi; Eleştirel Bir Çerçeve Denemesi. Eğitim: ne için? üniversite: nasıl? YÖK: nereye? Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Gorz, A. (1995). İktisadi aklın eleştirisi. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Gül, H. (1999). Kamu Yönetiminde Piyasa Temelli Yeni Model Arayışları ve Türk Kamu Yönetiminde Toplam Kalite Yönetiminin Uygulanabilirliği. Kamu yönetiminde kalite 2. ulusal kongresi. Ankara: TODAİE, 21–22 Ekim.
  • Halis, M. (1999). Toplam Kalite Yönetiminin Türk Kamu Yönetiminde Uygulanabilirliği. Kamu yönetiminde kalite 1. ulusal kongresi. Ankara: TODAİE, 26–27 Mayıs.
  • İnsel, A. (2000). İktisat ideolojisinin eleştirisi. Ankara: Birikim Yayınları.
  • İrmiş, A. (1999). Kamu Örgütlerinde Mevcut Yönetim Kültürünün Toplam Kalite Yönetimine Uygunluğu. Kamu yönetiminde kalite 1. ulusal kongresi. Ankara: TODAİE, 26–27 Mayıs.
  • KalDer (2001). Kalitenin seyir defteri. İstanbul: KalDer Yayınları, No: 32.
  • Kartal, S. (2008). Bir Yönetim Modası ve Hevesi Olarak Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi. Eğitim bilim toplum. Cilt 6, Sayı 21, Kış 2007/2008, Ankara: Eğitim Sen Yayını.
  • Köksal, H. (1998). Kalite okullarına geçişte toplam kalite yönetimi. İstanbul: Dünya Yayıncılık.
  • Lagrosen, S., Seyyed-Hashemi, R. ve Leitner, M. (2004). Examination of the Dimensions of Quality in Higer Education, Quality assurance in education. Vol.12 No:2, pp. 61–69.
  • McLaren, P. (2001). Teaching Against Globalization and New Imperialism: Toward A Revolutionary Pedagogy. Journal of teacher education, March/April Vol: 52, No: 2.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (1999). 2000 yılında milli eğitim. Ankara: 4. Akşam Sanat Okulu Matbaası.
  • --- (2001). Toplam kalite yönetimi cilt I. Ankara: Konya Meram Endüstri Meslek Lisesi Matbaası.
  • --- (2005). 2006 mali yılı bütçesine ilişkin rapor. Ankara: MEB Araştırma Planlama ve Koordinasyon Kurulu Başkanlığı (Strateji Geliştirme Başkanlığı).
  • --- (2006). 2007 yılı bütçesine ilişkin rapor, Ankara: MEB Strateji Geliştirme Başkanlığı.
  • --- (2007). 2008 yılı bütçesine ilişkin rapor. Ankara: MEB Strateji Geliştirme Başkanlığı.
  • --- (2008a). 2009 yılı bütçe raporu. Ankara: MEB Strateji Geliştirme Başkanlığı.
  • --- (2008b). Kılavuz III, http://menderes.meb.gov.tr/tky.htm., (24.09.2008).
  • --- (2009) 2010 yılı bütçe raporu. Ankara: MEB Strateji Geliştirme Başkanlığı.
  • Nartgün, Ş. (2001). Milli eğitimi geliştirme projesine ilişkin bir çözümleme. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Özşen, T. (1999). Önce Toplam Yönetim Kalitesi. Kamu yönetiminde kalite 1. ulusal kongresi. Ankara: TODAİE, 26–27 Mayıs.
  • Peşkircioğlu, N. (1996). Toplam Kalite Yönetimi ve Katılımcılık. Verimlilik dergisi. Özel Sayı, Ankara: Milli Prodüktivite Merkezi Yayını.
  • Polat, S. (2001). Türk Yönetim Anlayışı: Klasik mi Toplam Kalite Yönetimi mi? Mercek dergisi. Temmuz, İstanbul: MESS Yayını.
  • Scrabec, Q. (2000). A Quality Education is Not Customer Driven. Journal of education for business, Vol. 75 No. 5, pp. 298–300.
  • Shank, J. K. ve Govındarajan, V. (1994). Measuring the “Cost of Quality”: A Strategic Cost Management Perspective. Journal of cost management, Vol. 8 No. 2, Summer, pp. 10.
  • Tabulawa, R. (2010). Uluslararası Yardım Kuruluşları, Öğrenen Merkezli Pedagoji ve Politik Demokratikleşme (Çev. D. Çankaya). Eleştirel pedagoji. Yıl: 2, sayı:8, Mart-Nisan. Ankara: Paydos Yayıncılık.
  • Türel, O. (1982). Planlama ve Uluslar arası Örgütler: Türkiye’nin Dünya Bankası İle İlişkileri Örnek Olayı. ODTÜ gelişme dergisi. 1981 Özel Sayı. Ankara: ODTÜ İdari İlimler Fakültesi Yayını.
  • Webb, J. (1995). Quality Management and The Management of Quality. Making quality critical. London: Routledge, pp.107.
  • Yılgör, A. G. (1999). Toplam Kalite Yönetiminin Özel Sektör ve Kamu Kesimi İçin Ortak Bir Model Oluşturabilme Potansiyeli. Kamu yönetiminde kalite 2. ulusal kongresi. Ankara: TODAİE, 21–22 Ekim.
  • Yılmaz, G. (2002). Verimlilik Paylaşılmaz; Paylaşılsa, Verimlilik Olmaz. Evrensel kültür dergisi. İstanbul: İstanbul: Doğa Basım Yayın, Temmuz, Sayı: 127.
  • Zel, U. (1999). Kara Harp Okulunda Toplam Kalite Yönetimi Uygulamaları. Kamu yönetiminde kalite 1. ulusal kongresi. Ankara: TODAİE, 26–27 Mayıs.
  • http://www.kalder.org.diger/tky.htm (12.04.2003).
  • http://www27.brinkster.com/nsen/m3.htm (15.04.2003).
Toplam 49 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Gülay Aslan Bu kişi benim

Erdal Küçüker Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aslan, G., & Küçüker, E. (2011). Türkiye’de Toplam Kalite Yönetimi Modelinin Eğitimin Kamu Hizmeti Niteliğine ve Eğitim Öğretim Süreçlerine Uygunluğu. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 6(2), 202-224.
AMA Aslan G, Küçüker E. Türkiye’de Toplam Kalite Yönetimi Modelinin Eğitimin Kamu Hizmeti Niteliğine ve Eğitim Öğretim Süreçlerine Uygunluğu. SBAD. Haziran 2011;6(2):202-224.
Chicago Aslan, Gülay, ve Erdal Küçüker. “Türkiye’de Toplam Kalite Yönetimi Modelinin Eğitimin Kamu Hizmeti Niteliğine Ve Eğitim Öğretim Süreçlerine Uygunluğu”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 6, sy. 2 (Haziran 2011): 202-24.
EndNote Aslan G, Küçüker E (01 Haziran 2011) Türkiye’de Toplam Kalite Yönetimi Modelinin Eğitimin Kamu Hizmeti Niteliğine ve Eğitim Öğretim Süreçlerine Uygunluğu. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 6 2 202–224.
IEEE G. Aslan ve E. Küçüker, “Türkiye’de Toplam Kalite Yönetimi Modelinin Eğitimin Kamu Hizmeti Niteliğine ve Eğitim Öğretim Süreçlerine Uygunluğu”, SBAD, c. 6, sy. 2, ss. 202–224, 2011.
ISNAD Aslan, Gülay - Küçüker, Erdal. “Türkiye’de Toplam Kalite Yönetimi Modelinin Eğitimin Kamu Hizmeti Niteliğine Ve Eğitim Öğretim Süreçlerine Uygunluğu”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 6/2 (Haziran 2011), 202-224.
JAMA Aslan G, Küçüker E. Türkiye’de Toplam Kalite Yönetimi Modelinin Eğitimin Kamu Hizmeti Niteliğine ve Eğitim Öğretim Süreçlerine Uygunluğu. SBAD. 2011;6:202–224.
MLA Aslan, Gülay ve Erdal Küçüker. “Türkiye’de Toplam Kalite Yönetimi Modelinin Eğitimin Kamu Hizmeti Niteliğine Ve Eğitim Öğretim Süreçlerine Uygunluğu”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, c. 6, sy. 2, 2011, ss. 202-24.
Vancouver Aslan G, Küçüker E. Türkiye’de Toplam Kalite Yönetimi Modelinin Eğitimin Kamu Hizmeti Niteliğine ve Eğitim Öğretim Süreçlerine Uygunluğu. SBAD. 2011;6(2):202-24.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.