Bu çalışma, örgütsel destek algısının iş tatmini
üzerindeki etkisini ve örgüt temelli öz-saygının bu iki değişken arasındaki
aracılık rolünü belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın
verileri, Malatya’da tekstil sektöründe görev yapmakta olan 214 mavi yakalı
çalışanın katkıları ile toplanmış ve bu verilerin analizi SPSS programı yardımı
ile yapılmıştır. Çalışmada frekans analizi, ölçeklerin faktörlerin iç
tutarlılıklarını belirlemeye yönelik güvenilirlik ve geçerlilik analizi, araştırma modelinde yer alan değişkenler
arasındaki ilişkileri tespit etmeye yönelik korelasyon analizleri
kullanılmıştır. Hipotezleri test etmek için ise Baron ve Kenny’in (1986) 4
adımlı yöntemi ve dolaylı etkinin anlamlılığını ölçmek için Sobel Testi
kullanılmıştır. Çalışma sonuçları, örgütsel desteğin iş tatmini ve öz-saygı
pozitif yönde ilişkisi olduğunu göstermiştir. Bunun yanında araştırmanın
hipotezleri olan H1, H2, H3 ve araştırmanın ana hipotezi olarak belirlenen H4
hipotezi desteklenmiştir. Çalışmada örgütsel desteğin bireysel düzeyde iş
tatmini ve örgütsel düzeyde örgüt temelli özsaygı üzerinde bir etki yaratıp
yaratmadığı sorusuna cevap aranmıştır. Örgütsel destek algısı yüksek olan
birey, pozitif çıktıların elde edilmesi yönünde eğilimli hale geldiğinden hem
bulundukları örgüte fayda sağlayan davranışlar gösterme eğilimindedir hem de kendi
yetkinliklerinin farkındadır. Bu kapsamda bulunduğu örgütün desteğini alan
çalışanların iş tatmini ve öz-saygı düzeylerinin yüksek olması beklenmektedir.
Yapılan bu çalışmanın sonuçları da bu savı desteklemektedir.
This study was carried out to determine the effect
of perceived organizational support job satisfaction and the mediating role of
organization-based self-esteem between these two variables. The data of the
study was collected with the contribution of 214 blue collar employees working
in the textile sector in Malatya and the analysis of these data was made with
the help of SPSS program. In the study,
frequency analysis, reliability and validity analysis of the scales to
determine the internal consistency of the factors, correlation analyzes to
determine the relationships between the variables in the research model were
used. To test hypotheses, Baron and Kenny's (1986) 4-step method and to measure
the significance of indirect effect, Sobel's Test was used. The results of the
study showed that organizational support is positively related to job
satisfaction and self-esteem. In addition, the mediating role of self-esteem in
the effect of organizational support on job satisfaction, which was identified
as the main hypothesis of the study, was supported. In this study, it was sought to answer whether
organizational support has an effect on job satisfaction at individual level
and organization-based self-esteem at organizational
level. Since the individual with a high perception of organizational support became
to be prone to obtain positive outcomes, he tends to show behaviors that
benefit the organization they are in and is aware of his own competencies.
Within this scope, it is expected that the employees who receive the support of
the organization they work in will have high levels of job satisfaction and
self-esteem. The results of this study support this argument.
Organization Organizational support Organization-based self-esteem Job satisfaction
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 12 Eylül 2019 |
Kabul Tarihi | 29 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 EKONOMİ ve SİYASET ÖZEL SAYI |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.