This study aims to identify the difficulties experienced by gifted students in the school environment and gather their proposed solutions, with the ultimate goal of understanding their perspectives on an ideal educational model. In pursuit of this objective, the study sought the perspectives of gifted students on their school environment, teachers, and peers, with a focus on the problems they encounter and their coping strategies. Participants in this study were selected using a simple random sampling method and consisted of 13 female and 13 male students attending primary and middle school levels. Data were obtained through one-on-one interviews with gifted students using semi-structured interview forms and analyzed using the descriptive content analysis method. Participants in the study expressed that they face challenges in educational settings, attributing these issues to problems related to their peer group, teachers, and the school environment. They also mentioned that they attempt to cope with these problems either by seeking support from their peers, families, and teachers or by developing individual solutions. In their ideal school experience, participants expressed the desire for the inclusion of talent-specific classes, the establishment of an equitable, social, and democratic environment, and the absence of homework and exams. In the context of the findings obtained, it is recommended that extra classes, activities, and support services tailored to the talents and interests of gifted students should be provided. Additionally, seminars and in-service training should be offered to teachers. Moreover, it is suggested that parents of gifted students and educational stakeholders receive education on giftedness, the challenges they face, and possible coping strategies. Furthermore, peer groups should have their awareness increased regarding individual differences and peer relationships through supportive content and guidance practices.
Gifted Students Encountered Problems Coping Skills Educational Needs
Araştırmanın amacı, özel yetenekli öğrencilerin okul ortamında yaşadıkları sorunlar ve bu sorunlara getirdikleri çözüm önerilerini belirleyerek hayallerindeki okul modeline ilişkin görüşlerini almaktır. Bu amaç kapsamında özel yetenekli öğrencilerin okul ortamı, öğretmenleri ve arkadaşlarına dair algıları, sorun yaşadıkları konular ve baş etme yolları üzerine öğrenci görüşlerine başvurulmuştur. Araştırmanın katılımcıları basit rastgele örnekleme ile belirlenmiş olup ilkokul ve ortaokul kademesinde eğitim gören 13 kız, 13 erkek öğrenciden oluşmaktadır. Veriler, özel yetenekli öğrencilerle bire bir görüşmeler yoluyla yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılarak elde edilmiş ve betimsel içerik analizi yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Araştırmanın katılımcıları eğitim ortamlarında sorun yaşadıklarını; bu sorunların akran grubu, öğretmen ve okul ortamına bağlı sorunlar olduğunu ve bu sorunlarla yine akranları, aileleri ve öğretmenlerinden destek alarak ya da bireysel çözümler üreterek baş etmeye çalıştıklarını ifade etmişlerdir. Katılımcılar hayallerindeki okul sürecinde ise yetenek derslerinin olmasını, eşitlikçi, sosyal ve demokratik bir ortamın oluşmasını ve ödev ve sınavların olmamasını istediklerini belirtmişlerdir. Elde edilen bulgular kapsamında özel yetenekli öğrencilerin yetenek ve ilgilerine yönelik ekstra dersler, etkinlikler ve destek hizmetlerin sağlanması; öğretmenlerine yönelik ise seminer ve hizmet içi eğitimler verilmesi önerilmektedir. Ayrıca özel yetenekli öğrencilere sahip velilerin ve eğitim paydaşlarının özel yetenek, yaşadıkları sorunlar ve olası baş etme yollarına ilişkin eğitimler almaları, akran gruplarının ise bireysel farklılıklar ve akran ilişkileri konusunda destekleyici içerikler ve rehberlik uygulamaları ile farkındalıklarının arttırılması önerilmektedir.
Özel yetenekli Öğrenciler Karşılaşılan Problemler Baş Etme Becerileri Eğitim İhtiyacı
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Özel Yetenekli Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2023 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ağustos 2023 |
Kabul Tarihi | 10 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |