The aim of this research is to define the professional burnout levels of education supervisor assistants in terms of some variables. In the research, survey model was used. The study group consists of 346 education supervisor assistants, appointed in 2009. Data was collected through a personal information form and Maslach Burnout Inventory, developed by Maslach and Jackson and adapted to Turkish by Ergin.In the analysis t test, Mann-Whitney U test, and ANOVA techniques were used. The findings indicated that the level of education supervisor assistants’ professional burnout was “medium” in emotional exhaustion and low sense of personal accomplishment dimensions, and was “low” in depersonalization dimension
Depersonalization Emotional exhaustion Education supervisor assistants Professional burnout
Bu araştırmanın amacı, eğitim müfettiş yardımcılarının3 mesleki tükenmişlik düzeylerini bazı değişkenlere göre saptamaktır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma grubu, 2009 yılında atanan 346 eğitim müfettiş yardımcısından oluşmaktadır. Verilerin toplanmasında, kişisel bilgi formu ile Maslach ve Jackson tarafından geliştirilen, Ergin tarafından Türkçeye uyarlanan Maslach Tükenmişlik Ölçeği kullanılmıştır. Analizde; t testi, Mann Whitney U testi ve ANOVA teknikleri kullanılmıştır. Araştırmada, eğitim müfettiş yardımcılarının mesleki tükenmişliklerinin; duygusal tükenme ve düşük kişisel başarı duygusu boyutlarında “orta düzeyde”, duyarsızlaşma boyutunda ise “düşük düzeyde” olduğu saptanmıştır
Duyarsızlaşma Duygusal tükenme Eğitim müfettiş yardımcıları Mesleki tükenmişlik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 7 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.