Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinde Akademik Erteleme Davranışının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi

Yıl 2023, , 427 - 457, 31.10.2023
https://doi.org/10.46778/goputeb.1218911

Öz

Yirmi birinci yüzyılda araştırmacılar, erteleme davranışını araştırmaya merakla devam etmektedir. Davranışla ilgili olduğu düşünülen parametrelerin zaman içinde değişim ve dönüşüm göstermesi, yaşadığımız çağdaki; zaman algısı, yaşamdaki belirsizlikler, artan psikolojik rahatsızlıklar, değişen koşullar, yeni olanaklar, gelişen teknoloji gibi olgular “erteleme” çalışmalarına yeni bir boyut kazandırmaktadır. Erteleme, her yaşta ve koşulda görülebilse dahi yaşamın belirgin yetişkinlik dönemini yaşamakta olan üniversite öğrencilerinde en sık karşılaşılan davranışlardan biridir. Bu araştırma, üniversite öğrencilerinin akademik erteleme davranışlarının çeşitli değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada, nicel verilerle betimsel tarama yapılmıştır. Türkiye'de bulunan bir devlet üniversitesindeki merkez fakültelere kayıtlı 267 üniversite öğrencisinin erteleme davranışı eğilimleri incelenmiştir. Veri toplama aracı olarak, Akademik Erteleme Ölçeği ve araştırmacıların hazırladığı demografik sorular içeren bilgi formu kullanılmıştır. Fark testlerinden önce Kolmogorov Smirnov testi ile verilerin normal dağılım sağladığı anlaşılmış, parametrik testlerin kullanımına karar verilmiştir. Öğrencilerin erteleme puanlarında değişkenlere göre faktör bazında ve toplam puanda farklılık olup olmadığı bağımsız gruplar t testi ve Anova ile anlaşılmıştır. Araştırma sonucunda; öğrencilerin erteleme eğilimlerinin cinsiyet, fakülte, bölüm, telefon kullanma süreleri ve telefon kullanma amaçları, bölüme ilgi, alanda yeterlik algılarına göre farklılık ve orta düzeyde etki büyüklüğü gözlenmiştir. Erteleme davranışının öğrencilerce nasıl kullanıldığı, etkinliklerin planlanmasında önemli görülmektedir. Parametreleri çağa uygun olarak ele almak gerekir. Yeni çalışmalarda farklı değişkenler eklenerek nedensel ve boylamsal araştırmalar yürütülebilir. Çalışmalar tekrarlı biçimde yapılmasıyla geliştirme ya da müdahale programları uygulamaya konulabilir.

Kaynakça

  • Akbaş Coşar, H., & Gedik, H. (2021). Öğretmen adaylarının sosyal medya bağımlılığı ve akademik erteleme davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Examination the relationship between teacher candidates' social media addiction and academic performance] Bayterek Uluslararası Akademik Araştırmalar Dergisi, 4(1), 32-65. https://doi.org/10.48174/buaad.932899
  • Akbay, S., & Gizir, C. (2011). Cinsiyete göre üniversite öğrencilerinde akademik erteleme davranışı: akademik güdüleme, akademik özyeterlik ve akademik yükleme sitillerinin rolü [Academic procrastination behavior in university students by gender: the role of academic motivation, academic self-efficacy and academic attribution styles]. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 60-78.
  • Akçay, Ş. Ö., Şen, Ü. S., & Şen, Y. (2021). Self-efficacy beliefs of vocational music education students on instrument performance, International Journal of Education Technology and Scientific Researches, 6(15), 1571-1609. http://dx.doi.org/10.35826/ijetsar.368
  • Aktaş, H. (2021). İlahiyat fakültesi öğrencilerinin gelecek zaman algısı ile akademik erteleme davranışı arasındaki ilişki: Gümüşhane Üniversitesi örneği. [The relationship between perception of future time and academic procrastination behavior of theology faculty students: an example of university of Gumushane]. Gümüşhane Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2(20) 271-299.
  • Aydoğan, D. (2008). Akademik erteleme davranışının benlik saygısı, durumluluk kaygı ve öz yeterliliği ile açıklanabilirliği [Explanation of academic procrastination behavior with self-esteem, state anxiety and self-efficacy]. [Unpublished master thesis]. Gazi University.
  • Balkıs, M. Buluş, M., Duru, E., & Duru, S. (2006). Üniversite öğrencilerinde akademik erteleme eğiliminin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. [An investigation of the academic procrastination among university students in related to various variables]. Ege Eğitim Dergisi, 2(7), 57–73.
  • Balkıs, M. (2007). Öğretmen adaylarının davranışlarındaki erteleme eğiliminin, karar verme stilleri ile ilişkisi [The relationship between the procrastination tendency of teacher candidates' behaviors and their decision-making styles]. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 67-83.
  • Balkıs, M., & Duru, E. (2010). Akademik erteleme eğilimi, akademik başarı ilişkisinde genel ve performans benlik saygısının rolü. [The role of general and performance self esteem in relation academic procrastination and academic achievement]. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(27), 159-170.
  • Briody, R. (1980). An exploratory study of procrastination. [Unpublished doctoral dissertation]. Brandeis University.
  • Cao, L. (2012). Differences in procrastination and motivation between undergraduate and graduate students. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning. 12(2), 39-64. https://doi.org/10.14434/josotl.v12i2.2018
  • Chu, A. H. C., & Choi, J. N. (2005). Rethinking procrastination: Positive effects of "Active" procrastination behavior on attitudes and performance. Journal of Social Psychology, 145(3), 245-264.
  • Çakıcı, D. Ç. (2003). Lise ve üniversite öğrencilerinde genel erteleme ve akademik erteleme davranışlarının incelenmesi. [Investigation of general procrastination and academic procrastination behaviors in high school and university students]. [Unpublished master thesis]. Ankara University.
  • Dikmen, M. (2021). Üniversite öğrencilerinin gelecek beklentileri ile akademik erteleme eğilimleri üzerine bir araştırma. [A research on university students' future expectations and academic procrastination]. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31(2), 731-743. https://doi.org/10.18069/firatsbed.869090
  • Doğan, T., Kürüm, A., & Kazak, M. (2017). Kişilik özelliklerinin erteleme davranışını yordayıcılığı [Predictability of personality traits on the procrastination behaviour]. Başkent University Journal Of Education, 1(1), 1-8.
  • Effert, B. R., & Ferrari, J. R. (1989). Decisional procrastination: examining personality correlates. Journal of Social Behavior and Personality, 4(1), 151-161.
  • Ekşi, H., & Dilmaç, B. (2010). Üniversite öğrencilerinin genel erteleme, karar vermeyi erteleme ve akademik erteleme düzeylerinin sürekli kaygı açısından incelenmesi [An examination of general procrastination, decisional procrastination, and academic procrastination with respect to trait-anxiety among a group of college students]. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 433-450.
  • Ellis, A., & Knaus, W. J. (1977). Overcoming procrastination. Signet Books.
  • Ferrari, J. R., & Tice, D. M. (2000). Procrastination as a self-handicap for men and women: A task-avoidance strategy in a laboratory setting. Journal of Research in Personality, 34(1), 73-83.
  • Gök, M., & Tufan, E. (2009, September, 23-25). Müzik öğretmeni adaylarının genel ve akademik erteleme eğilimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [Examination of general and academic procrastination tendencies of music teacher candidates in terms of various variables]. [Conference presentation]. Samsun, Türkiye.
  • Gülebağlan, C. (2003). Öğretmenlerin İşleri Son Ana Erteleme Eğilimlerinin Mesleki Yeterlilik Algıları, Mesleki Deneyimleri ve Branşları Bakımından Karşılaştırılmasına Yönelik Bir Araştırma [A Study on the Comparison of Teachers' Tendency to Postpone Jobs to the Last Moment in terms of Professional Competence Perceptions, Professional Experiences and Branches]. [Unpublished master thesis]. Ankara University.
  • Gürültü E. (2016). Lise öğrencilerinin sosyal medya bağımlılıkları ve akademik erteleme davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Examining the relationship between high school students' social media addictions and academic procrastination behaviors]. [Unpublished master thesis]. Marmara University.
  • Kandemir, M. (2016). Akademik erteleme davranışını açıklayıcı bir model [An explanatory model of academic procrastination behavior]. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 4(3), 51-72.
  • Klassen, R., M., Chong, W., H., Huan, V., S., Wong, I., Kates, A., & Hannok, W. (2008). Motivation beliefs of secondary school teachers in Canada and Singapore: A Mixed Methods Study. Teaching and Teacher Education, 24, 1919-1934. https://doi.org/10.1016/j.tate.2008.01.005
  • Knaus, W. J. (1998). Do it now! Break the procrastination habit. New York: John Wiley & Sons, Inc.
  • Fraenkel, J.R. & Wallen, N.E. (2006). How to design and evaluate research in education. McGaw-Hill International Edition.
  • König, C. J., & Kleninmann, M. (2004). Business before pleasure: No strategy for procrastinators?, Personality and Individual Differences, 37, 1045-1057. https://doi.org/10.1016/j.paid.2003.11.013
  • Lamba, G. (1999). Effect of gender-role and self-efficancy on academic procrastination in college students. [Unpublished master thesis]. Truman State University.
  • Li, L., Gao, H., & Xu, Y. (2020). The mediating and buffering effect of academic self-efficacy on the relationship between smartphone addiction and academic procrastination. Computers & Education, 159, 104101. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.104001
  • Milgram, N., & Tenne, R. (2000). Personality correlates of decisional and task avoidant procrastination, European Journal of Personality,14(2), 141-156.
  • O’Brien, W. K. (2002). Applying the transtheoretical model to academic procrastination. [Unpublished doctoral dissertation]. Houston University.
  • Pew Araştırma Merkezi (2015). App vs. web for surveys of smartphone users. https://www.pewresearch.org/methods/2015/04/01/app-vs-web-for-surveys-of-smartphone-users/
  • Potts, T. J. (1987). Predicting procrastination on academic tasks withself-report personality measures. [Unpublished doctoral dissertation]. Hofstra University.
  • Şeker, S. S., & Saygı, C. (2013). Eğitim fakültesi güzel sanatlar eğitimi bölümü resim-iş eğitimi ve müzik eğitimi anabilim dallarında okumakta olan öğretmen adaylarının akademik erteleme eğilimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [Investigation of academic procrastination tendencies of pre-service teachers studying in the departments of fine arts education at the faculty of education in terms of various variables.]. Electronic Turkish Studies, 8(12), 1219-1227. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.6040
  • Sigall, H., Kruglanski, A., & Fyock, J. (2000). Wishful thinking and procrastination. Journal of Social Behavior and Personality, 15(5), 283–296.
  • Sirois, F. M., & Pychyl, T. (2013). Procrastination and the priority of short-term mood regulation: consequences for future self. Social and Personality Psychology Compass, 7(2). 115 – 127. https://doi.org/10.1111/spc3.12011
  • Solomon LJ, & Rothblum ED (1984). Academic procrastination: frequency and cognitive behavioral correlates, J. Couns. Psychol, 31(4), 504-510.
  • Specter, M. H., & Ferrari J. R. (2000). Time orienttations of procrastinators: focusing on the past, presen tor future?, Journal of Behavior and Personality, 15 (5), 197-202.
  • Steel, P., & Ferrari J.R. (2013). Sex, education and procrastination: An epidemiological study of procrastinator's characteristics from a global sample, European Journal of Personality, 27(1), 51-58. https://doi.org/10.1002/per.1851
  • Sweitzer, N.G. (1999). Fiddle-dee-dee, i’ll think about it tomorrow: overcoming academic procrastination in higher education. [Unpublished master thesis]. Biola University.
  • Tice, D. M., & Baumeister, R. F. (1997). A longitudinal study of procrastination, performance, stress, and health: The cost and benefits of dawdling. Psychological Science, 8(6), 454-458.
  • TÜİK (2022). Hane halkı bilişim teknolojileri kullanım araştırması [Household ICT usage survey]. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2022-45587.
  • Uzun Özer, B. (2010). Ertelemenin Yol Analizi Modeli ile İncelenmesi: Bilişsel, Duygusal ve Davranışsal Bileşenlerin Sınanması, [Examining Procrastination with the Path Analysis Model: Testing Cognitive, Emotional and Behavioral Components,]. [Unpublished doctoral dissertation]. Bayburt University.
  • Washington, J. A. (2004). The Relationship Between Procrastination and Depression Among Graduate and Professional Students Across Academic Programs: Implications for Counselling. [Unpublished doctoral dissertation]. Texas Southern University.
  • Wu, F., & Fan, W. (2017). Academic procrastination in linking motivation and achievement-related behaviours: a perspective of expectancy-value theory. Educational Psychology, 37(6), 695-711. https://doi.org/10.1080/01443410.2016.1202901

Investigation of Academic Procrastination Behavior of University Students Based on Various Variables

Yıl 2023, , 427 - 457, 31.10.2023
https://doi.org/10.46778/goputeb.1218911

Öz

In the twenty-first century, researchers continue to investigate procrastination behavior with curiosity. The study of procrastination gains a new dimension due to changing parameters, including time perception, life uncertainties, psychological disorders, evolving conditions, emerging opportunities, and advancing technology. Although procrastination can be observed at all ages and under all conditions, it is a common behavior among university students who are undergoing a significant transition to adulthood. This study aims to investigate whether academic procrastination in university students varies based on different variables. In the study, a descriptive survey was conducted with quantitative data. The procrastination behavior tendencies of 267 university students enrolled in the central faculties of a state university in Turkey were examined. The Academic Procrastination Scale and information form including demographic questions prepared by the researchers were used as data collection tools. Since the data had normal distribution according to the Kolmogorov-Smirnov test, the independent groups’ t-test and ANOVA were used to determine whether there was a difference in the procrastination scores of the students based on factors and total scores according to the variables. Findings showed that the procrastination tendencies of the students differed in terms of gender, faculty, department, duration of telephone use and telephone use purposes, interest in the department, and perceptions of competence in the field. How students utilize procrastination behavior is crucial when planning activities. Parameters should be handled in accordance with age. In newer studies, causal and longitudinal studies can be conducted by incorporating various variables into the research. Development or intervention programs can be executed with repetitive studies.

Kaynakça

  • Akbaş Coşar, H., & Gedik, H. (2021). Öğretmen adaylarının sosyal medya bağımlılığı ve akademik erteleme davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Examination the relationship between teacher candidates' social media addiction and academic performance] Bayterek Uluslararası Akademik Araştırmalar Dergisi, 4(1), 32-65. https://doi.org/10.48174/buaad.932899
  • Akbay, S., & Gizir, C. (2011). Cinsiyete göre üniversite öğrencilerinde akademik erteleme davranışı: akademik güdüleme, akademik özyeterlik ve akademik yükleme sitillerinin rolü [Academic procrastination behavior in university students by gender: the role of academic motivation, academic self-efficacy and academic attribution styles]. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 60-78.
  • Akçay, Ş. Ö., Şen, Ü. S., & Şen, Y. (2021). Self-efficacy beliefs of vocational music education students on instrument performance, International Journal of Education Technology and Scientific Researches, 6(15), 1571-1609. http://dx.doi.org/10.35826/ijetsar.368
  • Aktaş, H. (2021). İlahiyat fakültesi öğrencilerinin gelecek zaman algısı ile akademik erteleme davranışı arasındaki ilişki: Gümüşhane Üniversitesi örneği. [The relationship between perception of future time and academic procrastination behavior of theology faculty students: an example of university of Gumushane]. Gümüşhane Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2(20) 271-299.
  • Aydoğan, D. (2008). Akademik erteleme davranışının benlik saygısı, durumluluk kaygı ve öz yeterliliği ile açıklanabilirliği [Explanation of academic procrastination behavior with self-esteem, state anxiety and self-efficacy]. [Unpublished master thesis]. Gazi University.
  • Balkıs, M. Buluş, M., Duru, E., & Duru, S. (2006). Üniversite öğrencilerinde akademik erteleme eğiliminin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. [An investigation of the academic procrastination among university students in related to various variables]. Ege Eğitim Dergisi, 2(7), 57–73.
  • Balkıs, M. (2007). Öğretmen adaylarının davranışlarındaki erteleme eğiliminin, karar verme stilleri ile ilişkisi [The relationship between the procrastination tendency of teacher candidates' behaviors and their decision-making styles]. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 67-83.
  • Balkıs, M., & Duru, E. (2010). Akademik erteleme eğilimi, akademik başarı ilişkisinde genel ve performans benlik saygısının rolü. [The role of general and performance self esteem in relation academic procrastination and academic achievement]. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(27), 159-170.
  • Briody, R. (1980). An exploratory study of procrastination. [Unpublished doctoral dissertation]. Brandeis University.
  • Cao, L. (2012). Differences in procrastination and motivation between undergraduate and graduate students. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning. 12(2), 39-64. https://doi.org/10.14434/josotl.v12i2.2018
  • Chu, A. H. C., & Choi, J. N. (2005). Rethinking procrastination: Positive effects of "Active" procrastination behavior on attitudes and performance. Journal of Social Psychology, 145(3), 245-264.
  • Çakıcı, D. Ç. (2003). Lise ve üniversite öğrencilerinde genel erteleme ve akademik erteleme davranışlarının incelenmesi. [Investigation of general procrastination and academic procrastination behaviors in high school and university students]. [Unpublished master thesis]. Ankara University.
  • Dikmen, M. (2021). Üniversite öğrencilerinin gelecek beklentileri ile akademik erteleme eğilimleri üzerine bir araştırma. [A research on university students' future expectations and academic procrastination]. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31(2), 731-743. https://doi.org/10.18069/firatsbed.869090
  • Doğan, T., Kürüm, A., & Kazak, M. (2017). Kişilik özelliklerinin erteleme davranışını yordayıcılığı [Predictability of personality traits on the procrastination behaviour]. Başkent University Journal Of Education, 1(1), 1-8.
  • Effert, B. R., & Ferrari, J. R. (1989). Decisional procrastination: examining personality correlates. Journal of Social Behavior and Personality, 4(1), 151-161.
  • Ekşi, H., & Dilmaç, B. (2010). Üniversite öğrencilerinin genel erteleme, karar vermeyi erteleme ve akademik erteleme düzeylerinin sürekli kaygı açısından incelenmesi [An examination of general procrastination, decisional procrastination, and academic procrastination with respect to trait-anxiety among a group of college students]. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 433-450.
  • Ellis, A., & Knaus, W. J. (1977). Overcoming procrastination. Signet Books.
  • Ferrari, J. R., & Tice, D. M. (2000). Procrastination as a self-handicap for men and women: A task-avoidance strategy in a laboratory setting. Journal of Research in Personality, 34(1), 73-83.
  • Gök, M., & Tufan, E. (2009, September, 23-25). Müzik öğretmeni adaylarının genel ve akademik erteleme eğilimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [Examination of general and academic procrastination tendencies of music teacher candidates in terms of various variables]. [Conference presentation]. Samsun, Türkiye.
  • Gülebağlan, C. (2003). Öğretmenlerin İşleri Son Ana Erteleme Eğilimlerinin Mesleki Yeterlilik Algıları, Mesleki Deneyimleri ve Branşları Bakımından Karşılaştırılmasına Yönelik Bir Araştırma [A Study on the Comparison of Teachers' Tendency to Postpone Jobs to the Last Moment in terms of Professional Competence Perceptions, Professional Experiences and Branches]. [Unpublished master thesis]. Ankara University.
  • Gürültü E. (2016). Lise öğrencilerinin sosyal medya bağımlılıkları ve akademik erteleme davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Examining the relationship between high school students' social media addictions and academic procrastination behaviors]. [Unpublished master thesis]. Marmara University.
  • Kandemir, M. (2016). Akademik erteleme davranışını açıklayıcı bir model [An explanatory model of academic procrastination behavior]. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 4(3), 51-72.
  • Klassen, R., M., Chong, W., H., Huan, V., S., Wong, I., Kates, A., & Hannok, W. (2008). Motivation beliefs of secondary school teachers in Canada and Singapore: A Mixed Methods Study. Teaching and Teacher Education, 24, 1919-1934. https://doi.org/10.1016/j.tate.2008.01.005
  • Knaus, W. J. (1998). Do it now! Break the procrastination habit. New York: John Wiley & Sons, Inc.
  • Fraenkel, J.R. & Wallen, N.E. (2006). How to design and evaluate research in education. McGaw-Hill International Edition.
  • König, C. J., & Kleninmann, M. (2004). Business before pleasure: No strategy for procrastinators?, Personality and Individual Differences, 37, 1045-1057. https://doi.org/10.1016/j.paid.2003.11.013
  • Lamba, G. (1999). Effect of gender-role and self-efficancy on academic procrastination in college students. [Unpublished master thesis]. Truman State University.
  • Li, L., Gao, H., & Xu, Y. (2020). The mediating and buffering effect of academic self-efficacy on the relationship between smartphone addiction and academic procrastination. Computers & Education, 159, 104101. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.104001
  • Milgram, N., & Tenne, R. (2000). Personality correlates of decisional and task avoidant procrastination, European Journal of Personality,14(2), 141-156.
  • O’Brien, W. K. (2002). Applying the transtheoretical model to academic procrastination. [Unpublished doctoral dissertation]. Houston University.
  • Pew Araştırma Merkezi (2015). App vs. web for surveys of smartphone users. https://www.pewresearch.org/methods/2015/04/01/app-vs-web-for-surveys-of-smartphone-users/
  • Potts, T. J. (1987). Predicting procrastination on academic tasks withself-report personality measures. [Unpublished doctoral dissertation]. Hofstra University.
  • Şeker, S. S., & Saygı, C. (2013). Eğitim fakültesi güzel sanatlar eğitimi bölümü resim-iş eğitimi ve müzik eğitimi anabilim dallarında okumakta olan öğretmen adaylarının akademik erteleme eğilimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [Investigation of academic procrastination tendencies of pre-service teachers studying in the departments of fine arts education at the faculty of education in terms of various variables.]. Electronic Turkish Studies, 8(12), 1219-1227. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.6040
  • Sigall, H., Kruglanski, A., & Fyock, J. (2000). Wishful thinking and procrastination. Journal of Social Behavior and Personality, 15(5), 283–296.
  • Sirois, F. M., & Pychyl, T. (2013). Procrastination and the priority of short-term mood regulation: consequences for future self. Social and Personality Psychology Compass, 7(2). 115 – 127. https://doi.org/10.1111/spc3.12011
  • Solomon LJ, & Rothblum ED (1984). Academic procrastination: frequency and cognitive behavioral correlates, J. Couns. Psychol, 31(4), 504-510.
  • Specter, M. H., & Ferrari J. R. (2000). Time orienttations of procrastinators: focusing on the past, presen tor future?, Journal of Behavior and Personality, 15 (5), 197-202.
  • Steel, P., & Ferrari J.R. (2013). Sex, education and procrastination: An epidemiological study of procrastinator's characteristics from a global sample, European Journal of Personality, 27(1), 51-58. https://doi.org/10.1002/per.1851
  • Sweitzer, N.G. (1999). Fiddle-dee-dee, i’ll think about it tomorrow: overcoming academic procrastination in higher education. [Unpublished master thesis]. Biola University.
  • Tice, D. M., & Baumeister, R. F. (1997). A longitudinal study of procrastination, performance, stress, and health: The cost and benefits of dawdling. Psychological Science, 8(6), 454-458.
  • TÜİK (2022). Hane halkı bilişim teknolojileri kullanım araştırması [Household ICT usage survey]. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2022-45587.
  • Uzun Özer, B. (2010). Ertelemenin Yol Analizi Modeli ile İncelenmesi: Bilişsel, Duygusal ve Davranışsal Bileşenlerin Sınanması, [Examining Procrastination with the Path Analysis Model: Testing Cognitive, Emotional and Behavioral Components,]. [Unpublished doctoral dissertation]. Bayburt University.
  • Washington, J. A. (2004). The Relationship Between Procrastination and Depression Among Graduate and Professional Students Across Academic Programs: Implications for Counselling. [Unpublished doctoral dissertation]. Texas Southern University.
  • Wu, F., & Fan, W. (2017). Academic procrastination in linking motivation and achievement-related behaviours: a perspective of expectancy-value theory. Educational Psychology, 37(6), 695-711. https://doi.org/10.1080/01443410.2016.1202901
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serpil Umuzdaş 0000-0002-6013-2406

Ayşenur Üstün 0000-0003-2808-320X

Hamza Üstün 0000-0001-8084-7946

Mehmet Serkan Umuzdaş 0000-0002-5455-2770

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2023
Gönderilme Tarihi 14 Aralık 2022
Kabul Tarihi 18 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Umuzdaş, S., Üstün, A., Üstün, H., Umuzdaş, M. S. (2023). Investigation of Academic Procrastination Behavior of University Students Based on Various Variables. International Journal of Turkish Education Sciences, 2023(21), 427-457. https://doi.org/10.46778/goputeb.1218911