BibTex RIS Kaynak Göster

A Qualitative Research on General Purposes of National Education and Secondary School Programs in relation to the Verses of the Quran

Yıl 2015, Cilt: 10 Sayı: 2, 73 - 94, 01.06.2015
https://doi.org/10.19129/sbad.30

Öz

Purpose of this study is to find out types of people desired on the verses of the Quran, general purposes of national education and secondary school programs and to determine similarities between these people types. Document review, a method of qualitative research model, was used for obtaining research data. The documents reviewed were secondary school Turkish, secondary school social sciences, secondary school mathematics, secondary school science, secondary school religious culture and moral knowledge curriculums and 106 achievements selected from secondary school intermediary disciplines as well as total 185 verses on 58 sections of the Quranand exegesis of these verses. The documents were paired off based on similarities in their contents. According to the results of this research which is highly important in terms of determining educational goals and planning, preparing education programs, there are major similarities between the human qualities desired on the Quran, general purposes of national education and education programs. Bearing in mind the results of this research, we can see the book of Holy Quran as a divine program. Lessons learned, stories told, educational tone and approaches towards problems can be used for educational purposes. Material samples can be prepared for program. Methods, stories in the Quran and global lessons learned from them can be discussed on educational congresses and academic meetings

Kaynakça

  • Akın, U. (2015). Türk Eğitim Sistemi Ve Okul Yönetimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • AÖF (2006). Ana Konularıyla Kur’an. Eskişehir Anadolu Üniversitesi.
  • Buyrukçu, R. (2006). “Türkiye’de Din Görevlisi Yetiştirme Problemi Ve Çözüm Önerileri”. AÜİFD. 47 , (2), 99-126.
  • Çakıroğlu, T. (1997). İlköğretim Faaliyetlerinin Planlanması (Bolu İli Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı. (2012a). Kur’an-I Kerim Meali. Erişim: 24 Mayıs 2015. Http://Kuran.Diyanet.Gov.Tr/Kuran.Aspx#1:1.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı. (2012b). Kur’an-I Kerim Tefsiri. Erişim: 24 Mayıs 2015. Http://Kuran.Diyanet.Gov.Tr/Kuran.Aspx#1:1
  • Hesapçıoğlu, M. (2008). “Türkiye’de Cumhuriyet Dönemi Eğitim İdeolojisi”. Kış, Liberal Düşünce Dergisi, 87 - 111.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi Kavramlar İlkeler Teknikler. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Korkmaz, A. (1995). Kalkınma Planlarında Öngörülen Eğitim Hedeflerinin Gerçekleşme Düzeyi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (1973). Milli Eğitim Temel Kanunu. Ankara: Resmi Gazete, Tarih: 24.6.1973 Sayı: 14574.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler 6 – 7. Sınıf Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2006). İlköğretim Türkçe Dersi (6, 7, 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2010). İlköğretim Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Dersi (4, 5, 6, 7 Ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı Ve Kılavuzu. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013a). Ortaokul Matematik Dersi (5, 6, 7 Ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013b). İlköğretim Kurumları (İlkokullar Ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 Ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Öztürk, Y. N. (2011). Mevlana Celalettin Rumi Ve İnsan. 9. Baskı. İstanbul : Yeni Boyut. Resmi Gazete, Sayı 23084, 16 Ağustos 1997, S.3.
  • Rosovsky, H. (2011). Üniversite (Bir Dekan Anlatıyor). Çev. Süreyya Ersoy. Tübitak Yayınları.
  • Somel, S. A. (2010). Osmanlı’da Eğitimin Modernleşmesi (1839-1908). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Yapıcı, A. (2009). Modernleşme-Sekülerleşme Sürecinde Türk Gençliğinin Anlam Dünyasında Dinin Yeri (Çukurova Üniversitesi Örneği). Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 9 (2), 1-37.
  • Yıldırım, A. Ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, L. (2014). Kur’an’ı Kerim’de Geçen Eğitimle İlgili Ayetlerin Bazı Çağdaş Müfessirlere Göre Yorumu. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.

A Qualitative Research on General Purposes of National Education and Secondary School Programs in relation to the Verses of the Quran

Yıl 2015, Cilt: 10 Sayı: 2, 73 - 94, 01.06.2015
https://doi.org/10.19129/sbad.30

Öz

Bu araştırmanın amacı; Kur’an-ı Kerim ayetleri, milli eğitim genel amaçları ve ortaokul öğretim programlarındaki hedeflenen insan tiplerini ortaya çıkararak bu insan tipleri arasındaki benzerlikleri belirlemektir. Araştırmada veriler, nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi yoluyla elde edilmiştir. İncelenen dokümanlar, ortaokul Türkçe, ortaokul sosyal bilgiler, ortaokul matematik, ortaokul fen bilimleri, ortaokul din kültürü ve ahlak bilgisi dersleri öğretim programları ve ortaokul ara disiplinlerinden seçilen 106 kazanım ile Kur’an-ı Kerim’deki 58 surede yer alan toplam 185 ayet ve bu ayetlerin tefsirinden oluşmuştur. Dokümanlar, içerikleri bakımından aralarındaki benzerliklere göre eşleştirilmiştir. Eğitim hedeflerin belirlenmesi ve öğretim programlarının planlanıp hazırlanması açısından son derece önemli olan bu çalışmanın sonuçlarına göre; Kur’an-ı Kerim ayetlerinde istenilen insan nitelikleriyle, milli eğitim genel amaçlarında ve öğretim programlarında hedeflenen insan nitelikleri büyük oranda benzerlik göstermektedir. Araştırmanın sonuçları dikkate alınarak; Kur’an-Kerim kitabına ilahi program olarak bakılabilir. Verilen mesajlar, anlatılan hikâyeler, eğitimsel üslubu, sorunlara ilişkin yaklaşımlar eğitimde kullanılabilir. Program için materyal örnekleri hazırlanabilir. Kur’an-ı Kerim’de kullanılan yöntemler, hikayeler, verdikleri evrensel mesajlar eğitim kongrelerinde, akademik toplantılarda tartışılabilir.

Kaynakça

  • Akın, U. (2015). Türk Eğitim Sistemi Ve Okul Yönetimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • AÖF (2006). Ana Konularıyla Kur’an. Eskişehir Anadolu Üniversitesi.
  • Buyrukçu, R. (2006). “Türkiye’de Din Görevlisi Yetiştirme Problemi Ve Çözüm Önerileri”. AÜİFD. 47 , (2), 99-126.
  • Çakıroğlu, T. (1997). İlköğretim Faaliyetlerinin Planlanması (Bolu İli Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı. (2012a). Kur’an-I Kerim Meali. Erişim: 24 Mayıs 2015. Http://Kuran.Diyanet.Gov.Tr/Kuran.Aspx#1:1.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı. (2012b). Kur’an-I Kerim Tefsiri. Erişim: 24 Mayıs 2015. Http://Kuran.Diyanet.Gov.Tr/Kuran.Aspx#1:1
  • Hesapçıoğlu, M. (2008). “Türkiye’de Cumhuriyet Dönemi Eğitim İdeolojisi”. Kış, Liberal Düşünce Dergisi, 87 - 111.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi Kavramlar İlkeler Teknikler. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Korkmaz, A. (1995). Kalkınma Planlarında Öngörülen Eğitim Hedeflerinin Gerçekleşme Düzeyi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (1973). Milli Eğitim Temel Kanunu. Ankara: Resmi Gazete, Tarih: 24.6.1973 Sayı: 14574.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler 6 – 7. Sınıf Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2006). İlköğretim Türkçe Dersi (6, 7, 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2010). İlköğretim Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Dersi (4, 5, 6, 7 Ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı Ve Kılavuzu. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013a). Ortaokul Matematik Dersi (5, 6, 7 Ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013b). İlköğretim Kurumları (İlkokullar Ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 Ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Öztürk, Y. N. (2011). Mevlana Celalettin Rumi Ve İnsan. 9. Baskı. İstanbul : Yeni Boyut. Resmi Gazete, Sayı 23084, 16 Ağustos 1997, S.3.
  • Rosovsky, H. (2011). Üniversite (Bir Dekan Anlatıyor). Çev. Süreyya Ersoy. Tübitak Yayınları.
  • Somel, S. A. (2010). Osmanlı’da Eğitimin Modernleşmesi (1839-1908). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Yapıcı, A. (2009). Modernleşme-Sekülerleşme Sürecinde Türk Gençliğinin Anlam Dünyasında Dinin Yeri (Çukurova Üniversitesi Örneği). Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 9 (2), 1-37.
  • Yıldırım, A. Ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, L. (2014). Kur’an’ı Kerim’de Geçen Eğitimle İlgili Ayetlerin Bazı Çağdaş Müfessirlere Göre Yorumu. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Burak Tutkun

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tutkun, B. (2015). A Qualitative Research on General Purposes of National Education and Secondary School Programs in relation to the Verses of the Quran. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 10(2), 73-94. https://doi.org/10.19129/sbad.30
AMA Tutkun B. A Qualitative Research on General Purposes of National Education and Secondary School Programs in relation to the Verses of the Quran. SBAD. Haziran 2015;10(2):73-94. doi:10.19129/sbad.30
Chicago Tutkun, Burak. “A Qualitative Research on General Purposes of National Education and Secondary School Programs in Relation to the Verses of the Quran”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 10, sy. 2 (Haziran 2015): 73-94. https://doi.org/10.19129/sbad.30.
EndNote Tutkun B (01 Haziran 2015) A Qualitative Research on General Purposes of National Education and Secondary School Programs in relation to the Verses of the Quran. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 10 2 73–94.
IEEE B. Tutkun, “A Qualitative Research on General Purposes of National Education and Secondary School Programs in relation to the Verses of the Quran”, SBAD, c. 10, sy. 2, ss. 73–94, 2015, doi: 10.19129/sbad.30.
ISNAD Tutkun, Burak. “A Qualitative Research on General Purposes of National Education and Secondary School Programs in Relation to the Verses of the Quran”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 10/2 (Haziran 2015), 73-94. https://doi.org/10.19129/sbad.30.
JAMA Tutkun B. A Qualitative Research on General Purposes of National Education and Secondary School Programs in relation to the Verses of the Quran. SBAD. 2015;10:73–94.
MLA Tutkun, Burak. “A Qualitative Research on General Purposes of National Education and Secondary School Programs in Relation to the Verses of the Quran”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, c. 10, sy. 2, 2015, ss. 73-94, doi:10.19129/sbad.30.
Vancouver Tutkun B. A Qualitative Research on General Purposes of National Education and Secondary School Programs in relation to the Verses of the Quran. SBAD. 2015;10(2):73-94.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.