In Canada in the late 1960's the first wave of media education began under the banner of "screen education". By 2000 there was new growth in elementary and secondary school media education as media education became a mandated part of the English Language Arts, Social Studies, Health Education and ICT curricula across Canada. This research aims at determining the prevalent media literacy topics at social studies courses in Canada, and how these topics can be integrated into the social studies curricula in Turkey. In the research, the curricula of social studies in Canada were examined and the standards for media literacy were analyzed through content analysis. Consequently, the prevalent media literacy topics taught in the courses of social studies were presented under six themes. These are “The Accuracy of Media Information”, “Media and Technology”, “Actuality and Global Issues”, “Media and Conscious Consumer”, “Media and Culture” and “The Importance, Role and Responsibilities of Media”. The social studies curricula were examined in accordance with the themes stated above in order to integrate media literacy into social studies curricula of 4th, 5th, 6th and 7th grades implemented in Turkey as a sub-discipline. Based on the standards proposed as a result of content analysis, a sub-discipline model was recommended with a view to integrating media literacy into social studies curricula implemented in our country.
1060’lı yıllarda “Ekran Eğitimi” hareketiyle başlayan Kanada’daki medya okuryazarlığı eğitimi, 2000’li yıllara gelindiğinde Dil Bilimleri, Sosyal Bilgiler, Sağlık Eğitimi ve Bilgi İletişim Teknolojileri derslerinin temel bir parçası olmuştur. Bu araştırmanın amacı hem sosyal bilgiler eğitimi hem de medya okuryazarlığı eğitiminde öncü ülkelerden biri olan Kanada’da Sosyal Bilgiler derslerinde yaygın olarak öğretilen medya okuryazarlığı konularının neler olduğunu ve bu konuların Türkiye’deki Sosyal Bilgiler programıyla nasıl ilişkilendirilebileceğini belirlemektir. Bu amaçla Kanada’daki sosyal bilgiler programları incelenmiş ve medya okuryazarlığı kazanımları içerik analizi yoluyla çözümlenmiştir. Sosyal bilgiler programlarında yer alan medya okuryazarlığı ile ilgili kazanımlar belirli kategorilere ayrılmış ve sonuçta altı tema ortaya çıkarılmıştır. Bunlar; “medya bilgisinin doğruluğu”, “medya ve teknoloji”, “güncellik ve küresel sorunlar”, “bilinçli tüketici ve medya”, “medya ve kültür” ve “medyanın önemi, rol ve sorumlulukları” temalarıdır. Medya okuryazarlığını Türkiye’de uygulanmakta olan 4, 5, 6 ve 7. sınıf Sosyal Bilgiler programlarıyla “Aradisiplin” olarak ilişkilendirmek için Sosyal Bilgiler programı söz konusu temalar doğrultusunda incelenmiştir. İçerik analizi sonucunda programlarıyla medya okuryazarlığını ilişkilendirmek için bir “Aradisiplin modeli” önerilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 7 Sayı: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.