The aim of this study is to examine the
metaphors produced for the concept of non-appointed teachers. Metaphor is a
linguistic tool and associates two concepts. Metaphor can be expressed as
symbolic and suggestive expression and is used to make any concept more
understandable. Taking advantage of metaphors is important in terms of
examining and trying to make sense of hidden meanings in daily life. In this
study, it was aimed to determine and examine the perceptions of individuals
from different sections of society towards non-appointed teachers. For this
purpose, one of the qualitative research methods, phenomenology design was
used. The research group consists of individuals residing in Tokat. This group
of participants was determined by convenience sampling technique. The research
group consisted of 100 people (56 female and 44 male) in the 20-55 age range.
The data of the study were collected by an interview form which included
questions “What would you liken if you were to liken non-appointed teachers to
something?” and “Why?”. The obtained data were analyzed with descriptive
analysis technique. The following conclusions were reached in the study:
Metaphors that concretize the social perception of the concept of non-appointed
teachers are numerous in terms of diversity. Male and female participants tried
to clarify this issue within the framework of similar themes. While the
perspectives of women to the non-appointed teacher are around the context of “idle”,
the point of view of men is united around the context of “not to be
appreciated”. As well as the metaphors themselves, the context with their
causes is as important for understanding the issue. These metaphors are
produced from negative emotions and thoughts. It was found that the
participants in the research were in despair and pessimism against the
expectations of teachers who could not be appointed.
Bu araştırmanın amacı, atanamayan öğretmen
kavramına yönelik üretilen metaforları incelemektir. Dilsel bir araç olarak iki
kavramı ilişkilendiren metafor, sembolik ve imalı anlatım, herhangi bir kavramı
daha anlaşılır hâle getirmek için kullanılan mecaz olarak tarif edilebilir.
Metaforlardan faydalanmak, günlük yaşamda gizli kalmış anlamları incelemek ve
anlamlandırmaya çalışmak bakımından önemlidir. Bu çalışmada toplumun farklı
kesimlerindeki bireylerin atanamayan öğretmenlere yönelik algılarını belirlemek
ve incelemek için nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseni
kullanılmıştır. Araştırma grubunu Tokat’ta ikamet eden bireyler
oluşturmaktadır. Bu katılımcı grup, kolay ulaşılabilir örnekleme tekniği ile
belirlenmiştir. 100 kişiden oluşan araştırma grubundaki bireyler 20-55 yaş
aralığında olup 56’sı kadın, 44’ü erkektir. Araştırmanın verileri “Atanamayan
öğretmenleri bir şeye benzetecek olsanız neye benzetirdiniz?” ve “Neden?”
sorularını içeren görüşme formuyla toplanmış, bunlar betimsel analiz tekniğiyle
incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda, atanamayan öğretmen kavramına yönelik
toplumsal algıyı somutlaştıran metaforların çeşitlilik bakımından sayıca fazla
olduğu tespit edilmiştir. Öte yandan, kadın ve erkek katılımcıların konuya
benzer temalar etrafında açıklık getirmeye çalıştığı, kadın katılımcıların
atanamayan öğretmene bakış açılarının işe yaramamak bağlamı etrafında şekillendiği,
erkek katılımcıların ise kıymeti bilinmemek bağlamı etrafında birleştiği
sonucuna ulaşılmıştır. Söz konusu metaforların olumsuz duygu ve düşüncelerden
hareketle üretildiği, bu metaforların kendisi kadar nedenleri ile arasındaki
bağlamın konunun anlaşılmasında önem taşıdığı, araştırmaya katılanların
atanamayan öğretmenlerin atama beklentilerine karşı umutsuzluk ve karamsarlık
içerisinde oldukları tespit edilen diğer sonuçlardır
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 19 Ekim 2019 |
Kabul Tarihi | 29 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.