BibTex RIS Kaynak Göster

Social Studies Teacher Candidates’ Comprehension Level of Some Terms Included in 2005 Social Studies Curriculum

Yıl 2012, Cilt: 7 Sayı: 1, 208 - 229, 01.01.2012

Öz

This study is conducted to identify primary education social science teacher candidates’ comprehension level of some terms included in the 2005 social sciences curriculum. The study is conducted on 200 social sciences teacher candidates from Seljuk University, Gazi University, Adıyaman University, Uşak University and Niğde University. For this purpose, the candidates were asked to define some terms included in the 2005 curriculum and used in instruction. The data obtained were evaluated through open ended question forms, which is a quantitative research technique. The results of the study suggested that social sciences teacher candidates cannot define and comprehend some of the terms included in the social sciences curriculum

Kaynakça

  • Ata, B. (2009), “Sosyal Bilgiler Ünitesi” Kavramı üzerine Bazı Düşünceler. Sosyal Bilgiler Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar I. Edt: Refik Turan, A. Murat Sünbül ve Hakan Akdağ. Ankara: Pegem Akademi.
  • Barth, J. ve Demirtaş, A. (1997), İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: YÖK/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi
  • Çotuksöken, B. (2000), Felsefi Söylem Nedir? İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Demircioğlu, İ. H. (2005), “Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Tarih Öğretiminde Kullanılan Zaman ve Kronolojiyle İlgili Bazı Kavramları Anlama Düzeyi”, Eğitim Araştırmaları Dergisi, Sayı: 19, Ankara: Anı Yay., s. 155-163.
  • Demirel, Ö. (1993), Eğitim Terimleri Sözlüğü. Ankara
  • Doğanay, A. (2002), Öğretimde Kavram ve Genellemelerin Geliştirilmesi. Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Edt: C.Öztürk ve D.Dilek. Ankara: Pegem A yayıncılık.
  • Duverger, M. (1990), Sosyal Bilimlere Giriş. Çev: Ünsal Oskay, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Ekiz, D. ve Akbaş, Y. (2005), “İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Astronomi ile İlgili Kavramları Anlama Düzeyi ve Kavram Yanılgıları”, Milli Eğitim Dergisi Sayı:165, Kış 2005, http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/165/ekiz.htm adresinden 10 Şubat 2008 tarihinde alınmıştır.
  • J.W. Creswell (2005), Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research (2nd ed.). N.J.: Pearson Merrill Prentice Hall.
  • L.R. Gay & G.E. Mılls & P. Aırasıan (2006), Educational Research: Competencies for Analysis and Applications (Eighth Edition). New Jersey: Pearson.
  • Köstüklü, N. (1999), Sosyal Bilimler ve Tarih Öğretimi, Konya: S.Ü. Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Meb (2005), İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi 6-7 Öğretim Programı ve Klavuzu (Taslak Basım). Ankara: MEB Yayınları.
  • Menguşoğlu, T.(1998), İnsan Felsefesi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Öztürk, C. ve Dilek, D. (Ed.). (2002), “Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi”. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Paykoç, F. (1991), “Tarih Öğretimi”, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Yayınları.
  • Yin, R. K. (1984), Case Study Research: Design and Methods. CA.Sage. Newbury Park.
  • Tdk (2009), Büyük Türkçe Sözlük, Ankara. Erişim Adresi: www.tdk.org.tr , 24.08.2009.
  • Yazıcı, H. ve Samancı, O. (2003), İlköğretim Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Ders Konuları ile İlgili Bazı Kavramları Anlama Düzeyleri. Millî Eğitim Dergisi, Sayı 158.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınları.

Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının 2005 Sosyal Bilgiler Programında Yer Alan Bazı Kavramları Anlama Düzeyi

Yıl 2012, Cilt: 7 Sayı: 1, 208 - 229, 01.01.2012

Öz

Bu araştırma ilköğretim sosyal bilgiler öğretmen adaylarının 2005 sosyal bilgiler programında yer alan bazı kavramları anlama düzeylerini ortaya koymak amacıyla hazırlanmıştır. Araştırma 2008–2009 eğitim öğretim yılında Selçuk Üniversitesi, Gazi Üniversitesi, Adıyaman Üniversitesi, Uşak Üniversitesi ve Niğde Üniversitesi eğitim fakülteleri ilköğretim sosyal bilgiler öğretmenliğinde öğretim gören 200 öğretmen adayıyla gerçekleştirilmiştir. Bu çerçevede öğrencilerden 2005 sosyal bilgiler programında yer alan ve öğretiminde kullanılan bazı kavramları tanımlamaları istenmiştir. Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyal bilgiler programına ait bazı kavramları anlamaları/algılamalarını ortaya konması amacıyla yapılan nitel bir çalışma olup, durum çalışması deseni şeklindedir. Veri toplama aracı olarak “2005 Sosyal Bilgiler Programında Yer Alan Bazı Kavramlar” adlı açık-uçlu soru formundan yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyal bilgiler programında yer alan bazı kavramları doğru tanımlayamadıkları ve kavrayamadıkları ortaya çıkmıştır

Kaynakça

  • Ata, B. (2009), “Sosyal Bilgiler Ünitesi” Kavramı üzerine Bazı Düşünceler. Sosyal Bilgiler Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar I. Edt: Refik Turan, A. Murat Sünbül ve Hakan Akdağ. Ankara: Pegem Akademi.
  • Barth, J. ve Demirtaş, A. (1997), İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: YÖK/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi
  • Çotuksöken, B. (2000), Felsefi Söylem Nedir? İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Demircioğlu, İ. H. (2005), “Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Tarih Öğretiminde Kullanılan Zaman ve Kronolojiyle İlgili Bazı Kavramları Anlama Düzeyi”, Eğitim Araştırmaları Dergisi, Sayı: 19, Ankara: Anı Yay., s. 155-163.
  • Demirel, Ö. (1993), Eğitim Terimleri Sözlüğü. Ankara
  • Doğanay, A. (2002), Öğretimde Kavram ve Genellemelerin Geliştirilmesi. Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Edt: C.Öztürk ve D.Dilek. Ankara: Pegem A yayıncılık.
  • Duverger, M. (1990), Sosyal Bilimlere Giriş. Çev: Ünsal Oskay, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Ekiz, D. ve Akbaş, Y. (2005), “İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Astronomi ile İlgili Kavramları Anlama Düzeyi ve Kavram Yanılgıları”, Milli Eğitim Dergisi Sayı:165, Kış 2005, http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/165/ekiz.htm adresinden 10 Şubat 2008 tarihinde alınmıştır.
  • J.W. Creswell (2005), Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research (2nd ed.). N.J.: Pearson Merrill Prentice Hall.
  • L.R. Gay & G.E. Mılls & P. Aırasıan (2006), Educational Research: Competencies for Analysis and Applications (Eighth Edition). New Jersey: Pearson.
  • Köstüklü, N. (1999), Sosyal Bilimler ve Tarih Öğretimi, Konya: S.Ü. Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Meb (2005), İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi 6-7 Öğretim Programı ve Klavuzu (Taslak Basım). Ankara: MEB Yayınları.
  • Menguşoğlu, T.(1998), İnsan Felsefesi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Öztürk, C. ve Dilek, D. (Ed.). (2002), “Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi”. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Paykoç, F. (1991), “Tarih Öğretimi”, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Yayınları.
  • Yin, R. K. (1984), Case Study Research: Design and Methods. CA.Sage. Newbury Park.
  • Tdk (2009), Büyük Türkçe Sözlük, Ankara. Erişim Adresi: www.tdk.org.tr , 24.08.2009.
  • Yazıcı, H. ve Samancı, O. (2003), İlköğretim Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Ders Konuları ile İlgili Bazı Kavramları Anlama Düzeyleri. Millî Eğitim Dergisi, Sayı 158.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınları.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Hakan Akdağ

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akdağ, H. (2012). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının 2005 Sosyal Bilgiler Programında Yer Alan Bazı Kavramları Anlama Düzeyi. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 7(1), 208-229.
AMA Akdağ H. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının 2005 Sosyal Bilgiler Programında Yer Alan Bazı Kavramları Anlama Düzeyi. SBAD. Ocak 2012;7(1):208-229.
Chicago Akdağ, Hakan. “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının 2005 Sosyal Bilgiler Programında Yer Alan Bazı Kavramları Anlama Düzeyi”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 7, sy. 1 (Ocak 2012): 208-29.
EndNote Akdağ H (01 Ocak 2012) Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının 2005 Sosyal Bilgiler Programında Yer Alan Bazı Kavramları Anlama Düzeyi. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 7 1 208–229.
IEEE H. Akdağ, “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının 2005 Sosyal Bilgiler Programında Yer Alan Bazı Kavramları Anlama Düzeyi”, SBAD, c. 7, sy. 1, ss. 208–229, 2012.
ISNAD Akdağ, Hakan. “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının 2005 Sosyal Bilgiler Programında Yer Alan Bazı Kavramları Anlama Düzeyi”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 7/1 (Ocak 2012), 208-229.
JAMA Akdağ H. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının 2005 Sosyal Bilgiler Programında Yer Alan Bazı Kavramları Anlama Düzeyi. SBAD. 2012;7:208–229.
MLA Akdağ, Hakan. “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının 2005 Sosyal Bilgiler Programında Yer Alan Bazı Kavramları Anlama Düzeyi”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, c. 7, sy. 1, 2012, ss. 208-29.
Vancouver Akdağ H. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının 2005 Sosyal Bilgiler Programında Yer Alan Bazı Kavramları Anlama Düzeyi. SBAD. 2012;7(1):208-29.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.